MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 4. oktober 2011 #1 Skrevet 4. oktober 2011 Lillegutt er 12,5 mnd og han får fortsatt mme til frokost (220ml nan2). Han elsker morgenflasken sin, og jeg syns det er koselig å ha han sittende på fanget med flasken sin. Han vil ikke ha noe annen frokost enn flaske. Tenkte jeg skulle bytte ut nan2 med nan3, men nan3 er vel neppe like mettende. Nan3 skal jo ikke brukes som erstatter for et måltid, har jeg skjønt (?). Har jo hørt man skal slutte med mme ved 12 mndr alder, men hvorfor det? Er det noen krise om han får det noen mnd til? Han får vanlig melk også når han spiser brødmat, og han har vanlig melk i frokostblandinger. Hvor lenge drakk ditt barn mme?
sillyfilly og Olivia Skrevet 5. oktober 2011 #2 Skrevet 5. oktober 2011 Hva med å varme kumelk på flaske til han?? Jeg vet det ikke er mettende men så får du han kanskje til å spise frokost. Ellers ser jeg vel ingen grunn til å tvinge fra han flaske med mme enda så lenge han spiser godt med mat ellers.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 5. oktober 2011 #3 Skrevet 5. oktober 2011 Har ikke anelse, men snuppa vår kan finne på å drikke opp restene av tåteflaska til lillebroren den dag i dag, som da inneholder mme. Håper da ikke det gjør noe. Ellers er hun veldig glad i vanlig lettmelk da Hun er 2 år idag btw
Lemonia Skrevet 5. oktober 2011 #4 Skrevet 5. oktober 2011 Det er ingen alder hvor man må slutte med mme (barn som ammes ammes jo gjerne til de er ganske gamle). De fleste slutter nok naturlig en eller gang etter 12 mnd rett og slett fordi vanlig mat og kumelk da overtar, men har barnet ditt en koseflaske med mme hver morgen synes jeg han skal få beholde den. Min eldste nektet å drikke mer mme da han var 10 mnd, så da ble det kun vann og av og til utvannet juice fram til han var 12 mnd og kunne få kumelk.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2011 #5 Skrevet 5. oktober 2011 MMe er vel dyrere enn vanlig kumelk, og den inneholder mye mer energi. Etter 1 år er det ingen fysiologisk grunn til at de skal ha MME, derfor anbefales det heller ikke. I tillegg vil melk fortrenge annen mat (som du selv sier spiser han ikke annen frokost) og det er derfor viktig å passe på at han får nok variert kost ellers på dagen. Melk hindrer også jernopptaket. Om du synes det er koslig å gi en flaske melk om morgenen er det ingenting i vegen for det, så lenge han spiser greit ellers og har begynt drikke av kopp/tutekopp. Når melka utgjør et helt måltid sånn så bør du passe spesielt godt på at han får nødvendige næringsstoffer ellers, i første rekke jern. Jeg ville ikke gitt melk til måltidene utover dagen, men heller vann, og så gitt melka ETTERPÅ om han vil ha. Småbarn skal vel ha kalsium tilsvarende ca 0.5l melk om dagen, altså omtrent som voksne. Dette kan gis som melk, ost, yoghurt eller andre melkeprodukter - tilsvarende omtrent 3 porsjoner, tror jeg.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 5. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2011 Ok, men da fortsetter vi litt til med morgenflasken Han spiser godt og variert resten av dagen, så jeg er ikke noe bekymret for at han ikke får i seg alle næringsstoffene han trenger Takk til alle som tok seg tid til å svare meg
bitthen Skrevet 5. oktober 2011 #7 Skrevet 5. oktober 2011 Da mini var 11-12 mnd kuttet vi nan 3. Han får nan 3 om vi ikke har melk i hus, men vanligvis får han H- melk (lunken) Du bør kanskje vurdere gå over til nan3, evt kumelk etter hvert
LeTwinsA Skrevet 9. oktober 2011 #8 Skrevet 9. oktober 2011 Tvillingene våre får mme (nan3) enda, og de er 16 mnd. (Har prøvd/tenkt å slutte, men faller litt tilbake igjen pga sykdom osv)
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 9. oktober 2011 LeTwinsa: Ja, sånn er det her også.. har prøvd å slutte et par ganger, men så blir han syk og nekter å spise. Da er flaska gjerne det eneste vi får i han. Men jeg må jo innrømme at jeg syns det er koselig å ha han på fanget mens han drikker flasken sin. Det er liksom den eneste gangen han blir litt "baby" igjen Byttet til nan3 nå i helgen og merker han blir fortere sulten igjen enn ved nan2. Åssen syns du nan3 metter? Bruker dere det som et måltid, eller får de annen mat vedsiden av?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå