Gå til innhold

Noen som kan mye om skatt og inntekt her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i 2 år kun mottatt barnetrygd, bidrag og bostøtte. Pga feilbehandling hos Nav, så skylder de meg nå 363.000 kr. dette har jeg fått godkjent i rettsak at jeg vil få utbetalt.

Hvordan vil det bli når jeg mottar en så stor sum på en gang? Må jeg betale 30% skatt av alt dette, eller kanskje mer?

Er det bedre om jeg venter med denne utbetalingen til neste år, skatter jeg mindre av det da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du,

Antar at dette er inntekt og ikke andre ting som behandles anderledes.

Du blir skattlagt ut fra total inntekt pr. år. (dette er en sannhet med modifikasjoner, men komplisert å forklare 100%). Dvs. at hva som lønner seg avhenger av annet du tjener i år og neste år. Jeg ville gått inn på Skatteetaten.no og fylt inn det som heter "enkel skatteberegning" der velger du 2011. Der kan du legge inn opplysningene dine og se hva du ender opp med i skatt. Husk at du må trekke litt mer i % enn det som trekkes der fordi du ikke skatter av feriepenger + at det er halv skatt i desember for mange.

Vær oppmerksom på at skattereglene for 2012 kan være anderledes enn for 2011 og at du derfor vil få litt feil svar med beregning for neste år. Men stort sett er ikke endringene så store i år med samme regjering som tidligere år...

Send meg pm og du har flere spørsmål - kan i alle fall litt om dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...