Gå til innhold

Disse var skikkelig deilige! Tips til matpakke ol


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.2147552

 

Jeg byttet ut farin med brunt sukker (og tok litt mindre), og erstattet ca 1/3 av hvetemelet med havregryn for å få dem litt sunnere og mer saftig. Laget dem i går, og i motsetning til andre scones som fort blir tørre, var disse faktisk ganske saftige og gode i dag også. Ungene elsket dem også, og har fått med seg i matboksene i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bed unntak av litt mer grovt mel enn i vanlige boller blir det vel erneringsmesig omtrent det samme? De er sikkert gode, men jeg oppfatter dem mer som kaker enn som sunn hverdagsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var derfor jeg byttet ut en del hvetemel med havregryn, og vanlig sukker med mindre og brunt sukker. Ellers er det jo ganske mye nøtter i dem. Synes ikke de er så verst jeg, også med tanke på sunnhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mye lettere oppskrift og de er også knallgode, kan godt finne på å lage de i full fart på morgenen.

 

DETTE TRENGER DU:

6 dl hvetemel

6 dl sammalt hvete

4 ss smeltet smør

2 ss sukker

6 ts bakepulver

6 dl kulturmelk

 

DETTE GJØR DU:

1. sett ovnen på 220 grader.

2. Finn fram stekeplate og legg papir på den

3. Ha mel, sukker og bakepulver i en bolle

4. Ha i smør og melk og rør rundt

5. Del deigen i fire boller og trykk dem flate på bakepapiret

6. Del sirklene i fire like deler (ikke helt igjennom)

7. Stekes i 8-10 minutter i ovnen. De skal bli lysebrune

 

Disse er også knallgode og så lett å lage at vår 8 åring klarer det nesten helt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er brunt sukker sunnere enn farin? Jeg ville erstattet sukkeret med sukrose (naturlig sukkeralkohol som gir langt mindre blodsukkerstigning enn sukker).

 

Forøvrig så er scones som boller å regne men fin erstatning for variasjon:) Jeg mener ikke å være frekk, men jeg sender ikke med boller i matpakken til ungene.

 

"Sunne" scones finner du her: http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=95810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...