Gå til innhold

Ang permisjon og det å føde før termin


Rose -3. troll i 2012

Anbefalte innlegg

Om man føder 3 uker før termin -så mister man jo disse ukene.

 

Jeg har født to ganger godt over 1 uke før termin.

Tenkte der for at jeg skulle begynne permisjonen 4 uker før termin denne gang, for å prøve å få mer igjen av permisjonen...

 

men hvis jeg tar ut permisjon 4 uker før, og føder 1 uke før termin...

Hva da? Vil de 4 ukene gå som de 3 ukene før termin, eller vi jeg likevel miste 1 uke etter fødesl.

 

Litt vanskelig å forklare dette, men håper dere forstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Permisjonen begynner ikke før 3 uker før termin, du kan ikke velge hvor mange uker før termindato du vil begynne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på jordet her, men du mister jo ikke de ukene hvis du føder før termin, det er jo hvis du føder etter termin at du mister ukene..

 

Bare for min egen enkelthets skyld, la meg bruke min permisjon som eksempel. Jeg hadde termin 13 februar, og gikk ut i permisjon 23. januar. Permisjon skulle vare til 23 januar året etter. Da jeg ikke fødte før 26 februar, altså to uker etter, så var jo to uker av permisjon borte. Men dersom jeg hadde født to uker før termin, så hadde jeg jo fått to uker ekstra med den lille..

 

Følger du meg? :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er riktig at man vil miste disse tre ukene fra det totale antallet permisjonsuker dersom du føder tre uker FØR termin.

Men man vil i forhold til de som føder ETTER termin få flere uker sammen med barnet, selv om disse vil få 3 uker mer total permisjon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født begge gutta 3 uker før termin og har da mistet de 3 ukene av permisjonen! Dvs at Nav tar en ny utregning etter fødsel og begynner da permisjonen ved fødsel, dermed må jeg begynne å jobbe igjen 3 uker før enn om babyen hadde kommet til termin....

 

hvordan det blir hvis du velger 4 uker før og føder før termin er jeg faktisk usikker på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må de ha regnet feil, men det har jeg hørt at NAV har gjort i flere tilfeller.

 

Det skal ikke være mulig å miste mer enn de 3 ukene som er beregnet på å ta før fødsel...

 

De 36/46 ukene som er beregnet etter fødsel, skal begynne å telle fra fødselen av.

 

Men om du blir sengeliggende pga sykdom og ikke får en skikkelig erklæring fra sykehuset så kan du "miste" permisjon -eller føle at du mister pga du ikke får benyttet den på den måten du ønsker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, da må jeg begynne å regne. Kanskje det "bare" var de 3 ukene jeg mistet, men det føltes uansett urettferdig da jeg satt der med en småprematur baby full av gulsott...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...