Gå til innhold

Burde jeg slanke min datter på 12 år, som veier 75 kg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Evt. hvordan gjør jeg det? Hun trener ikke så mye, fordi hun gidder ikke.

Spiser mye, men ikke så veldig usunt.

Hun virker veldig lite opptatt av hvordan hun ser ut, men hører at hun sier til storesøsteren sin at hun syns hun er feit.

Er 75 kg veldig mye til å være 12 år? Hun er ca 170 høy.

Fikk mensen som 10 åring. Og har lagt på seg 10 kg de siste 6-7 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner jo egentlig ikke da..men synes det høres ganske drøyt ut å veie så mye i så ung alder....

Skrevet

75 kilo er veldig mye for en på 12 år. Jeg tror dere bør snakke sammen, og om hun er interessert i å slanke seg, så kan dere legge om kostholdet sammen. Om ikke dere skal legge om kostholdet, så bør du i alle fall snakke med henne om å passe på mangden av mat.

Jeg slet med det samme da jeg var på hennes alder, men var ikke fullt så tung, og jeg var et par år eldre da jeg slanket meg og gikk ned 8 kilo.

Du kan i alle fall ikke tvinge henne. Kommunikasjon og forståelse er greia.-

Skrevet

Jeg ville ha snakket med legen om det. Det er ikke sikkert hun trenger og slanker seg, men forandre kosholdet og være mer aktiv...og det kommer an på benbygning hennes også. Det er du som mor som ser det...

Skrevet

Jeg har heller ikke peiling.. og mulig det er mye? Men samtidig..jenta er jo 1.70 høy?? Kan jo ikke være veldig overvektig?

Er det ingenting aktivitet hun trives med da? Jeg var et lat barn..og hatet alt som het idrett..og gjør fortsatt det..foruten EN ting..og det var hest! =) Det ble min redning... begynte som 12 åring...

Ville spurt noen med peiling jeg...

Skrevet

Nja, hun er ganske høy også. Jeg er 10 cm. lavere enn henne og veier 11 kilo mindre. Jeg er ikke overvektig. Litt rund i kantene, ja, men ikke overvektig.

La henne spise seg mett (barn som vokser trenger mat) på sunn mat og hold heller fokus på at hele familien er i aktivitet. Dra på tur, bruk svømmehallen, spill fotball i hagen ol. Det er gøy og det er sunt for alle.

Ikke ha fokus på slanking og vekt. Hun er fortsatt bare 12 år og i en sårbar alder. Frisk luft, familieaktiviteter utendørs og ha det kjekt:-)

Skrevet

Nå er hun veldig høy da. Mange sier jo at idealvekten er det samme som høyden, minus en meter. Men det kommer jo an på? Noen får ting på rett plass, andre ikke. Har hun stor mage hadde jeg nok satt henne i aktivitet, er det ikke det ville jeg sett det som valpefett. Men som sagt; Hun er jo såpass høy at det kan være fin fordeling.

Skrevet

Jeg er selv 170, ble det når jeg var 13 år, veide ca like mye som din datter også (73 kg) og følte meg noe "lubben", min mor så det som forferderlig, og satte meg på diet. Når jeg var 15 år veide jeg 59 kg.

Det kommer jo også litt ann på hva som kommer av muskler, benbygning og fettprosenten. Men ikke slank henne på en veldig opplagt måte om du skal gjøre det.

Reaultatet av min mor sin diet og "nå skal du trene 3 dager i uka" holdning, førte til at jeg sliter med bulimi og anorektiske tendenser den dag i dag.

Om hun virker brydd av vekta si, så hjelp henne, vis forståelse. Om ikke, men det fortsatt kan virke som om hun bør gå ned i vekt, så ikke gjør det så åpenbart, fin på aktiviteter sammen med henne,.

Ligger jo også i hva hun spiser, og hva slags aktiviteter hun liker.

Skrevet

Ikke gi gammel lærdom.. Vær så snill.. Burde holde seg for god for den teorien der og BMI.

Det går på benbygning, muskelmasse og fettprosent, ikke høyde/BMI.

Skrevet

Jeg er 3 cm høyere og gikk fra å være deffinert som normalvektig til overvektig da vekten bikket 76 kg. Da var jeg ganske kraftig, men ikke slik at andre så på meg som "feit".

10 kg vekoppgang på 6-7 mnd er veldig mye. Har det skjedd noe spessielt i livet hennes? Jeg vet ingenting om overvekt hos barn, men jeg tror dere bør ta dette veldig seriøst nå med en gang. I dag er det fortsatt mulig å gjøre noe med jentas overvekt. Om utviklingen fortsetter blir det bare værre og værre. Snakk med helsesøster og fastlegen hennes om problemet og hvordan dere bør angripe det.

I tillegg er det jo en del ting dere kan gjøre for henne i hverdagen, som å sørge for at hun går og sykler mye, til skolen, til venner, til kino osv. Ikke kjør henne. Dere kan være aktive som fammilie. Dra sammen på tur i helgene, gå i svømmehallen eller på skøytebanen etter skolen ol. Desuten bør dere sikkert sørge for at det ikke finnes fetende mat i huset. Sørg for at det står oppskåret frukt eller noe annet sundt klart når hun kommer fra skolen, fjern alt av brus, kjeks ol fra huset ol.

Lykke til. Jeg håper dere klarer å ordne dette før det blir et seriøst problem.

Skrevet

synest de høres mye ut for en 12-åring, burde legge opp kostholdet med hjelp av lege, skl jo egenti ikke slanke seg... kostholdekspert?

Skrevet

Jeg er 161 høy og veier ca 70kg. Synes ikke selv jeg ser så verst ut. Har pupper og hofter..

Jeg begynte å få pupper da jeg var 9år, så om hun allerede har litt pupper og former er vel ikke det så ille vekt?

Btw: Min mor var veldig opptatt av å kommentere at jeg måtte "passe hva jeg putta i munnen" og "tenke litt på vekta" osv da jeg var rundt 11-12år. På grunn av de kommentarene gikk jeg inn i tenårene med den tanken at jeg var feit, noe som plaget meg veldig. Begynte selv å synes jeg så feit ut, når jeg så meg i speilet.

I senere år, når jeg har sett bilder av meg selv fra den alderen, ser jeg jo at jeg var slank! Det gjør at jeg bare blir sint på mamma, som plaget meg med alt det vekttullet sitt...

Jenter i den alderen er så utrolig sårbare, så trå veldig forsiktig :)

Skrevet

Ville ikke direkte slanke henne, men du bør virkelig snakke med henne om kosthold og aktivitet. 75kg er mye selv for en høy 12åring, du kan jo tenke deg en kurve, vektoppgang akselerer etterhvert, så hvis hun har lagt på seg 10kg på 6-7mnd så er det fort gjort at hun legger på seg like mye og mer det neste året, osv osv. Du kan jo se for deg resultatet til slutt.

Jeg ville rådført meg med lege og helsesøster.

Hvordan er din vekt, familien på din side, farens slekt? Arv spiller inn, så de som er disponert arvelig for overvekt bør være ekstra forsiktige.

har selv en tenåring som er nesten like høy, men veier 25kg mindre, ikke tynn, men normalvektig i forhold til tenåringskroppen. De skal nesten helst være litt hengslete i den alderen, ikke være magre, men slanke og aktive.

Skrevet

Gi henne en porsjon til middag. Om hun spiser så mye hun vile av mat når hun er sulten utvides magesekken og hun trenger stadig mer mat for å bli mett. Om du gir henne litt mindre porsjon gradvis vil magesekken krympe og hun vil snart bli mett av mindre mat. Om hele familien gjør dette blir ikke fokuset på henne. Ikke nevn slanking for henne da hun kan få et fårlig forhold til mat resten av livet. Dette må dere gjøre sammen.

Kutt også mellommåltider og snacks. Ha oppskårede grønnsaker stående på bordet da vil hun småspise det og være noe mer mett til de store måltidene.

Begynn å mosjonere sammen. Trening trenger ikke være kjedelig. Hva liker hun? Trampoline? ake om vinteren da må man jo gå opp bakken. Er dere p et senter ta trappen i steden for heis.

Lykke til! bare ikke kall dette for slanking for henne, men bare legg om litt på matvaner hele gjengen =)

Skrevet

Vær så snill, ikke prøv å slank jenta di! Ja, hun er noe tung..

Jeg var selv ca den størrelsen da jeg var 12 år, og min mor påpekte hele tiden hvor stor jeg var.. Ikke prøvde hun å sette meg på noen diett eller noe, men kommentarene fra dine egne, såret mest!

Jeg var en sta jente.. Ville ikke blidgjøre mamma ved å slanke meg.

Så jeg fortsatte å spise. Hadde ikke kontroll... Og det hele endte med at jeg er kraftig overvektig den dag i dag.

Jeg tror nesten det var mamma sine kommentarer om vekta mi, størrelsen min, og i en veldig sårbar alder som gjorde at jeg selv ikke hadde noen interesse i å gjøre noe med det.

Jenta di vil kanskje gjøre noe med det selv en dag, men ikke press henne på noe slags vis! Gi henne masse kompliment istedet.. Legg opp til morsom aktivitet, og lag sunn normal mat..

For å bli fortalt at du er tjukk, av din egen mor, ødelegger all selvfølelse!

Skrevet

Dette MÅ du snakke med helsesøster om HI! Dette kan (uten at jeg har noe som helst peiling...) være noe dere er nødt å ta tak i. Og jeg tipper at ingen av svarene over her kommer fra folk som er fagpersoner.

Kontakt helsesøster i stedet for å skrive her!

Av og til lurer jeg på hva folk tenker:(

Skrevet

Jeg er 171 og veier 72 kg. Da er jeg ikke overvektig. Samtidig er det en hårfin balanse, og jeg bør ikke være tyngre en dette.

Ikke slank henne, men innfør sunn mat! Du er forelderen, det er opp til deg va som finnes i skuffer og skap!

Skrevet

Viktig å trå varsomt, hun er litt tung for alderen. Dere kan jo forsøke å vinkle det dit at hun må komme seg mer i aktivitet, passe litt på matmengden så hun ikke FÅR vektproblemer i famtida som voksen, litt bedre enn å kritisere vekten hun har nå, selv om den er litt høy. Noe dramatisk høy vekt har hun ikke, men det bør stoppes.

Jeg har selv en svigerinne som burde blitt stoppet i tenårene. Hun var kraftig, men ikke noe sjokkerende da hun og min bror ble et par da de var i tenårne. Nå er hun så overvektig at jeg frykter for helsen hennes, vi snakker vekt et sted mellom 120-140 kg.

Skrevet

Jeg synes det hørtes mye ut. Jeg har aldri veid så mye, men er 4 cm kortere da. Og jeg har hatt perioder der jeg har følt meg godt lubben.

Ikke sikkert hun viser at hun bryr seg, men høyst sannsynlig gjør hun det. Så hadde nok kanskje snakka med ho om hva hun tenkte rundt det å ta av seg noen kilo. Men trå varsomt så ikke hun blir lei seg eller såra. At hun tenker at du synes hun er for tykk.

Dere kan jo begynne å lage sunn mat sammen, spasere litt sammen på kveldene og sånne ting. Så får dere mor - datter - tid i samme slengen :)

Lykke til :)

Skrevet

JA det er mye for en 12-åring å veie! Hjelp henne, så slipper hun å slite med vekten i alle tenårene! Jeg vet hva jeg snakker om, har alltid vært for stor og er det enda, og det har virkelig ødelagt tenårene (mye mobbing, men også veldig selvhat)

Jeg er 20 år, 168 høy (to cm lavere) og 73 kg (to kg "lettere"), og jeg er overvektig!! Vær så snill å hjelpe den stakkars jenten, innfør sunne matrutiner og meld hun på en fritidsaktivitet, eller dra hun med på fjelltur!! Hun kommer til å takke deg når hun blir eldre, for hun kommer IKKE til å få noen enkle år fremover med den vekten.

Skrevet

Jeg har ikke lest svarene over her, men jeg synes 75 kg høres ganske mye ut til å være 12 år. men jeg ville heller tatt turen til helsesøster eller noen andre profesjonelle for å spørre om råd, enn her inne! Spesielt hvis det skal gjelde en diett.. men finn noe hun liker når dte gjelder aktivitet. bruk søndagen til en turdag og finn en aktivitet hun liker, og meld henne på der.

Skrevet

Få henne i gang med noe fysisk aktivitet et par ganer i uka. Dans, riding, sykling, hva som helst! Dra sammen med henne til et treningssenter og tren sammen, og gjør dette til noe dere hygger dere med sammen. I og med at hun nå er i en alder hvor det er mye som skjer med henne både i hode og kropp, så kan det å ha noe dere gjør sammen være nyttig på flere måter.

Skrevet

Jeg prøver og få henne med på noe etter skolen, men hun sier bare at hun er sliten, og orker ikke. Hvis jeg spør igjen, på en annen måte; sier at det hadde vært så koselig å ha henne med. Så blir hun bare kjempe sint, og skriker til at hun vil være i fred.

Har ikke snakket så mye med henne om vekt, men hun vet jo hva som gjør at man legger på seg osv.

Prøvde å ta henne med til helsesøster, men da ble hun så sint, og begynte å gråte. Hun ville ikke snakke med meg på flere dager, og var nesten bare på rommet sitt.

Kan hun være deprimert?

Huff, skulle bare ønske hun kunne snakke med meg. Vi har alltid hatt et fin forhold før, så dette er så trist.

Syns veldig synd på henne.

HI

Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle svarene du har fått. Men jeg har selv ei datter som jeg må passe litt på. Hun er 8 år, men litt for stor i forhold til hva hun burde være. Jeg passer på å lage sunne middager osv, samt har vi snakket om dettte med diabetes. For det kan faktisk etterhvert bli en konsekvens. Jeg har forklart henne at hvis man ikke tenker over hva man spiser, spiser altfor mye godteri, chips osv så kan det være stor fare for å utvikle diabetes etterhvert. Nå er det faktisk tilfeller av det i familien på far sin side også da..

Ellers forklarer jeg henne at d gjør ingenting å være litt stor..men må iallefall prøve så godt vi kan "alle sammen" å være så sunne som vi kan.

Lykke til uansett da..

Skrevet

Det kan være fordi hun selv syns hun er tykk. At hun ikke vil dusje med de andre o.l.

Slutt å tilby usunn mat! Desto viktigere om hun sitter mye i ro. Ikke kjør henne rundt, hun kan gå/sykle! Du gir henne ett dårlig utgangspunkt, om dette ikke blir tatt tak i nå! Ut med alt søtt og fett utenom på lørdager!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...