Gå til innhold

Hvor syk må du være før du med god samvittighet tar deg fri fra jobb/studier/annet som krever oppmøte?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Siden jeg har en jobb hvor jeg er tett på andre mennesker hele dagen, så blir jeg hjemme om jeg er forkjøla så snørra renner og jeg må snyte meg to ganger i minuttet, om jeg har feber, omgangssyke eller noe annet smittsomt, eller om jeg føler meg så dårlig at jeg ikke kan gjøre en ok jobb. Om jeg hadde sittet hele dagen på et eget kontor, så kunne jeg ha lagt lista litt høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig veldig. Jeg forsøker å slepe meg avgårde på jobb selv om jeg ikke er helt i form, men blir hjemme ved feber, om jeg er veldig dårlig, og selvsagt ved oppkast.

 

Men jeg er hjemme i dag uten å egentlig føle meg syk nok. Grunnen er at jeg var skikkelig syk for noen uker siden, var hjemme da, men kreket meg på jobb igjen med en gang jeg følte meg litt bedre. Noe som resulterte i at jeg ikke ble skikkelig frisk igjen. Nå ble jeg mye verre i går og var hjemme, og selv om jeg er litt bedre i dag igjen, så har jeg valgt å bli hjemme for å bli skikkelig frisk nå og forhåpentligvis slippe mer fravær dette året. Tenker det er bedre å ta noen ekstra dager hjemme nå og ble helt frisk, enn å hangle og gjøre en havldårlig jobb i enda flere uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sengeliggende med feber av typen "orker ikke spise/gå på do/holde øynene åpne".

Vært borte fra jobb nøyaktig 1 dag de siste 3 år; da med spysjuke... Synes ikke feks. en kraftig forkjølelse er grunn til å være hjemme med mindre man har tungt fysisk arbeide, evt. jobber nært med pasienter eller i næringsmiddelindustrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nærmest død... Jeg er sjefen, så jeg føler man må gå foran med et godt eksempel, og siden det ikke bare er å ringe og si at man er syk, men selv må fikse folk som ska gå på jobb i stedet for meg, så blir terskelen veldig høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bhg-ansatte, lærere osv da? Jeg vil absolutt foretrekke at også disse yrkesgruppene har litt lavere treskel for å holde seg hjemme enn andre. Hadde f.eks en bhg-ansatt som fortalte at hun hadde hatt omgangssyken dagen før, og også spydd den natten, men nå klarte å komme seg på jobb. Hun jobbet på småbarnsavdeligen og sa dette mens hun stod klart til å ta i mot min da 1 år gamle datter. Hadde IKKE lyst å overlate datteren min til henne da nei! Og ja, vi ble syke hele gjengen fordi hun smittet mange av barna der. Syne alle som jobber tett på andre mennesker bør holde seg hjemme dersom de er smittsomt syke med noe som kan slå hardt ut i småbarnsfamiler. Som omgangssyke, influensa og veldig kraftige forkjølelser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ansatte i helse/omsorg-og da inkludert barnehager -samt næringsmiddelindustri er det klare regler: Ikke gå på jobb efter omgangssyke før du har oppnådd 48 timers symptomfrihet. Dette bør følges opp også i din barnehage.

De fleste som sier de har "influensa" har det faktisk ikke; men har man høy feber går man ikke på jobb.

Forkjølelse er faktisk ikke smittsomt. Bakterier og virus som gir forkjølelse har vi i og rundt oss hele tiden, at de gir symptomer skyldes (forbigående) sårbarhetsfaktorer hos det enkelte individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig ann på. I min tidligere jobb hvor jeg var tett på syke mennesker, ofte med nedsatt immunforsvar var snev av forkjølelse eller øyekatarr nok til å holde meg hjemme (regler på jobb). Selvsagt også ved feber eller oppkast/diarè. Brukte gjerne opp de fleste egenmeldingsdagene i løpet av ett år pga dette (men det gjaldt de fleste som jobbet der, iallefall de av oss som hadde barn).

 

Nå er jeg student og er på de forelesningene jeg kan så fremst jeg ikke føler at jeg ikke har noe utbytte. Dvs at på tre år har jeg vært borte fra kanskje 2-4 forelesninger pga sykdom, uansett om jeg er forkjølt eller annet som i teorien kan kalles sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig kommer det helt ann på hva du holder på med.

-Jeg er student og vil gjerne ha det stille i forelesningen. Sitter du å hoster og harker forstyrrer du veldig.

-Jobber du tett på andre bør du holde deg hjemme slik du ikke smitter andre.

-Jobber du mye alene, eller har et spesielt ansvar som akkurat du må gjøre bør terskelen være høy.

-Går det ut over andre at du er hjemme bør du ta med det i vurderingen din. Viss du f.eks har vondt i hode pga. stress en dag bør du møte opp på jobb viss de blir underbemannet, og må gjøre din jobb i tillegg til sin egen.

 

Er du skikkelig syk så holder du deg hjemme uansett hva du gjør, men alle vet med seg selv viss de er skikkelig syk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundrer meg over at folk "skryter" av kun en dags fravær i forbindelse med oppkast/diarre......

Både arbeidstaker og arbeidsgiver burde vel være såpass opplyst i dag om at man ikke SKAL være tilbake i jobb før 48 timer etter siste "omgang"- det være seg oppkast eller diarre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge jeg ikke har store smerter eller har omgangssyke, møter jeg opp.

Jeg har som regel alltid smerter, så om det skulle vært kriterie, hadde jeg vært svært lite på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber med mennesker, og må da være ganske tilstedet. Om jeg føler at jeg ikke kan det er alle tjent med at en vikar gjør jobben min. I tillegg bør jeg helst ikke utsette dem for smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer og holder meg hjemme hvis snørra silrenner, stemmen er borte, eller mageinnholdet ikke vil holde seg der det skal. Men med en liten forkjølelse går jeg på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig syk. Jeg har gått på jobb med 40 i feber flere ganger, noen ganger har det måttet til for å få jobben gjort. Men er jeg syk, holder jeg meg på kontoret så jeg ikke smitter andre, spiser ikke lunsj osv.

 

Jeg har nok litt for høy arbeidsmoral sånn sett, men jeg synes faktisk det er utrolig mange som har lav arbeidskmoral på slike ting. Jeg har f.eks en venninne som konsekvent ALLTID er hjemme i tre dager hvis hun tar en egenmelding, selv om hun bare har vondt i hodet 1 dag. Det synes jeg er skikkelig drygt. Hun synes det er "sløsing" med egenmelding om hun ikke får utnyttet alle tre dagene.Husker jeg var helt sjokkert første gangen hun fortalte meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man smittsom så holder man seg hjemme. Mener da ikke om man har en buse, men er man syk så holder man seg hjemme. Får fnatt av de som går syke ut blant andre mennesker mens de driter i om de smitter folk. UGH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på sykehus og er veldig opptatt av dette med smittefare. Jeg går ikke på jobb om jeg har noe som kan smitte mine pasienter og sette dem i fare. Dette er et prinsipp som er langt viktigere enn "hvordan jeg føler meg". En rennende nese osv ser jeg ikke på som farlig, men for mennesker som allerede er innlagt på sykehus kan en omgangssjuke eller influensa potensielt være dødelig - og det vil jeg ikke ha ansvaret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...