Gå til innhold

Til alle marsdamer; Husk å søke om permisjonspenger innen utgangen november!


Rose -3. troll i 2012

Anbefalte innlegg

Leste nettopp på nav at det MÅ gå 3 mnd fra NAV mottar søknaden til de kan betale ut penger.

 

Forstod det slik at det var det samme enten det var du eller arbeidsgiver som skulle ha pengene fra folketrygden.

 

Dvs at NAV må ha søknaden i hende innen 1. desember for dem som føder 1. mars...

Desember= julemåned= sen post...

 

Vil derfor anbefale alle å søke innen utgangen av november...

Jeg regner med at babyen kommer midten av mars, men kommer til å sende inn søknaden innen utgangen av oktober, så er jeg "gradert" om jeg skulle få enda tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann

 

Er det denne setningen du tenker på?:

 

"Du får ikke foreldrepenger for lengre tid tilbake enn tre måneder før det tidspunktet søknaden ble mottatt".

 

sakset fra: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel

 

Slik jeg leser og forstår det så er det "etterskuddsbetalingen" som ikke går lengre tilbake enn 3 mnd. Altså hvis man først søker i juli og har fått barn i mars, så får man kun foreldrepenger fra april....?

 

Pleier normalt ikke ha noen problemer med å forstå norsk eller slike offentlige søkerkriterier men her blir jeg søren meg litt forvirret.

 

Om de mener det "Rose -3. troll i 1012" antyder så er det jo utrolig klønete skrevet. Kunne heller stått noe som.

Man må søke om foreldrepenger senest tre måneder og tre uker før forventet fødselstermin for å kunne få utbetalt foreldrepenger fra første dags permisjon. (man går jo ut i permisjon 3 uker før termin).

 

Jeg tror jeg kommer til å høre om jeg og mannen min kan få en time på nav-kontoret der vi bor for å få hjelp til å fylle ut skjemaene og få klarhet i alle regler rundt foreldrepenger, permisjon, fedrekvote, ferie ol.

 

Det var sjefen min som gav meg tips om at man burde gjøre det, og at han og kona hadde gjort det da de ventet begge sine barn og anbefalte alle å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var denne setningen jeg tenkte på "klatrejenta".

Ser nå at jeg kan ha mistforstått.

Ikke alltid like lett i farten å forstå rett, når man nå tolke hver en setning.

 

Selv må jeg søke arbeidsgiver om permisjon 12 uker før jeg går ut i permisjon, så da er det jo like greit å ta nav samtidig.

 

Beklager damer, om jeg har villedet dere, -men det var i beste mening.

Har sendt spm til nav nå, for å få vite fristen, skal oppdatere om jeg får noe svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er å ha lest noe om at man må søke rundt 26 uke??

Enten før, eller etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fått svar fra NAV nå.

 

"I Rogaland er det pr dags dato inntil fire måneder saksbehandlingstid. Anbefaler deg derfor å søke så snart du har fått terminbekreftelse datert etter 26. svangerskapsuke og sende komplett søknad til oss, gjerne vedlagt inntektsopplysningsskjema utfylt av arbeidsgiver."

 

En ting jeg stusser på... Det er ikke 4 kalendermåneder fra uke 26 og til termin...det er ikke mer enn 3,5....

 

Men hvem får terminbekreftelse datert etter 26. svangerskapsuke?

Trodde den eneste bekreftelsen man fikk var ved ultralyd i uke 18.

 

Mulig jeg husker feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det har endret seg siden sist, men vi søkte ca en måned før jeg skulle ut i permisjon sist, (det vil si ca halvannen til to måneder før termin) Og vi fikk både svar og penger når vi skulle.

 

Vi fikk nesten motsatt svar når vi henvendte oss til kontoret der vi bor; at de ikke likte å få søknader for tidlig!!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha bekreftelse fra jordmor/lege etter uke 26 på at du faktisk ER gravid fremdeles, er ikke før etter dette tidspunktet du får permisjonspenger når barnet blir født. Arbeidsgiver har krav på 3 måneders forhåndsvarsel (samme som ved oppsigelse) men det kan være mindre om du har kortere oppsigelsestid pga. prøvetid etc. NAV kan man søke til tidligere, men da må bekreftelsen ettersendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...