Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #1 Skrevet 5. oktober 2011 Jenta mi på 2 år er så hes at jeg ikke hører (nesten) hva hun sier. MEN, vi fikk ingenting hos legen... Var ikke det rart? Nå vet ikke jeg så mye om krupp, men trodde hun skulle få noe som gjorde det lettere å puste.
MammaSprett Skrevet 5. oktober 2011 #2 Skrevet 5. oktober 2011 Alle våre tre har hatt falsk krupp! Det er et virus som setter eg som en betennelse i luftrøret - ved stemmebåndene. Det varer ofte i 3 netter. Men stort sett vil det ikke arte seg verre fra den første natten til de to neste nettene. Det glir gjerne over til en forkjølelese, og ofte kan barnet få lett feber. Om barnet blir plaget av feberen, så kan det jo få febernedsettende. Bortsett fra det er det helt riktig som legen sier at det er ikke stort å behandle barnet med. Om ditt barn blir veldig tett i pusten er det beste kald luft. Vi har ofte vært ute og trillet i vogn på natten - eller pakket oss inn i dyna og satt oss rett under et åpent vindu. Får barnet falsk krupp på sommeren, kan man i verste fall stå over frysboksen... Hjelper det ikke med kald luft - og barnet er så besværet i pusten at du ser det sliter skikkelig - så finnes det medisin. Vi har vært en del turer på legevakten, hvor det har endt med kraftig dose kortisonmedisin og innhalasjon på forstøverapperat. Men de tyr ikke til disse medisinene om ikke barnet er veldig tett! Mange kan snu når de kommer til legevakten - fordi den kalde luften i bilen har vært medisin god nok for den lille. Falsk krupp kan komme tilbake mange ganger - men anfallene for akkurat det ene barnet pleier å ligge på samme nivå fra gang til gang, Vi var derfor aldri bekymret for datteren vår - for hun hadde lette anfall hver gang, Mens eldstemann i hus -endte opp på medisiner og forstøver hver gang nesten. Dette er ikke noe du behøver å bekymre deg over - og det er over før du aner det ;-) Det eneste som er viktig er at du selv beholder roen om barnet blir veldig tett i pusten. For det hjelper ikke for barnet å bli kjemperedd på toppen av det å ha tett pust.... God bedring!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #3 Skrevet 5. oktober 2011 Hun andre svarte bra, men vil bare legge til at det er en ENORM forskjell på krupp og falsk krupp, og datteren din har nok i så fall falsk krupp som er ganske ufarlig. Krupp kan derimot være livsfarlig fordi strupehodet hovner opp slik at barnet kan slutte å puste dersom det blir lagt ned, men dette er altså ekstremt sjeldent. Falsk krupp er derimot ganske vanlig, og av mine fire barn har tre hatt dette og aldri fått medisiner for det. Vi tar dem bare med ut i kald frisk luft når de "bjeffer" som verst om kvelden/natten, og passer på å bygge godt opp under hodene deres. Det er som regel bare ille i 2-3 netter.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Min får også falsk krupp gjevnlig. Kjempeekkelt første gangen, var heldigvis hos mamma som hadde vært borti det med oss når vi var små Beste var å være ute, pakke barnet og deg selv inn i dyne og sitte ute. Evt sove med åpent vindu. ( ute er som sagt det beste) Det går også an å sette kaldtvannet på full guffe og ha barnet over det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå