Gå til innhold

Er jeg kjip eller er min venninne kjip?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på høstferie nå og har tatt med min venninnes barn, hun er på samme alder som min datter og de leker fint sammen.

Jeg har nå hatt glede av å ha min venninnes datter opp på hytta i snart en uke. Jeg har selvfølgelig dekket alle kostnader forbundet med dette (badeland, mat som er spist på hytta og ute, kino, kjøring osv). Jeg ville aldri tatt i mot penger av min venninne for å dekke utgiftene jeg har hatt med hennes datter, det har jo bare vært en glede å ha henne med oss.

Vi har beiset ett strøk på vedboden og datteren til min venninne lente seg inn på veggen, med sin Bergans jakke på. Det kom beis på ryggen. Jeg prøvde å få det værste vekk med white sprit, og kjørte den så i vaskemaskinen. Den ser ikke så bra ut nå. Jeg ringte min venninne i går kveld og fortalte dette. Hun ble lei seg, det forstår jeg.

Nå fikk jeg en sms der det står at det var dumt jakken ble ødelagt, men at det er helt ok bare jeg erstatter jakken før skolestart etter høstferien. Hun kunne da ut i dag å kjøpe den for meg, så kunne jeg overføre penger til henne når jeg kom hjem.

Jeg kjenner jeg ble litt overrasket. Er det riktig at jeg tar denne kostnaden? Jeg gjør det uansett nå, da jeg vil beholde vennskapet, men kjenner at jeg synes dette var litt smålig av min venninne.

Hva synes dere? Er det en selvfølge at jeg betaler ny jakke eller er dette noe foreldre burde ta på egen kappe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smålig av venninna di. Det er ikke du som ødela den. Skulle skolen erstatta den dersom den hadde blitt ødelagt på skolen?

Skrevet

Hadde jeg fått den beskjeden hadde jeg selvsagt dekket det selv.

Jeg hadde også sendt med penger for mat og utflukter.

Skrevet

Venninnen din er helt klart smålig! Det ville aldri falt meg inn å ta meg betalt for dette uansett, og spesielt ikke av en venninne som er så snill å ta med seg barnet mitt på ferie i en hel uke.

Men, er dere ikke gode venninner da? Jeg ville nå ha snakket med venninnen min om dette, forklart at det var et uhell og sagt rett ut at jeg synes det er litt rart å kreve betling for dette når du har lagt ut så mye for hennes barn ellers denne ferien. Gode venninner skal kunne tåle å snakke om slike ting sammen...

Skrevet

Hmm, vanskelig... På en måte tenker jeg at dere kan spleise, siden du har betalt for datteren hennes hele uka; mat, badeland, kino osv. Men dersom dette skal være grunnen for å spleise på jakka, så betyr det jo at i fremtiden bør du betale om din datter er med deres familie på ferie, og omvendt..

Skrevet

Hadde jeg vært din venninne og jeg visste hva du har gjort for barnet mitt så hadde jeg ikke bedd deg erstatte jakken. Hadde heller sendt med en gammel jakke eller reserve jakke istedenfor. For da trenger ikke "verten" være redd for at barnet mitt skal ødelegge sin dyre jakke.

Skrevet

Neimen kjære vene. Selvfølgelig skal ikke DU betale for dette! Det sier jo seg selv. Men forstår det kan være vanskelig å si nei, men dette er jo helt urimelig! Siden din venninne er så frekk og spør om du kan overføre penger, så ville jeg vært frekk og sendt en sms tilbake hvor jeg hadde fortalt henne at det faktisk er slik at du ikke har kunnet fotfølge datteren hennes for å passe på at hun ikke ville ødelegge noe av det hun hadde på seg. (Dumt forklart, men du skjønner kanskje hva jeg vil frem til). Nei, ikke betal den jakken, vær så snill! Dette blir for dumt. Jeg kjenner JEG blir provosert (og jeg har jo ikke noe med dette i det hele tatt, og det sier vel litt...?) ;-)

Skrevet

Hi her. Det var datteren til min venninne som møkket den til i utgangspunktet, men jeg er ikke så sikker på om det beste var å bruke white sprit og vaskemaskin for å få det bort. Hele jakken ble mere utflytende i fargen enn når selve beisen var på (jeg prøvde å få det værste vekk med white sprit først og så vasket den i vanlig såpe.

Så det kan jo hende jeg gjorde vondt værre med å prøve å redde den, men det var jo beis på hele ryggen, så noe måtte prøves.

Skrevet

Hadde ikke erstattet den. det var ikke du som ødela den, men din venninnes barn som var uheldig.

Skrevet

Hm, det var merkelig at hun mener Du skal betale for dette. Det hadde jeg aldri fått meg til å spørre min venninne om hvis det hadde skjedd mens mitt barn hadde fått være med henne på hytta.

Skrevet

Kommer litt ann på alderen til jentene mener jeg. Men, så er det jo du som skal passe på jenta når hun er med deg, så sånn sett skulle du jo ha gjort det klart for henne og din egen datter, at de ikke måtte røre veggen.

Skrevet

Fy for en frekk venninne. Jeg hadde hverken dekket jakka eller vært spesielt ivrig på å ta med datteren flere ganger. Evt kan du jo betale jakka og sende en regning på det du har lagt ut!

Skrevet

Er ikke en slik jakke også ganske dyr? Nei, vet du hva, dette kan du ikke betalt for!! Vær sterk og stå imot! ;-) Forklar henne det alle de andre ovenfor her mener!! Det er jo helt på tryne å erstatte jakken som hennes egen datter hadde på seg og var uheldig med. Noe HEEELT annet hadde vært om din datter hadde lånt hennes jakke og vært uheldig! Nei, MAKAN til frekkhet som kom i fra din venninne er det lenge siden jeg har hørt!

Skrevet

Du har hatt datteren hennes i en uke med endel ekstra utgifter og en uke mindre "jobb" for henne og så skal du betale en jakke som ble ødelagt ved et uhell? Det synes jeg er særdeles smålig av venninnen din!!

Ville snakket med henne om det, sagt at det føles ikke helt riktig... si det forsiktig men klart. Hvis hun fortsetter å mase hadde jeg nok bare betalt jakken for jeg orker ikke så mye stress om slike ting, men jeg synes hun er litt knipen på pengene ja.

Skrevet

Sånt må man regne med. Det har ingenting med at du gjorde vondt verre; det var jo et forsøk på å fikse problemet.

Selvsagt burde du ikke erstatte jakken, men skjønner at du ikke vil lage bråk som kan lage riper i vennskapet.

Jeg hadde også syns at det var dumt å få hjem en ødelagt Bergansjakke, men sånt skjer. Det er ikke ditt ansvar å erstatte den.

Skrevet

Hvis mine barn er med andre hjem, på hytta ol og noen av deres saker hadde blitt ødlagt hadde det ikke falt meg inn at de skulle betale. Det måtte være om det ble gjort med vilje, som at et annet barn med vilje klippet i stykker tøyet. Da ville jeg vurdert det, men ikke noe som skjedde ved et uhell. Det er ikke barnevaktens ansvar.

Skrevet

Folk er forskjellig, men min mening er at dette er noe hun skal dekke selv. Om man er redd for at klær til barna skal bli ødelagt så får man holde klærne trygt i skapet....

Dette er rett og slett tåpelig. Hadde vært noe annet om du hadde LÅNT jakken for din egen datter og det var henne som hadde ødelagt den. Barn er barn. DERFOR har mine barn kun Bergansjakker de har arvet, jeg bruker ikke penger på en svindyr jakke når de er små.

Skrevet

Hi her. Takk for alle raske svar!

Barna er 8 år og det var fullstendig klar over å ikke røre veggen vi voksne beiset. Datteren til min venninne var klar over dette, men lente seg inntil. Dette i et ubetenksomt øyeblikk, så hun gjorde ingen ting feil annet enn å være distre.

Det er mulig jeg gjorde feil ved å prøve å fjerne beisen fra jakka. Jeg vet ikke. Jakka er nok dyr og tror de koster over 1000 kr, jeg har ikke slik jakke til mine barn, så vet ikke sikkert, men mener å huske de ligger i de prisklassene. Jeg prøvde da mitt beste.

Jeg betaler uansett jakken, siden min venninne ønsker dette. Vi er gode venner og jeg forstår at hun er lei seg for at en dyr jakke ble ødelagt. Jeg kommer nok forsiktig til å oppfordre henne å sende med mindre dyre klær en annen gang jeg har hennes datter.

Jeg ble bare overrasket over sms fra henne, men forstår allikevel at hun er lei seg. Det er godt å få litt støtte fra dere på at dere også hadde blitt overrasket på å måtte betale for jakken, så kan jeg neste gang være litt tydligere på at hvis hun sender med dyre klær eller utstyr, så ønsker jeg ikke å ha ansvar for det.

Hi

Skrevet

jeg hadde også blitt veldi overrasket. for de første hadde jeg sendt med deg penger til mat, aktiviteter osv, gjerne litt ekstra til kos til både min å din datter. å jeg hadde erstattet jakken selv, er jo ikke din feil den vart ødelagt. ...

når din veninne sier sånn hadde jeg og betalt de, men syns de er meget underli hee greien, å kreve de av en veninne..hmm

Skrevet

Til HI

Skjønner ikke helt hva du legger i at hun er en god venninne. Ei god venninne forlanger ikke tilbake betaling for noe som skjedde ved et uhell. Virker for meg at din venninne er gjerrig og smålig...

Skrevet

Fy f, jeg ble drit lei meg når jeg leste at du hadde betalt jakken.

Kan ikke si annet enn at du er veldig dumsnill. Jeg hadde iallefall sendt regning på mat og alt som du har lagt ut for, og ALDRi tatt med datteren hennes igjen. Jeg hadde også forklart hvorfor.

Skrevet

Alle foreldre må regne med at unger kan ødelegge klærne sine. Det var ikke din feil at jenta var uheldig og lente seg mot nybeiset vegg. Når klær blir ødelagt på skolen så erstatter jo heller ikke skolen dette plagget. Barn ødelegger klær, enkelt og greit. Så jeg synes dette var kjipt av din venninne. Særlig siden hun vet at hun ikke har noen utgifter på datterens ferie, og badeland er dyrt!!

Skrevet

Enig med 10:52.

Hun virker ikke som en god venn, og jeg syns VIRKELIG ikke du skal la henne tråkke på deg ved å betale for jakken. Det var jo ikke din skyld.

Skrevet

Bare la henne kjøpe ny jakke i den tro at du skal sette over penger, men jeg hadde ikke betalt, var jeg deg. Eller så kan du sende regning på alle utleggene du har hatt på datteren hennes i ferien. Regner med pipa får en annen lyd nå ;)

Skrevet

Om det er sånn det skal være så kommer jeg til å nekte at barn jeg skal ha ansvaret for skal ha på seg dyre merkeklær altså, for unger ødelegger ting, jeg har derimot ikke råd til å kjøpe Bergans jakker i hytt og vær. Sånt svinn mener jeg alle foreldre må regne med, det kunne ikke falt meg inn å kreve erstatning av foreldrene til venninnen som min datter var å lekte seg hos når hun ødela sin eiendel heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...