Gå til innhold

Litt "gammeldags", noen som forer opp griser til vinteren her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde gris hos mine svigerforeldre i fjord, foret de opp til jula, og slaktet de, økonomisk av oss, da hadde vi hvertfall grise kjøtt fra november i fjord, og tror siste ribba går ved juletider i år :)

Det jeg lurer på da, noen mener at kjøttet smaker enda saftigere om grisene får brenesle"suppe", altså koker vann med brenesle i og gir de noen dager i uka. Noen her som vetom det stemmer? Eller som kanskje har noen foreldre/besteforeldre som vet?

Skal kjøpe ny gris når våren kommer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken fjord? ;)

Kjøttet blir best om grisene har mulighet til uteliv. Altså grave i jorda og spise røtter og slikt. Det gir et kjøtt som smaker bedre, og har mindre fett.

Kan godt være brennenesle gir god smak :)

Skrevet

Neime.. og jeg som trodde jeg hadde lært meg dette nå! Beklager, har dyseleksi, og prøver fortsatt å lære meg å skrive ord riktig, men glimter til med skrivefeil konstant. Får finne igjen ordboka mi tror jeg, snart på tide å få orden på skrivinge :)

Den delen vet vi :) Grisene går ute på eget beite hele tiden mens det er varmt, spiser røtter, også har vi så vi får hentet frukt og grønt på bama, som vi gir til de :)

Humm, får prøve brenesle på neste runde med griser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...