Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #1 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg har fått verdens herligste jente for en uke siden, og ble skrevet ut samme dag og dro hjem. Dro ut på trilletur en kort tur dagen etterpå og har vært aktiv, ute på tur osv. Mange av mine venninner reagerer på det og sier jeg er gal, folk spør meg i butikken om jeg ikke er riktig klok når de spør hvor gammel babyen er. Er det så uvanlig å gå ut tidlig med en nyfødt eller? Orker liksom ikke bare å sitte hjemme hele tiden?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #2 Skrevet 5. oktober 2011 Ehh, nei det er ikke uvanlig... Folk du har møtt på må være meget merkelige mennesker.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #3 Skrevet 5. oktober 2011 Tror det er de du har snakket med som er merkelige!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #4 Skrevet 5. oktober 2011 Det er jo helt fantastisk at du er i god form Kos deg du, og ikke bry deg om andre
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Ja får håpe nå det:) Begynnte å lure. Hadde ikke reagert selv på om en annen gikk ut så tidlig etter fødsel..
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #6 Skrevet 5. oktober 2011 Trilleturer er helt greit. Men pass på tempen til lille! Selv holdt jeg meg innendørs til barnet var 3-4 måneder gammel. Hun fikk ikke bli med på handletur før hun var tre måneder gammel. Hun ble født 10 uker før tiden og jeg var veldig redd for at hun skulle bli smittet av baselusker. Og ja, det var sykehuslegen vår som hadde anbefalt å gjøre det slik.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #7 Skrevet 5. oktober 2011 Så lenge det er bra vær og ungen ligger trygt og lunt i vogna si, så synes jeg dette er helt flott! Flink, er du! Men ville vel kanskje holdt meg mer i ro hvis det regnet og/eller blåste. Ikke at jeg mener du vil la barnet bli vått av regnet, men tenker mer på fukten. Du er i alle fall ikke gal på bakgrunn av det du skriver her, så stå bare på, sier jeg!
Willy Wonka Skrevet 5. oktober 2011 #9 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg fikk høre det også. Ikke at JEG var ute, men at jeg tok med meg en nyfødt baby ut....huff og huff. Dette var i juni i fjor, ikke akkurat midtvinters heller. Fikk ofte høre det fra "eldre" kvinner på 50-60 år....
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #10 Skrevet 5. oktober 2011 Her har det vært 25 varmegrader ute osv:) så ikke akkurat så veldig kaldt nei;)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #11 Skrevet 5. oktober 2011 Så herlig at du er i så god form! Det eneste jeg tenker på i forbindelse med å ta med et nyfødt barn ut, er alle inntrykkene og eventuelt bråk. De har ligget godt og beskyttet så lenge, og det kan ta på med for mye på én gang. Sånn sett tenker jeg at nyfødte kanskje har best av å være inne, ikke bli tatt med for mange steder, være nær foreldrene og ha det rolig. Jeg hadde nok begrenset uteaktivitetene til turer i rolige områder og korte turer på butikken.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #12 Skrevet 5. oktober 2011 Før i tiden fikk man beskjed om at man skulle være inne med babyen i mange uker før du gikk tur med de. Det er sikkert bare mange du har truffet som ikke er så oppdaterte.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #14 Skrevet 5. oktober 2011 Husker da jeg fødte for ca. 7 år siden ble jeg anbefalt av jordmor/helsesøster å la barnet være inne i ca 7 dager før jeg kan gå ut. Kanskje det er derfor folk reagerer? Hadde ei venninne som tok med barnet sitt på restaurant da den var 3 dager gammel...hun fikk mange fine kommentarer.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #15 Skrevet 5. oktober 2011 Drit i de gammeldagse håpløse meningene til andre! Supert at du er i så fin form at du kan ta med ungen ut på tur, man trenger jo gjerne å lufte hodet litt også i løpet av en dag. Husker da mamma fikk meg så var det 2-ukersregelen som gjaldt. Man tok altså ikke med seg babyen utenfør døra før ungen hadde blitt minst 2 uker. Da hadde iallefall jeg blitt gal i 20 plussgrader og sol.... Gjør det du synes er riktig du, jeg var ute på trilletur 2 dager etter jeg kom hjem fra sykehuset, syntes det var fint jeg:-)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #16 Skrevet 5. oktober 2011 Hjelpes for noen reaksjoner du har fått, hva mener de da? At du skal stenge dere inne i huset til ungen er en månde? Nei, man går ut og er aktiv igjen fra man føler seg klar for det, her mistet jeg en del blod, og lå derfor en uke på sykehuset, når jeg kom hjem var jeg fortsatt langt fra "i hektene", men jeg tok likevel en trilletur til postkassa og tilbake, så vi begge fikk frisk luft.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #17 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg var ute å trillet tur så fort vi var hjemme fra barsel, da var de vel 3-5dager gamle. Var selv i god form, det var ikke kuldegrader ute så derfor ingen grunner for å la være å trille turer ute. Man kler barna etter forholda, passer på at de ikke blir for varme eller kalde. Selvsagt lar man være å ta med en nyfødt ut på tur i sprengkulda. Enkelte risikerer jo å ikke kunne gå turer de første månedene hvis de føder midt på vinteren og bor et sted der det er skikkelig kaldt. Ser ikke for meg at nybakte mødre på feks Røros triller turer med uke gammel baby i 20-40minus.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #18 Skrevet 5. oktober 2011 Det er vanlig å skjerme babyen mot smitte og for mye ytre stimuli ved å holde den hjemme en stund etter fødsel. Idielt sett burde nok ungen fått en litt roligere start på livet, men det vil jo helst gå bra. Jeg tror ikke du har påført barnet ditt store skader så sant dere ikke er så uheldige å bli smittet med noe farlig disse første dagene.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #19 Skrevet 5. oktober 2011 Det er sikkert det folk reagerer på HI. Den kommentaren 13.58 kommer med.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #20 Skrevet 5. oktober 2011 Eneste jeg reagerer på er at det er høst, men er temperaturen fin så er det ikke så ille. Vet man skal være forsiktig med å ta de ut tidlig pga lungene etter det jeg har hørt. Jeg var ute samme dag jeg kom hjem (men jeg lå 6 dager pga keisersnitt, og måtte hente div resepter pga øyeinfeksjon på lillegullet)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #21 Skrevet 5. oktober 2011 jeg var ute på trilletur dagen etter vi kom hjem med førstemann, dette var i desember.. er jeg i god form etter fødsel blir det nok slik denne gang også! -også i desember! hadde nok ikke reagert på at du tok med deg din ut i oktober nei! kos deg med babyen og trill i vei!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #22 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg fikk også kommentarer når jeg gikk en tur til en butikk etter fem dager. Men det forundrer meg ikke. Har da lest utallige innlegg på internett om de som ikke tør å ta med babyer verken til byen eller butikken på mange mnd etter de er født. I redsel for smitte altså..
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #23 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg reiste fra Bergen til Stavanger to dager etter fødsel (med bil, ikke jeg som kjørte). Jeg måtte derfor inn på Stavanger sykehus for å ta den prøven i hælen på babyen da jeg ikke rakk å gjøre det i Bergen før jeg dro. Jeg fikk "kjeft" på sykehuset i Stavanger for at jeg var blitt skrevet ut så tidlig fra Haukeland (de mente de på Haukeland skrev folk ut altfor tidlig etter fødsel) og de ville ikke tro at jeg hadde rukket å dra til Stavanger så kjapt etter fødselen. Når jeg gikk ut dørene der var jeg veldig glad for at jeg fødte på Haukeland for hadde det vært i Stavanger måtte jeg ligget i flere døgn :-)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #24 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg var ute på trille tur da babyen var to dager(samme dag jeg kom hjem). De på sykehuset sa det bare er bra å ta de med ut med en gang. Helt rart at noen enda holder de inne i flere uker.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #25 Skrevet 5. oktober 2011 Virker egentlig som du mest er ute etter å fiske etter tilbakemelding på hvor flink og i god form du er i etter fødselen.. Dette er helt normalt, og er hovedregelen blant de aller fleste jeg kjenner som har født barn i hvert fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå