Gå til innhold

Noen her som har barn med asperger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Symptomer, tegn, behandling?

Hva kan vi hjemme gjøre?

Noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har. Eller dvs, han har høytfungerende autisme. Han er nå 8 år og fikk diagnosen da han var 5 år.

Mye har blitt bedre på disse årene, spesielt det siste året. Dvs, det som har bedret seg er at han nå reagerer mer fornuftig når han blir sint. Tidligere kunne han virkelig gå inn for å skade oss ved utbrudd.

Vel.. Symptomer og tegn vet du sikkert en hel del om allerede. Men det man ofte reagerer på er rigiditet, avhengig av rutiner/ ting blir fort en rutine, vanskelig med forandringer eller når ting ikke blir som barnet hadde sett for seg, vanskeligheter med sosialt samspill, vanskeligheter med å ta beskjeder, muligens kraftige sinnesutbrudd, vanskeligheter med å se andres side i en sak. Mye er urettferdig ;) Og en liten ting kan ødelegge en hel dag selvom hele dagen ellers har vært strålende. Annerledes oppførsel ute blant folk, på besøk etc. Og til sist av det jeg kommer på; Litt annerledes/ instense interesser. Ofte kan det også være tilleggsvansker som angst, tvangstanker etc.

Ang behandling, så kan man naturligvis forebygge. Dvs, ha gode rutiner, passe på at barnet alltid vet hva som skal skje, forberede ved forandringer, passe på at barnet ikke blir overstimulert. Gjerne ha skjema over viktige ting, enten dags- eller ukeskjema (her er vi for dårlige). Rose mye (!), med spesifikk ros så barnet vet eksakt hva det gjorde som var bra. Gi klare og tydelige beskjeder uten altfor mye jabb ved siden av. Antagelig gjør vi ofte barna frustrerte bare pga all jabbingen og babblingen man vansligvis antar at folk liker ;)

Tja, spør om mer om du lurer på noe mer. Jeg kommer ikke på mer å skrive akkurat nå..

Skrevet

Har ikke det, men jeg har mye erfaring i arbeid med barn som har asperger. Vil anbefale deg å lese litt her; http://www.autismeforeningen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=43:hva-er-asperger-syndrom&catid=92:generelt&Itemid=162, her kan du komme i kontakt med flere som har erfaring.

Hvis barnet ditt er under utredning til dette, og får diagnosen, vil du nok få tilbud om god oppfølging gjennom ansvarsgruppemøter og annet. Hvordan man bør tilrettelegge dagen for et barn med asperger kan være ganske individuelt, så det er nesten umulig å svare på. Ville ha snakket med fagpersonell som med tiden vil bli kjent med barnet ditt, og som sammen med deg, skolen o.l. vil arbeide for å tilrettelegge og gjøre hverdagen til dere og barnet så godt fungerende som mulig.

Lykke til!

Skrevet

Jeg er forresten 21.33. Vil bare si at jeg hovedsakelig har jobbet med autisme, og ikke velfungerende autister, men vår bruk av dagsplan f.eks., er også noe vi har brukt på barn med asperger. Dette gir barna en mulighet til å ha kontroll og forutsigbarhet over hva som kommer til å skje i løpet av dagen, de er jo veldig ofte vane- og rutinedyr. Vi bruker ordbilder som forteller hva barnet skal gjøre gjennom hele dagen, men typisk for velfungerende vil det nok også holde med en oversiktlig dagsplan, som ikke går i detalj og forteller, sort på hvitt, hva hver eneste aktivitet skal være, i riktig rekkefølge.

Skrevet

Hei tusen takk for svar,

Sønnen min er ikke under utredning , men jeg har begynnt og lure litt selv bare. Han har blitt testa for ADHD, har altid vært veeelig urolig i kroppen, men etter to år med masse prøver så fant vi ut at han ikke tålte melk. Og har mye skjeling,hadde ikke dybde og side syn. ppk dama meinte dette var årsaken til at han var så urolig i bhg. Nå er han ni og er veldig urolig, mer i år en før sommeren.

Han har ikke forstålse for at andre får vondt hvis han slår på de ( broren hans han gjør dette med) utrolig til og lage lyd i timene, med blyanter, penal osv. Men faglig er han utrolig sterk, hvis han bare kommer i gang.

Litt rotete skrivd Sorry, men jeg er litt redd for at det er noe galt med han og dette tærer på meg , veit at det dumt av meg men jeg er veldig forvirra og litt redd.

Hilsen HI

Skrevet

Har en sønn på nå 14 med aspergers. Han leste da han var 3 og kunne ramse opp alle verdens land, hovedstader osv da han var 4. Vi var veldig stolte, men fikk et slag i ansiktet da han fikk diagnosen. Han var nemlig veldig sint og hissig om ting ikke skjedde som planlagt. Dessuten sluttet han helt å spise i en periode av livet der faren hans ble alvorlig syk og livet vårt ble satt litt på vent. Det var da han fikk diagnosen.

Nå har han fast struktur og en bok der han har planlagt dagene nøye framover. Kommer sjeldent overraskelser, og da går det fint. Han har med seg boken og kan følge med selv hva som skal skje.

Skrevet

Ok, kanskje vi skulle få satt sammen en slik plan her hjemme og på skolen. Han er ikke så hissig men blir for sinna hvis han ikke får vilja si. Det er som regel andres skyld hvis han detter eller noe.

Han er en veldig god gutt men kommer ikke frem bør me e pø besøk hvis det er mange der, da blir han veldig urolig , aktiv og bråkete liksom.

Og kan faktisk ta ting som ikke er hans, ( selv om vi har snakka ganske alvorlig Ang stjeling osv.)

Og tar gjerne det andre har hvis han vil se på det , dette gjelder spes. Brødrene da.

Uff høres ut som han ikke får oppdragelse men han gjør det altså. Er veldig høflig osv hvis vi foreldre ikke er med da :) det er jo bra:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...