Gå til innhold

Sliter med legging... tips og råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn på 3 og 5 år. Kveldene er blitt et sant mareritt. Ungene vil ikke legge seg. Det lekes og styres og hoies i timesvis. Jeg forsøker å legge meg sammen med de, kosetid før leggetid med lesing, legge tidlig, legge sent, har snakket mye med dem om hvorfor vi må sove og hvorfor det er kveld osv. Er inne på rommene deres til stadighet, forsøker å ta kontrollen, men det blir ikke bedre. Noen med tips og råd? Jeg føler meg totalt feilslått som forelder akkurat nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, flere timer? når går dere på badet da? og når skal barna være i seng? deler de rom? er du konsekvent? Hos meg var det slik med 5 åringen at hun ville leke en stund før hun la seg til å sove, noe jeg sa var greit men da gikk vi også en halvtime tidligere på rommet. når halvtimen var over gikk jeg inn med en kurv og vi la små hestene som hun da lekte med i kurven. Det var noen kvelder det ikke gikk så bra, men etterhvert som jeg var konsekvent så gikk det seg til. :)

Skrevet

Har du prøvd med belønningsskjema?De får klistremerke hver gang de er flinke til å legge seg,når de har oppnådd et visst antall får de en premie,eller opplevelse....Funka med jenta mi en periode hun var vanskelig å få i seng...Da var hun 4.

Sover de på samme rom?I såfall kan de kanskje legge seg til forskjellige tider,slik at den yngste sovner før den eldste legger seg.

Eller du kan si at om det ikke er stille på rommet etter at de har lagt seg,så blir det ingen lesing/kosestund neste kveld.

Skrevet

Bare vær bestemt, ikke driv å legg deg med dem, ikke legg dem til ulikt tidspunkt.

Ha faste legge rutiner, vær bestemt. -f.eks klokka er sju og du sier at nå tar jeg først petter med meg på badet, når han er ferdig, så er det din tur ida (ta den yngste først).

Ikke legg dem samtidig liksom. Les først bok inne på rommet til den yngste, før du overtar eldste.

Skrevet

Kveldsmat 7, pussing og stell 7:30, eventyr og senga kl. 8:00. Forsøker å følge samme mønster hver dag.

HI

Skrevet

ok, ser at de legger seg senere enn her da. vi spiser kveldsmat kl 18.30 og går på badet etterpå.5 minutter på badet så går de på rommet sitt. eldste skal sove innen kl 19.30 og yngste sovner mellom 18.45 og 19.00.

Lager alltid avtaler med eldstemann. jeg går ned med Nora nå, og så henger jeg opp tøyet som ligger i maskina, når jeg kommer opp skal vi lese og så er det natta. holder alltid avtaler selv, og derfor må hun det også. noen ganger blir det litt suttring og sure miner, men jeg bare ignorerer det.

Jeg hadde ikke villet lagt meg ned med dem, de skal kunne legge seg til å sove selv.

mine er også 3 og 5 år.

Skrevet

Tusen takk til deg som ga meg dette tipset. Forsøkte dette nå i kveld, og det ble stilt etter 10 minutter.

- HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...