Gå til innhold

Hvor og hvordan tar man livmorhalskreftprøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man ta det på vanlig legekontor, eller må man på sykehus? Er det vondt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ta det hos fastlegen/vanlig legekontor. De tar en gynekologisk undersøkelse og tar prøver fra livmorhalsen med en slags "børste" for å løsne litt celler. De fleste merker lite ubehag med å ta denne prøven, noen opplever å blø bittelitt etterpå. Er unnagjort på få minutter. Du kan google livmorhalsprøve eller celleprøve, så finner du mye fin info.

Skrevet

Har tatt veldig mange prøver. Noen er litt vonde, som mens smerter, andre har jeg ikke merket.

Du kan fint ta det hos fastlege. Jeg bruker Volvat og en gynokolog der.

Dette litt for at jeg føler meg tryggere på at hun får tatt skikkelig prøve.

Er konisert, og tar prøver 1 gang i året.

Skrevet

Det tar du hos leger som tar gynekologiske udersøkelser.. Så om din fastlege tar gu så tar du det der.

De tar en avskrapning av livmorhalsen din. Det kan kjennes litt ubehagelig for noen mens andre kjenner ingenting. noen kan også blø pittelitt etterpå men det tror jeg er få tallet.

Skrevet

Jeg tok det hos fastlegen min. Fort gjort og kjente lite til det, men blødde litt etterpå. Greit å ha med truseinnlegg i tilfelle.

Jeg gruet meg voldsomt til dette, men det var virkelig ikke noe å grue seg for:)

Skrevet

Legen min har fått nye pinner til dette formålet og de har ikke denne børsten som de hadde før. Den lignet bare en vanlig lang vattpinne og jeg kjente ingen ting. Ikke blødde jeg heller.

Jeg har alltid tidligere syns det har vært litt ekkelt og har blødd litt så glad for nye pinner:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...