Vicky 83 Skrevet 5. oktober 2011 #1 Skrevet 5. oktober 2011 Hvordan er ettermiddagene hjemme hos dere? Vi er sammen fra 17-20 nesten hver ettermiddag. Noen få ganger går jeg litt tidligere fordi jeg skal på trening. Ettermiddagen består av middag, leking, kveldsmat og kveldsstell. Selv om det egentlig er kort tid kjenner jeg på at det er litt tungt å finne på ting med han. Jeg tar han ofte med ut, går på lekeplassen, mater ender eller går litt ute i naturen. Ellers er vi inne og leker. Men det er litt tungt å gjøre dette gang på gang. Jeg synes i grunnen det er lettere i helgene når vi har bedre tid på oss. Da kan vi reise på trening, dra til nye, spennende lekeområder, besøke familie, treffe andre med barn, bade osv. Hvordan er det hos dere?
Lemonia Skrevet 5. oktober 2011 #2 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg synes egentlig kveldstimene er ganske avslappede og vi pusler med litt forskjellig. Vi legger puslespill, tegner/maler, bygger med klosser, kjører togbane, ser litt på TV; leser, synger osv. Tre timer er jo egentlig masse tid til både å bade og dra på lekeplasser, en ettåring blir vanliogvis fort sliten så jeg tviler på at dere springer rundt på lekeplassen tre timer i strekk uansett. Ikke se på den tiden som en begrensning, bare gå ut og gjør det dere har lyst til.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #3 Skrevet 5. oktober 2011 Eksempler fra vår hverdag (med 18 mnd unge): Vi lager først middag sammen. Av naturlige årsaker gjør mamma eller pappa det meste, men hun får "skjære gurk" (med smørkniv og agurkstaver - hun spiser som regel det meste av agurkstavene), røre i salaten osv. Evt så får hun leke med "tre-maten" sin, den kommer kun frem når vi lager middag. Dette har vi vel gjort i ca 3 mnd nå, fra hun var 15 mnd altså. Etter middag hjelper hun til å rydde av bordet (hun dekker det også - iallfall sin egen tallerk og litt bestikk), kanskje koster hun litt på golvet eller tørker av bordet. Så leker vi med lego, leser bøker, leker ro ro til fiskeskjær, tegne/male osv (IKKE alt på en dag!!!). Kl 1730 er det barnetv, alltid sammen med en voksen som kommenterer og stiller spørsmål til det som skjer. Kl 18 er det kveldsmat, 1830 bading eller vasking, 1850 lesing, og 19 er det pupp og legging. Om det er fint vær (kresne voksne...) går vi ut i hagen eller til lekeplassen og leker en halvtimes tid, da blir det ikke lego eller ikke barne-tv, alt ettersom. Husk at barn elsker gjentakelser. Det å se at verden fremdeles er som før, det er IKKE kjedelig for en ett-åring å se de samme endene eller den samme lekeplassen hver dag, heller tvert om. Det er også fint å inkludere dem i det dere gjør. Husk at selv om du kanskje synes at timen etter middag er den eneste du får med ungen, ellers er det bare middag og spising og bading og styr, så mener ungen at den er sammen med dere fra det minuttet dere forlater barnehagen til barnet sovner. Hjemme hos oss begynte det å gli mye bedre om ettermiddagen etter at vi ble flinkere til å inkludere henne det vi gjør, kanskje spesielt matlaging og rydding etter det (siden det MÅ gjøres der og da, husvasken kan vi jo ta på kvelden). Hun er altså ikke noe vidunderbarn som varter opp med ferdig middag og pent dekket bord til oss, men hun liker veldig godt å få være med på det og føle seg hjelpsom.
lillenims Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 Hvorfor er det oida, anonym? Anbefalingen fra norske myndigheter er minst 1 år og gjerne lenger, fra verdens helseorganisasjon (WHO er det 2 år eller lenger.
Jenny251210 Skrevet 5. oktober 2011 #6 Skrevet 5. oktober 2011 1129; Det var det du klarte å lire ut av deg av det fine innlegget? Misunnelig for du ikke fikk til ammingen?
Vicky 83 Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 5. oktober 2011 Lemonia: Hei og takk for svar! Tre timer er mye tid, men 1.5 time går med til middag, kveldsmat og kveldsstell, så da er det 1.5 time igjen. når jeg skrev bade, mente jeg egentlig å bade i besseng/badeland. Vi er ikke på lekeplassen i tre timer, nei:-) Men vi kan være ute i 1.5 time. Da gjør vi flere av de tingene jeg nevnte ute. Gutten min er hos farmoren sin på dagtid tre dager i uken, og det er ikke alltid de er ute og leker i løpet av dagen, så da vil jeg gjerne at han skal være litt ute. Jeg synes som oftest det er enklere å være ute med han selv også. Det blir ofte litt mer ro over det ute.
Vicky 83 Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter #8 Skrevet 5. oktober 2011 Hei og takk for langt, fint svar! Det ser ut til at din jente er kommet litt lenger i utviklingen enn gutten min. Han krabber enda, men er på nippet til å begynne å gå. Så kosting av gulv og å rydde av fra bordet blir litt vanskelig for han. Koste gulvet for hans del er forresten å spise rester av maten. Om det er en to dager tørr brødbit så gjør ikke det noe;-) Gutten min er også VELDIG glad i mat, spesielt middag. Hvis vi begynner å lage middag blir han raskt helt i fra seg for han skal ha mat NÅ. Når han f.eks ser fryste karbonader eller rå poteter vil han ha det med en eneste gang. (Litt vanskelig hvis det går lang tid fra vi begynner å lage middag til den er ferdig). Han har ofte fått litt agurk, paprika eller tomat mens han venter, en det er ikke nok. Så det beste er at middagen er nesten ferdig før han kommer hjem. Eventuelt at en av oss voksne kan ta han med et annet sted og leke med han. Lego og tegne/ male er litt vanskelig for han. Jeg har hatt fingermaling med han et par ganger, men jeg synes ikke det var så veldig stor suksess. Men det ble fine bilder, da. Barne-TV og lesing har han ikke tålmodighet til. Han kan av og til bla i en avis i et par minutter. Jeg tror nok at gutten min synes det vi gjør er kjekt, det er bare jeg som synes det er litt tungt å leke non-stop i 1.5 time hver eneste ettermiddag. Opp og ned, leke litt med det, så med det, holde han i hendene sånn at han kan gå, bære han, opp trappen, ned trappen, såvidt begynne på litt klesbretting før tålmodigheten er brukt opp og vi må finne noe nytt og leke med osv. Da synes jeg det er lettere når vi har et større "prosjekt" som f.eks. å dra i badeland. Da må vi først kjøre, så skifte klær, deretter bade, dusje og skifte igjen og kjøre hjem.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #9 Skrevet 6. oktober 2011 Vicky3: blir det bedre om jeg sier at jenta mi vel egentlig var omtrent som gutten din for et lite halvår siden? Det har altså skjedd MYE på den tida! Jeg husker også følelsen av hvor gudsjammerlig kjedelig det var.... men det går over altså! Skjønner godt det du sier om at "større" ting blir splittet opp ja. Husker jeg også introduserte fingermaling omtrent på den tida, det var superstas. Jenta var skikkelig fascinert over at hun fikk stikke fingrene i dette og at det ble farge av det etterpå. (Det går an å klippe ut motiver (blomster, sommerfugl, en firkant) av maleriene og lime på dobbel kartong til ok kort. Kanskje en fin gave til besteforeldre sammen med en bunke konvolutter?) Men ellers er det vel bare å bite tennene sammen og prøve å gjøre et eller annet... kanskje det hjelper å lage en liten ukeplan, med et par aktiviteter pr dag og litt om det er mor eller far som skal være aktivitør? Den trenger jo ikke følges slavisk Det kan også være lurt å spørre hva han pleier holde på med hos dagmamma/barnehagen, kanskje er det noe du ikke har tenkt på at han liker? Om han er utålmodig så kan det kanskje være greit å så smått begynne å "trene" på å sitte i ro litt lenger, "hun sitter sjelden lenge i ro" var iallfall noe barnehagen ofte nevnte for oss, og vi hadde ikke helt følelsen av at det var 100% positivt ment... Om han ikke vil sitte så lenge og lese så går det an å trene litt på det - ta med flere bøker, og prøv å sitt i ro litt lengre enn før, selv om dere bytter bøker mange ganger. (Repetisjon er bra her også - mange liker den samme gørrkjedelige boka, så da må du bare finne deg i å bla 20 sider med bilder av traktor ti ganger om ettermiddagen. Sorry.)
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2011 #10 Skrevet 6. oktober 2011 Kjenner det med gjentakelse:-) Har en ettåring som har fått høre samme godnattbok siden hun var ca. 8 måneder gammel. Nå er hun 1,5 år og tenker sikkert annerledes enn en så liten baby gjør, så det er likevel spennende:-) Hadde en periode da jeg la bort boka og leste noe annet til henne, så fascinasjonen var stor da boka kom frem igjen. Og den skal gjerne leses flere ganger på en kveld.. Etter barnehagen har vi egentlig ganske så mye tid. Henter henne alltid før 15.30. Ofte "leker" vi ute om været tillater voksne å dra ut av huset. Jenta har begynt å gå for en måneds tid siden, så alt er liksom veldig spennende for henne. Prøve å gå på forskjellige underlag og bakker og slikt. Vi drar sjelden til lekeplassen (som forøvrig kun er 100 meter ifra huset), tenker at hun likevel har lekt mye i sandkasse og med disse i barnehagen. Men jenta er veldig tilfreds med å leke med ball utenfor huset, så da gjør vi det da. Ellers har vi ikke så mye vi gjør... Noen dager ser vi på fantorangen. Hun "hjelper" faktisk også til på kjøkkenet når vi lager mat (er alenemor, så hun har egentlig ingen andre valg). Hjelpinga består av å rote i skuffer, vaske tripp trapp stolen sin og stuebord f.eks. Forventer ikke at det blir rent, men hun er alltid så stolt over å ha gjort det. Hun begynte med det når hun var rundt 14 måneder gammel. Hun tusler også en del rundt i stua mens jeg lager middag og rydder. Sikkert koselig å bla litt i bøker uten mamma som kommenterer alt. Etter middag legger vi oss langflat på gulvet og leser noen bøker;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå