Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #1 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg har aldri røkt dette, og aldri prøvd hasj selv. Hva gjør jeg???
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #2 Skrevet 5. oktober 2011 Hvem er de sine, sier du? Vanskelig å gi deg råd med så ufullstendig info. Tenåring i huset, eller er det mannen du mistenker?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #3 Skrevet 5. oktober 2011 Tenåring. Og nå har jeg i tillegg funnet en lommebok(godt brukt, men tom) og et sånt metallkortetui som også er tomt. Tenåringen er på "turne"(rømmen), og jeg vet rus er i bildet.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #4 Skrevet 5. oktober 2011 Vet ikke hva du skal gjøre. Det er sinnsykt vanskelig å få banket fornuft i tenåringer som først har begynt med denslags. Skremselspropaganda og skjenneprekender hjelper ikke. Utkasting vil bare gi motsatt effekt. En ting kan være å gjøre sånn at hn ikke får ha noen penger. Tenker hn neppe jobber eller går skole, og da får hn vel penger fra foreldrene? Greit da å kutte den navelstrengen. Ikke noe som helst før hn kan fremvise rene tisseprøver. Man kan kjøpe doptester privat, og trenger ikke involvere politiet. Men hvor gammel tenåring snakker vi om? Under eller over kriminell lavalder? Og hvordan er hn ellers? Kan hn være i stand til å gjøre seg kriminell for å få dop? Tror dere det er annet enn bare hasj?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Har ikke fått penger det siste 1,5 året..... 17 år. Tror hn er på tur med stjålne kort, kontanter og ny mobil. Jeg har prøvd de testene hjemme, men det endte i hysteriske anfall, og uten urinprøve. Da var det slutt på penger og alt sånt. HI
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #6 Skrevet 5. oktober 2011 Er det kun hasj kan dere avruse ungen på 3-4 dager. Jeg ville dratt på hytta, om dere har en, eller andre steder der ungen ikke får mulighet til å røyke noe. Gå gjennom sakene til ungen, for å få kasta alle skjulte jointer, eller minimale hasjklumper ment for å slukes hele i nøden. Om dere får ungen vekk fra venner og vaner, så er det lettere. Etter noen dager med dritsur unge som svetter litt og har pms symptomer, så kan dere ta en fornuftprat om hva det er han/hun driver med og hvilke følger det kan ta i fremtiden. Rulleblad, stifting av familie og lignende. Det nytter ikke å snake om negative ting med selve hasjen, da alle som røyker det nekter og har lest uendelige forskningsartikler om hvor ufarlig og til tider positivt det er. De forskningsartiklene er umulig å sloss mot, så da gjelder det å holde seg på de argumentene som faktisk kan nå hjem til ungen. Det er og blir ulovlig, og det er det ungen må forstå at er nødvendig å forholde seg til. Spesielt så lenge det er snakk om en som ikke er myndig. Kanskje går det å nå frem på den måten. Jeg har sett flere ungdommer ta ansvar og endre livet sitt fordi de føler de blir forstått og respektert hjemme. Det er tungt, men man må nesten prøve.
Gjest ->>- Skrevet 5. oktober 2011 #7 Skrevet 5. oktober 2011 Om det er du som bruker å skrive om tenåringen din som alt og alle har gitt opp, her inne - så er det vel neppe noen big deal med et par piper til eller fra.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #8 Skrevet 5. oktober 2011 Og ikke tving ungen til å kutte tobakk. Det må dere bare godta at skjer. Å kutte både tobakk og hasj samtidig vil bli 1000 ganger mer vanskelig og dramatisk.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #9 Skrevet 5. oktober 2011 Pila da..... Man gir selvfølgelig aldri opp sine barn, og slutter aldri å bekymre seg.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #10 Skrevet 5. oktober 2011 For meg er det en big deal! Tror neppe du hadde sagt det samme om du var i mine sko, pila. Du virker tøff, og har liksom greie på alt mulig. Men å være forelder i en sånn situasjon er du ikke!!!! Så slutt med det der pisspreiket der! Jeg VET hva cannabis er. Jeg vet hva marihuana er. Jeg vet hva hasj er. Jeg vet hva de andre stoffene er. Jeg er IKKE dum, og mangler ikke opplæring der. Det er snakk om hjelpeapparatet og hvor dårlig det er. Lovene er totalt på trynet! Sånn er det, og det er ikke bare jeg som mener. Hva mener du pila vi skal gjøre nå for å evt redde tenåringen fra tyngre stoffer??? HI
Cat.68 Skrevet 5. oktober 2011 #11 Skrevet 5. oktober 2011 Dette er ikke enkelt. Det jeg hadde villat gjort er å kontakte foreningen mot stoff ( om det finens noen slik i din kommune) og så be om hjelp og rådgiving av de. Så hadde jeg kontaktet NAV og bedt dem trumme sammen et basis møte for ham sammen med alle de folka som vil kunna ha noe å si for ham. skole, lege, nav, foreldre , ruskontakter osv så prøve å finne ut hva han ønsker og hva man kan gjøre for å få en tilværelse han vill finne tilfredstillende. Det er vanskelig å råde deg når jeg ikke vet hvor gammel han er, eller eventuelt hvor langt dette har godt. Ellers ville jeg arbeidet aktivt for å få ham inn i en eller annet behandlingsopplegg. Har det gått så langt som du gir utrykk for er det vanskelig å få det til uten hjelp utenfra.
Gjest ->>- Skrevet 5. oktober 2011 #12 Skrevet 5. oktober 2011 Du er den samme som gjentatte ganger har skrevet her inne om en tenåring som verken politi eller barnevern kan hjelpe med, som har sin egen økonomi, som selger og bruker narkotika, som ingen sanksjoner har bitt på og som styrer sin egen tilværelse og som du vurderer (har?) å kaste ut hjemmefra? Da mener jeg fullt og helt at det ikke gjør noen forskjell om du har funnet et par hasjpiper i hjemmet. Faktisk. Dersom det ikke er grunnlag for å tvangsplassere ungen og han ikke selv samtykker til noen tiltak, aner jeg ikke hva dere skal gjøre. Utover å snakke med ham igjen og igjen og igjen og håpe på at han modnes. Hva er grunnen til at han ikke er plassert på §4-24?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #14 Skrevet 5. oktober 2011 Hvorfor har du aldri medfølelse for noen, pila? Er du helt kald?
Gjest ->>- Skrevet 5. oktober 2011 #15 Skrevet 5. oktober 2011 Premissene for spørsmålet ditt er såpass på trynet at det er vanskelig å gi deg noe svar. Ha en fortsatt fortreffelig aften.
Cat.68 Skrevet 5. oktober 2011 #17 Skrevet 5. oktober 2011 Men stemmer det at det er snakk om en person det er skrevet mye om før, og som ikke er inntressert i hjelp what so ever?? Det vil jo i så fall ha noe å si for hva man vil råde til. En person som ikke VIL ha hjelp kommer man dessverre veldig liten vei med, og man er nærmest avhengig til at personen går seg så ned at de til sist ØNSKER hjelp fordi livet blir for tøfft. og DA være på pletten med et tilbud. Er det slik det er så ville jeg som forelder arbeidet i forkant for å ha et slikt tilbud tilgjengleig den dagen barnet vil ha hjelp. Fordi skäl man begynne å jobbe for å få det plass den samme dagen dem ber om det vil dem ikke ha hjelp for det gått laaaaaaaang tid. Med andre ord jobbe for å legge ting tilrette den dagen han ønsker dere.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #18 Skrevet 5. oktober 2011 Du Cat.68 vet hvem jeg er.... Du vet hvor du kan kontakte meg utenfor her Ingen hjelp er ønsket. Nå vet jeg at tenåringen er i politiets forvaring i natt, så da kan jeg slappe av(har nettopp fått vite dette). Forhør i morgen, så får vi se. Ja, vi jobber med opplegg som kan godtas av tenåringen, men enda til ingen nytte. Og det blir bare mer og mer rus....... JEG gir meg ikke! Jeg jobber og jobber for at dette skal gå bra til slutt. Jeg lurte bare på hva jeg skulle gjøre med alle funnene i kveld, men det vet jeg nå. Politiet skal få dem. Alt sammen. Vi alle jobber for at dette skal få en god slutt, så det er hvertfall ikke feil. Og du pila... ja, skyt en lang pil etter fornuften, for den mangler du totalt her....... Dette er ikke bare fordi du ikke jatter med(for det er ikke det jeg er ute etter), men fordi du har minusgrad av forståelse og ikke noe poeng, så jeg fatter ikke hvorfor du i hele tatt svarer her. Du har jo ikke noe fornuftig å komme med. HI
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #19 Skrevet 5. oktober 2011 Pila..... tenåringen HAR vært på 4-24. HI
Cat.68 Skrevet 5. oktober 2011 #20 Skrevet 5. oktober 2011 Ok, er det deg jeg snakket med før?? I telefon også faktisk engang??. Jeg har slettet alle gamle meldinger på innboks så husker ikke nicket ditt. Send meg en melding på innboksen så kan vi snakke. <3
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #22 Skrevet 6. oktober 2011 Jeg har lest noen innlegg som du har lagt ut her før HI, jeg må si meg helt enig med PILA
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå