Gå til innhold

Da kom beskjeden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå prøvd aktivt å bli gravid i 3 år uten hell, idag fikk vi begrunnelsen.

Min mann har så dårlig sædkvalitet at vi mest sannsynlig ikke klarer å bli gravide på egenhånd. Han hadde altfor mange umodne sædceller. Av et volum på 40 som er detvanlige hadde han et volum av normale på 4. Når man et under 13,5 ansens det som å være lite fruktbar så 4 er ikke et pent tall å se på. (Er enda litt omtåket av situasjonen så husker ikke alle betegnelsene som sto i brevet).

Det positive er jo at vi kan få biologiske barn med prøverør. Men idag er jeg negativ.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så leit.. føler med dere!:( Ikke noe gøy situasjon nei... Lov å være negativ når man får en slik beskjed..

Så over til det positive.. så FLOTT at dere fant ut hva som var problemet! =) ikke alle er så heldig.. og dere kan jo få barn ved hjelp..biologiske egne barn! Ikke alle er så heldig heller! =)

Skrevet

skjønner at du er skuffet, men dette er jo hell i uhell. Nå vet dere hvorfor- og det kan gjøres noe med. Dere kan stresse ned, ha sex fordi dere harlyst og ikke må, mye skuffelse, frustrasjon og kanskje krangling er over.

Lykke til med prøverør :)

Skrevet

Slutter meg til 9.56! Så heldige dere er! Dere HAR en mulighet til å få biologiske barn. Og dere har først og fremst en mulighet til å FÅ barn. Ikke alle som har det!

Se positivt på dette HI!

Skrevet

Må jo være litt deilig selv om situasjonen ikke er noen god nyhet for babyplanlegging! Nå kan dere ha sex når dere føler for det uten og tenke på prevensjon!

Skrevet

Da kan jo jeg komme med en solskinnshistorie: Den mannlige parten av et vennepar av meg, strevde også med å bli gravide, og da de sjekket viste det seg at han hadde veldig få sædceller, type én stakkers liten celle per KUBIKKMETER med sæd.

De fikk så et barn med prøverørsmetoden.

Siden de ikke kunne få barn på naturlig vis, brukte de ikke prevensjon. Og tror du ikke at hun ble gravid IGJEN, på naturlig vis, bare seks måneder etter at prøverørsbabyen var født.

(Og det ER mannen hennes som er far til det siste barnet også, de ligner utrolig).

De sjekket sæden hans igjen, og da var kvaliteten plutselig normal. Tror

Skrevet

Det har faktisk skjedd veldig mange 10:17:)

Kjenner to par i denne lille bygda, som fikk nr. 1 med prøverør, og nr. 2 kom året etter på helt normal måte:)

Skrevet

Hei du!

Jeg har selv en mann med like dårlig kvalitet som deg. I tillegg har jeg pcos selv.

Vi ble gravid på første prøverørsforsøk og nå sitter jeg her 31 uker på vei;)

Langt fra noen umulighet! Opp med hodet!

Skrevet

Jeg har også mann med like dårlige prøver. Vi har nå 3 barn, 1 med prøverør, de to andre kom naturlig. Har tilsammen vært gravid 5 ganger, mistet 2. Men bare den første er prøverør.. Så nå skal mannen steriliseres, gitt:)

Skrevet

prøverør er jo ikke noe problem i dag:) dessuten øker det sjangsen for tvillignger, en får ofte satt i nn 2 egg:)

Skrevet

Hei HI :)

Skjønner at dette er et sjokk for dere, det å måtte begynne å tenke på prøverør setter prøvingen i et helt annet lys.

Men det som er positivt for dere er at det er selve befruktningen dere trenger hjelp til, da ting tilsynelatende er bra med deg. Jeg tror at dere kommer til å lykkes.

Siden det er kvaliteten hans som er problemet, må dere (mest sannsynlig) ha en behandling som heter ICSI, en tar ei sprek sædcelle og fører den inn i egget, i stedet for "vanlig" IVF (prøverør) hvor en tar ut egget og lar sædcellene finne veien inn selv. Du kan nå google litt og lese litt om behandlingen. Anbefaler deg å titte innom på Assistert befruktning-forumet, der er det mange erfarne og flinke damer som kan svare på det aller meste :)

Og husk at prøverørsbehandling tar lang tid, så ville ikke satset på at dere kom i gang de første mnd, og så er behandlingen lang også, bare så du har det i tankene, jeg vet nå hvor utålmodig en er etter så lang prøving :)

Selv har jeg en ICSI-gutt og da han var 7,5 mnd ble jeg spontant gravid, så der er alltid en mulighet for graviditet så lenge ingen er steril.

Lykke til med prøverørsbehandlingen, husk at når dere får den behandlingen, så er dere nærmere å klare det enn noen gang :)

Hilsen Elisabeth.

Skrevet

Hei HI ! Her kommer nok en solskinnshistorie ;)

Forstår godt følelsen du sitter med nå.. Har vært der selv. Vi hadde vært sammen i mange år og ikke brukt prevansjon for vi ville begge ha barn. Etter mange år oppsøkte vi lege og mannen hadde veldig dårlig kvalitet på "gutta" sine. Fikk den leie beskjeden om at vi ikke kom til å klare det selv. Søkte oss til Riksen og fikk beskjed om at ISCI var metoden for oss. Første ferskforsøk ble mislykket. Hadde så et fryseforsøk som resulterte i ei nydelig jente ;)

Jeg vil råde deg til å holde deg unna alle forum nå og i tiden du evnt er gravid. Dette rådet fikk jeg av ivf sykepleieren vår på riksen og valgte å følge det rådet. Du finner så mye stygt å lese om og kan bli veldig skremt og nedstemt av slike steder.. Jeg ble rådet til å lese det som står på INFERTILITET.NO. Der er det gode beskrivelser av de ulike metodene, samt ISCI som kanskje dere må ha. Mange store klemmer fra meg og min lille ICSI prinsesse ;)

Skrevet

Jeg var i ditt sted for et år siden, nå er jeg gravid etter ICSI. Ingen grunn til fortvilelse ennå :)

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for all støtte.

Det kommer nok til å bli tungt en liten stund, men vi klarer å se det positive i all elendigheten forsatt.

Babyen vår kommer nok litt senere en vi ville ønsket, men at vi kan få en baby som er vår biologiske er helt fantastisk.

Til dere som har fått gjennomført prøverør, var det vannskelig og i det hele tatt få kommet inn?

Hilsen HI

Skrevet

Nei, det er ikke vanskelig å få godkjent søknad.

Dere må få utført flere prøver, før søknad sendes, blant annet en kromosonprøve av din mann( icsi) krever dette. I tillegg er det hiv, hepatitt o.l.

Så blir prøven sendt, og det er bare å vente. Ventetid varierer fra sykehus til sykehus. Vi ventet 5 mnd, fra godkjent søknad, til behandling. (Haugesund)

Hormonbehandling var for min del svært uproblematisk.

Skrevet

Vi kom inn på samtale 3 mmnd etter søknaden ble sendt og ble gravid 6 mnd etter det igjen. Var nesten en selvfølge at vi skulle få godkjent søknaden, de sa det kunne by på mer problem om det var masse med dama, men de fleste får godkjent søknaden sin ;)

12.46

Skrevet

Du trenger ikke å bekymre deg for evt å ikke få godkjent søknad, det skal mye til for det. Så lenge kromosomprøvene deres er ok (dvs at dere kan lage et friskt barn), så er det ingen grunn til å forvente noe annet. Det er veldig, veldig sjeldent at noen har kromosomer som ikke går sammen. Det som kan være et problem er hvis du er veldig overvektig, men jeg hadde en ganske så høy BMI da vi gikk gjennom førsøkene også da. Jeg gikk litt ned, det er veldig gunstig hvis en har litt for mye, like før forsøket jeg ble gravid. Hvis du har normal BMI bør du ikke gå ned noe da.

Det er også et krav at en er gift eller har vært samboere med samme adresse i ett (tror jeg det var) år. Det hadde nå ikke vi heller da, så var jeg faktisk ikke skilt da vi gikk gjennom første forsøk.

Vi var på St. Olavs.

Hilsen Elisabeth.

Skrevet

Jeg har ingen kunnskap, men som de andre sier her så er jo prøverør ganske "vanlig" og dere vil nok kunne få deres eget biologiske barn!:)

Hvem vet kanskje 2-3 barn også..:)

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...