Gå til innhold

KK eller storken ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke erfaringer har dere? Vær så snill å være objektiv i vurderingen. Det viktigste for meg, er å ha min samboer hos meg mest mulig.

Har vurdert Voss, men har nesten 2 timers kjøring. Termin i des, så føret er heller ikke sikkert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er noe jeg også lurer på. Skulle gjerne hørt litt erfaringer fra andre? :)

Skrevet

Er du frisk er det vel bare å satse på Storken. Fungerer det ikke for deg, så ber du om å få bytte til Føden. Verre er det ikke.

Pga komplikasjoner i begge svangerskap hadde jeg ikke valget, men måtte på Føden. Jeg hadde ikke villet kjøre til Voss selv, men vet om andre som har gjort det og er fornøyde.

Skrevet

Du får ikke ha samboeren noe lengre hos deg på noen av stedene, med mindre det er få som har født der da er det rett ut ca en time etter fødselen.

Så det som må avgjøre for deg er om du ønsker tilgang til epidural eller ikke.

Men har du tid så vil jeg anbefale den kjøreturen til Voss.

Jeg har vært på Storken, og jeg har vært på Føden, Voss er drømmen iforhold.

De har mye mer tid til deg, hele avdelingen er superkoselig og faren får bli der i dagesvis.

Skrevet

Når på året har du født 13:56.

Tenker at sent i des ikke er den travleste perioden. Kansje bedre mulighet for å ha samboer hos seg? Storken har jo enerom disponible.

Hvordan kan jeg vite om jeg har tid? Jeg har aldri født før...

Skrevet

Jeg har født to barn på Føden og ett på Storken og har hatt fine opplevelser på Haukeland alle gangene egentlig.

Første gang hadde jeg tenkt meg på Storken for jeg hadde jo vært på omvisning der og det så jo så koselig ut med stearinlys og familierom... Men, da fødselen var i gang, jeg ringte inn og de spurte hvor jeg ville var jeg ikke i tvil ett sekund: jeg ville på Føden! Og takk og pris for det, for det varte i 48 timer fra jeg kom inn. Hadde kjempetette rier uten funksjon, fikk to epiduraler og var sikker på jeg kom til å dø opptil flere ganger. Dette er 6,5 år siden så etter fødselen ble jeg trillet til Barselloftet og hadde et par veldig fine dager der, sammen med far.

Andre gangen havnet jeg på Storken fordi det var fullt på Føden. Men det var fullt på Storken også, så jeg fikk ikke noe stearinlys eller badekar på rommet, bare et slitent, gammel rom der noen en gang hadde sølt blekemiddel på gulvet slik at det så forferdelig skittent ut. Det plaget meg egentlig ikke nevneverdig for fødselen gikk fort og greit og barnet var ute på fem timer. Dette var for tre år siden, så også den gangen ble jeg kjørt til Barselloftet. Nå hadde ikke far tid til å være her i det hele tatt, han måtte jo hente storebror i barnehagen og være hjemme med han. Jeg valgte å sove over natten der på barselloftet, reiste hjem neste morgen og fikk jordmor på besøk (jordmor-hjem-prosjektet).

Tredje gangen havnet jeg automatisk på Føden fordi jeg ikke hadde kommet helt til uke 38 (manglet et par dager) og fordi vannet hadde gått for to dager siden. Fødselen var vond og vanskelig, som den første, men ikke like lang. Fikk heller ingen hjelpemidler denne gangen (ville helst unngå epidural egentlig etter å ha prøvd både med og uten tidligere), så sånn sett kunne jeg like gjerne vært på Storken. Etter fødselen slappet vi av en stund på rommet der og fikk servert frokost, før far måtte hente i barnehagen og ta de andre to med i bursdagsselskap (stakkars, trøtte mannen...).

Jeg ble trillet på Barsel. Var skeptisk, innrømmer det. Men sikkert heldig, for jeg fikk et stort rom helt for meg selv i to netter. Jeg kunne vært der en natt til (hvem vil egentlig hjem til en 6 og en 21/2 åring når man kan kose seg på sykehuset med nyfødt baby...), men siden formen var ganske bra så anbefalte de meg å reise hjem siden jeg mest sannsynlig hadde fått andre på rommet siste natten. Far stakkars, hadde mer enn nok å ta seg til med de to hjemme i tillegg til at han måtte ut og shoppe amme-bh'er, innlegg og alle sånne ting jeg ikke hadde rukket fordi jeg egentlig bare akkurat hadde gått ut i permisjon.

Når det gjelder Voss så hadde jeg aldri våget å begi meg ut på den lange turen. Jeg syns en taxitur fra Landås til Haukeland er mer enn nok med rier. Men det er meg. Har i alle fall følt meg trygg og ivaretatt på både på Føden og Storken.

Lykke til med fødsel!

Skrevet

Tusen takk for ett utfyllende og ærlig svar! Jeg bor midt mellom Bergen og Os. Tar nok ikke sjangsen på å nå frem til Voss. Håper på storken, men som du sier, kansje det endrer seg.

Fryktelig dumt at man ikke får være på hotellet lenger! Det er jo vi som får barn, ikke jeg.

Skrevet

Jeg fødte på Storken i vår, dvs jeg skulle føde der, men rakk ikke fram, så fødte i ambulanse. Men uansett, det var fullt på føden, så jeg havna på Storken(hvor det også var ganske fullt og hektisk visstnok, men det såg jeg lite til). Vi fikk tilbud om familierom kort tid etter fødselen, men måtte vente noen timer på fødestue før vi fikk det, og da fikk samboeren min være der hele tiden.

Neste formiddag fikk jeg valget om å komme på tomannsrom eller reise hjem. Jeg valgte da å reise hjem, dette var min andre fødsel på 2 år, så jeg var ikke helt uerfaren. Og jeg var i kjempefin form.

Gjest amandine
Skrevet

Jeg har født tre barn på KK med god erfaring på alle tre. Første hadde jeg tenkt Storken, men der var det fullt, andre hadde jeg tenkt føden fordi jeg trodde jeg ville ha epidural. Det rakk jeg aldri. Tredje rakk jeg såvidt inn døra.

For meg hadde det vært helt uaktuelt å velge Voss pga reiseveien. To timer i bil før en fødsel er ikke noe å trakte etter m man har valget. Jeg synes også at det har vært deilig på KK, du har valg om hotell eller tidlig hjemreise og jordmor hjem om du vil det. Jeg synes det er godt å komme hjem til eget hus og familie, og vil helst hjem så fort jeg kan. Har alltid følt meg godt ivaretatt på KK! Lykke til!

Skrevet

jeg koste meg veldig på barsel 1...

Skrevet

Hotell? Det er nedlagt for flere år siden.

Og jordmor hjem ved tidlig hjemreise gjelder ikke alle bydeler....

Skrevet

Jeg får ikke jordmor hjem, siden jeg bor utenfor grensen.

Satser på storken i første omgang;) hi

Skrevet

Jeg har født en gang på føden og en gang på storken. Og skal jeg noen gang føde igjen vil jeg definitivt på storken!

Der har alle myyyye bedre tid til deg,alle var utrolig hyggelige, rommene er store og pene og hele atmosfæren er bare såååå mye bedre. Jeg fikk bare en sånn ro over meg der:). Og så fikk eg akupunktur og det var helt herlig;) Slappet virkelig mer av av det!

Med rommet fulgte det et stort nyoppusset bad med et svært hjørnebadekar. og det var tent lys over hele badet. Kjempe koselig:). Hadde egentlig tenkt og føde i vann men jeg klarte ikke holde meg oppe i badekaret til slutt:p..

Jeg fødte i slutten av juli og vi fikk hvertfall et familierom der far kunne få være så lenge han ville:). Pappaen her reiste hjem om kvelden da fordi at vi hadde en to åring hjemme som var litt på tuppa av hele greiene;).

Og far fikk være der så lenge han ville etter fødsel!

Lykke til:)

Skrevet

Og ikke minst, jordmoren var tilstede nesten hele tiden under fødselen! Hjalp og kna meg på ryggen og var bare rett og slett fantastisk på alle måter!:)

I motsetning til på føden der hun nesten bare stakk hode inn døren en gang i timen :P.

anonym 23:01 ;)

Skrevet

Har født 2 barn på Voss og tredjemann på KK (pga styrtfødsel,kortest vei) Barsel på KK kan ikke på noen måte måle seg med barsel på Voss. Det er en helt annen opplevelse. Glad det var 3 gangen jeg havnet på KK. Da jeg reiste hjem etter 2 døgn kjente jeg at jeg oppriktig synes synd på alle som ikke får oppleve å føde på Voss... Hadde jeg vert på KK med førstemann tror jeg at jeg hadde reist hjem med en skikkelig fødselsdepresjon. Alt for hektisk, nye folk hele tiden og ikke minst det å måtte dele rom!! Men men de som ikke vet om noe annet aksepterer sikkert kanskje ting bedre.... Altså har du tid....kjør til Voss - fantastisk opplevelse 2 ganger for min del. Kom hjem uthvilt og lykkelig etter 5 døgn begge ganger ;-)

Skrevet

har født på føden, og fikk ikke annet valg siden jeg hadde igangsatt fødsel i uke 39.

Jeg var kjempefornøyd :) jordmødrene var kjempeflinke, og jeg følte meg veldig trygg hele veien! Dette var i juli mnd, og supertravelt den natten, men jeg merket ingenting til det før de sa det til meg neste morgen :)

Man hører mye negativt om KK, men jeg ser det heller fra denne siden:

- det er et av de beste sykehusene i landet, og et av de største. Derfor er det naturlig at vi hører mer negativt der enn om de litt mindre sykehusene. Ikke minst fordi det utføres vannvittig mange flere fødsler på KK enn feks voss - dermed har kk mer og referere til, på godt og vondt.

En annen ting er jo at de "kompliserte" fødslene ofte blir gjort på KK i stedet for de mindre sykehusene, siden KK har mer kompetanse.

jeg tar gjerne KK igjen denne gangen.. kunne ikke tenke meg å kjøre til voss, selv om jeg kjenner flere som gjør det.

Skrevet

23,29 igjen

glemte å si at jeg havnet på barsel sammen med 3 andre på rommet, og selv om det ikke var topp så gikk det over all forventning...(i juli 09 var det ekstra fullt, og vi hadde vel egentlig et 3mannsrom..) Det viktigste for meg var at jeg hadde sykepleiere og barnepleiere som var tilgjengelig - og det følte jeg absolutt at de var selv om de hadde det travelt.

Skrevet

- må jo tilføye at selve fødselen er man jo i de beste hender på KK med all verdens ekspertise dersom noe ikke går etter planen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...