Gå til innhold

Har du orden i økonomien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er ditt beste tips til en bra økonomi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ligg litt forran!

betal regningene med en gang du får penger, ikke vent til forfall! ;)

Skrevet

Vi har en egen regningskonto som vi overfører til jevnlig. Blandt annet anbefaler jeg å månedlig legge av til de tingene man betaler en gang i året. For eksempel tv lisens og veiavgift, men også sommer og vinterdekk, ved, og eventuelt også til den venta strømøkningen det vil bli til vinteren. Før budsjett i en blokk, så du alltid har styr på beløpene. Sett så mange faste avgifter du kan på autotrekk, så du ikke kan rote det til. Ha en bufferkonto. Om du så bare kan sette inn en femtilapp i måneden, så er det godt med en krisekonto. Og sist men ikke minst, ta vare på handlelapper. Sett deg ned på slutten av måneden og avslør ditt eget forbruk for deg selv. Jeg er sikker på at du som de fleste av oss får noen overraskelser og ser hvor du kunne ha spart inn.

Skrevet

Det første man må gjøre for å få en god økonomi er å få oversikt over alle inntekter og utgifter.

Lag et budsjett.

Dersom man er 2 og ikke har felles økonomi, ha en felles regningkonto.

Begge setter over en fast sum til denne kontoen i måneden.

Til denne kontoen skal dere ha et bankkort.

Kontoen skal dekke følgende:

- Alle regninger

- All mat

- Andre fellesutgifter.

Beregn hva dere trenger pr. måned til disse utgiftene, legg på et par tusen.

Dette er det dere setter over i måneden.

Hvem som setter over hvor mye kommer an på inntekten, men det er viktig at begge har litt penger til egen disposisjon hver måned.

Hand 1 gang i uken, og etter handleliste. Dette tas på regningkonto kortet.

Handl på salg. Når dere kommer over salg kjøp litt mer enn dere trenger akkurat nå, så har du en stund.

F. eks. kommer du over salg på barneklær, og barnet deres bruker str. 74, kjøper du også inn 80, 86 og 92.

Helt enkelt, tenk langsiktig.

Skrevet

Synes du blander felles regningskonto uten kort, og felles forbrukskonto med kort... Det normale er vel å ha to?

Skrevet

Jeg har god kontroll, selv om jeg ikke akkurat er spar av meg. Har litt kredittgjeld, men klarer alltid å betale ned.

Derimot så har ikke mannen like god kontroll og det går utover vår felles økonomi. Det er fryktelig irriterende når jeg selv har stålkontroll på mitt.

Mulig jeg tar over hele styringa.

Jeg betaler alle regninger med en gang jeg får lønna inn på konto. Da Resten går til mat og bensin og evt gøyale ting om det er noe til overs. Når regningene er betalt slipper man å ha det hengende på samvittigheten når man drar bankkortet en gang for mye i butikken.

Er det virkelig trangt en mnd, utsetter jeg en regningen til neste mnd. Det går som regel greit.

Har begynt å spare litt hver mnd, for å være bedre rustet til uforutsette utgifter. Jeg og mannen setter inn 500 kr hver på en konto som jeg har kontroll på.

Skrevet

Orden og orden. Både ja og nei her gitt... Har over de siste par åra fått full kontroll over alle utgiftene mine. Etter at jeg jobba redusert, har jeg også kutta en del, sånt som abonnement på blader og ulike medlemskap. Fått billigere forsikringer osv. Føler at jeg har gjort det meste for å få utgiftene ned nå.

Har en brukskonto der lønna kommer inn, så har jeg underkontoer som heter ting som "bilen", "forsikringer og avisabonnemnet", "mobill forbruk". Så går det autotrekk over dit samme dag som lønna kommer. Det nye nå er en buffer og regningskonto til alt jeg må bruke penger på utenom bensin/lunsj på jobb og kafe. Fra bufferkontoen overfører jeg når det er store regninger som jeg ikke har fått delt opp mere. Har nemlig kontakta alle og forsøkt å få månedlig trekk. Men f.eks. årsavgift på bil er det umulig, samme med bilforsikring (her har jeg to trekk i året), avisabonnement hadde jeg inntil nå månedlig trekk på, nå skal den betales en gang i året. Har skifta avis.

Før ville dette fort blitt et problem, da jeg ville hatt gode intensjoner og satt av f.eks. de ca 3000,- til årsavgift på bilen hver måned (delte 3000,- på 12). Men når mars kom og regninga forfalt, hadde jeg smått om senn kanskje lånte fra underkontoen "bilen". og jeg fikk problemer igjen.

Nå setter jeg 5500,- på buffer/regningskonto til slike udelelige regninger og til klær (har en "stipulert" he he sum til det i året), men også shampoo, sminke, frisørbesøk (har satt av 680 kr x 3), bilvask, bilreprasjon, medisin som dessverre er utenom blåresept, 2000 kr til gaver (ikke julegaver). Og mye mere.

Har brukt en del tid påd dette. 5500,- blir en del per år, slik at det i teorien skal være 6-700,- pr mnd i snitt til uforutsette ting (pc-havari og slikt), evt til ferie.

Så når jeg nå bruker penger på frisør, shampoo på ebay mm mm, kan jeg overføre fra buffer til kredittkortet/brukskontoen. Føles veldig bra så langt, føler at jeg ligger litt foran på en måte.

Problemet er bare at jeg noen måneder til har noe kredittkortgjeld å kvitte meg med... Skal aldri komme dit igjen. Blir godt når det er ferdig.

I tillegg har vi en felles husholdnignskonto der alt som vedkommer oss som familie blir trukket fra. Begge barnetrygdene går dit, til underkontoen "Barna". Her kan jeg overføre fra når jeg kjøper klær, utstyr, merkelapper og gaver til barnebursdager som ikke er familie. Samt nrk-lisens, bredbånd, strøm, barnehage osv. Her setter vi inn etter inntekt. Mannen mest da han tjener fett i forhold til meg. Og så bruker vi så klart kortet når vi handler mat. Har hvert vårt.

Jeg fører også opp alt jeg bruker (privat forbruk, ikke ting fra husholdningskontoen) på iphonen min i et program som heter Piggie. Veldig fornøyd med det. Men kanskje jeg er litt nerd på dette? Er faktisk litt skremmende å se hvor mye som kan gå til kafèbesøk og take-away kaffe og slikt når jeg slipper tøylene løs... Får det grafisk framstilt. Artig. Appen er gratis, men finnes uten reklame til tror det var 14 kr. Jeg bruker den daglig.

Vil tro det er fint for de som vil ha bedre kontroll. Finnes nok også andre apper, men husker ikke helt hva det lønner seg å søke på.

Skrevet

kontrollfreak og har alltid orden i sakene mine.

betaler alltid før forfall og det er jeg som driver økonomien her selv om mannen tjener mye mer. det er ok for han, jeg er så flink med så:)

Skrevet

Ja, det har jeg. Mitt tips er å gifte seg men en mann med god inntekt, og så sørge for å ha felles konto, haha... Neida, man må spare, ikke bruke penger man ikke har, kredittkortlån er forbudt!

Skrevet

Har orden der ja, alt blir betalt til forfall, ingen kredittgjeld, kun lån til bolig, bil og studielån som folk flest ikke slipper unna i dag.

Skrevet

Betal regningene dine, og spar opp en bufferkonto :)

Skrevet

Ja, har orden. Aldri hatt et inkassokrav. Ingen kredittgjeld. Men har ca. 2.3 mill i boliglån og 300 000 i studielån. Sigh.

Sparer 15 000 i mnd, men har allikevel bare ca. 40 000 på sparekonto fordi vi pusser opp (nesten ferdig nå)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...