Gå til innhold

Synst denne er litt drøy!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere om denne saken?

Nabodame som forlater sitt hjem i flere timer om gangen når hennes eget barn på 7år har venner på besøk?

Mine sønner på 4 og 6år var da alene med 7-åringen.

Er det ikke normalt å spør meg om det er ok at barna mine er alene hjemme?

Jeg tok det jo som en selvfølge at barna ble ivaretatt, og vet at hun var hjemme da mine gutter kom for å besøke vennen sin. Men guttene mine fortalte da at hun hadde dratt ut rett etterpå - og de hadde da vært alene. Dvs i 3 timer - for da hentet jeg dem, og hun var da enda ikke hjemme.

6-åringen fortalte at det samme skjedde i går også.

Nå har mine barn fått streng beskjed om å ikke gå inn i hus uten voksne. Men bør jeg si noe til nabodamen? Hun har jo lov til å forlate sitt hjem som hun vil, men synst det er rart at hun bare forlater barna uten å gi beskjed. Tenker om det skulle skje en ulykke eller noe slikt.

Eller er jeg helt bak mål her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke slappet av med tanken på det, verken for 6 åringen, og spesielt ikke for 4 åringen. Det er mye som kan skje og som kan gå galt. Det du evt kunne ha gjort var å sende en melding eller noe lignende på forhånd og spurt om det var greit at småtassene dine kom på besøk, og at hun måtte gi beskjed dersom hun skulle noe, så kunne de evt kommet bort til deg imens.

Det er min mening

Skrevet

Utnytter du henne som barnevakt?

Hennes 7-åring er jo gammel nok til å være alene en liten stund. Men klart hun burde sende hjem dine unger når hun skulle ut. Men dine unger er ditt ansvar, med mindre det er et avtalt og planlagt besøk. Man kan ikke forvente at naboer sitter barnevakt. Kanskje hun er lei av at du utnytter henne?

Skrevet

Hvis du har avtalt med henne at ungene dine skal være der vil jeg si hun ikke bør dra slik, men om ungene bare stikker innom uten noen avtale har vel du så mye kontroll på dem som du mener er nødvendig.

Skrevet

Var det et avtalt besøk, eller dukker dine unger bare opp? Hva om de kommer når hun ikke er hjemme. Hvem har da ansvaret for oppfølgingen, syns du?

Jeg syns det er en uskikk å sende ungene sine på besøk og dermed forvente at de blir ivaretatt utfra deres alder. Kanskje 4 åringen ikke er stor nok til å farte fritt rundt i bygda?

Hva hadde du tenkt å si til henne? "Unnskyld meg men når mine barn kommer på uanmeldt besøk forventer jeg at du avlyser dine avtaler og passer barna mine, eller iallefall passer på at mine unger følger våre regler om å ikke være i hus der det ikke er voksne?"

Skrevet

Jeg vile aldri forlate min 7 åring alene hjemme i 3 timer selvom jeg vet at han er en ansvarsfull gutt. Ihvertfall ikke når jeg vet at han har besøk. Det kan skjer noe. Det er noen ganger at vennene hans kommer innom på besøk, men jeg ser ikke på det som om jeg sitter barnevakt. Det er jo bare hyggelig og blir kjent med vennene til gutten min synes jeg. Tror jeg har latt de være alene et par ganger maks 15 min., men da var jeg en liten tur i butikken.

Rar mor som lar barna være alene så lenge?

Hun burde sagt fra til deg på forhånd, så kanskje barnet hennes kunne besøke dere isteden?

Skrevet

Tusen takk for svar!

Om nabodamen synst jeg utnytter henne som barnevakt så er det bare å sende barna hjem. De blir hentet hver dag av hennes barn som ikke tør være inne hos oss av ukjente grunner. Han liker seg best hjemme hos seg selv.

Blir litt paff av å høre at de fleste svarene er "Utnytter du henne?". Selvsagt gjør jeg ikke det, men mulig hun føler det. Så enda på visa er vel at jeg ikke lar mine barn være med denne gutten mer. Han vil ikke være inne hos oss - og de blir ikke sett etter hos naboen. Så jeg er vel helt bak mål da som tenker at de aller fleste ville sendt gjester hjem.

Synd at barna taper, men for meg står sikkerheten høyt.

H.I.

Skrevet

Hun burde gi beskjed, kontaktet deg, eller sendt barna hjem før hun dro ut. Men jeg hadde heller ikke latt barna mine være hos naboen i 3 timer uten avtale /kontakt underveis. Hadde dere ikke avtale om besøk vil jeg si "skylddeling"..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...