Gå til innhold

Gi meg ditt beste sparetips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestemt oss for at jeg skal gå hjemme et år ekstra etter neste permisjon og vi har begynt å spare alt vi kan nå. Jeg er egentlig veldig flink med økonomi, men ønsker å samle inn tips og råd for å se om det er flere områder vi kan spare på.

På forhånd takk! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har mange tips.

Har god råd men liker å tenke økonomisk.

Det eneste jeg faktisk kan si vi ikke er så flinke på er å handle stort..småhandler en del...

Ellers så er jeg økonomisk på ALT

1. Handler billigemerker (matvarer)

2. Handler inn leker på tilbud og har gaver til barneselskap 1 år om gangen, det samme med kort og papir tar jeg gratis hvis jeg finner en gang. Har et lager med gaver som jeg har kjøpt på 50-70% :)

3. Kjøper ting på finn.no (ikke klær men ting som sykler osv)

Skrevet

Det som monner er billig bolig og billig bil samt å droppe ferier og helgeturer.

Skrevet

En ting du faktisk sparer mye på:

Vurderer den ene å kjøpe noe (utenom nødvendigheter som mat) drar vedkommende hjem og drøfter det med den andre først.

Når en må dra tilbake er det lettere å la være, og etter diskusjon med den andre ser en ofte at en ikke trengte dette allikevel.

Skrevet

Jeg flytter ofte på pengene mine. Har en gammel konto i sparebanken som ikke er i bruk lenger, noen kontoer hos postbanken. Overfører titt og ofte noen tusenlapper til sparebank-kontoen. De blir ikke brukt siden jeg ikke har kort til den kontoen, og ofte blir de rett og slett glemt. Men i desperate tider sjekker jeg alle min kontoer og tømmer de om nødvendig. Fungerer bra for meg, elsker å flytte penger mellom mine egne kontoer. Har enda ikke god nok råd til å spare fast, men gjemmer jo bort litt penger til uforutsette utgifter:-)

Hva med å flytte alle pengene du har igjen på brukskontoen dagen før lønnen kommer? Gjelder mannen din også. Da vil det etterhvert bli mer på sparekonto, samtidig som dere blir tvunget til å bruke mindre penger.

Skrevet

Lag et budsjett slik at dere kan sette av et fast beløp hver mnd, så det ikke blir noen uventede utgifter når det kommer regninger som studielån og kommunale avgifter.

Og det å planlegge måltider (middager) for ei uke og handle inn er også veldig lurt. Skriv dette opp på ei tavle, eller lag ei ukeplan hvor du skriver opp hva dere skal ha til middag.

Innfør grøt på lørdager (eller en annen dag), grøt er billig, god og enkel mat :)

Ting som holder seg (tørrvarer, dopapir, jus, oppvaskmiddel, tannkrem osv) kan hamstres inn når det er på tilbud, lag en "matbud" og kjøp inn et godt lager når det er på tilbud. Få tilsendt kundeaviser på aktuelle butikker på mail, så går du gjennom dem med en gang og lager en fast dag i uken hvor du går på hamstring

Prøv ut billigmerkene. Enkelte tilg fra First Price og Landlord er helt ok, mens andre ting ikke er så godt da :) Prøv deg frem.

Det med gavene gjør jeg også, alt er kjøpt på salg :) Tenk på gaver når du er i butikker og kjøp de selv om det er lenge til bursdagen/jul. Dette er jo ekstra viktig mtp julegaver, prisene går opp når det nærmer seg jul og du finner så og si ingen ting på salg.

Skrevet

Ser du noe som frister, spør deg selv 3 ganger om du trenger det. Hvis ikke gå fra stedet med en gang og tenk på noe annet.

Flytter over lønnen med en gang de kommer inn på lønnskonto, over til sparekonto/regningskonto

Skrevet

Først og fremst: du kan redusere husholdningsbudsjettet med ganske mye i mnd dersom det planlegges og handles inn for en lengre periode om gangen og benytter seg av tilbud slik at man kan handle inn i større kvanta.

Siden du skal være hjemme så har du mulighet til å følge med på tilbud i de forskjellige butikkene. Planlegg ukesmenyer etter disse tilbudene. Følg med på megatilbud på husholdningsprodukter også.

Europris har f.eks rimeligere såpe/shampo/tannkrem/tannbørster.

Spar strøm. Skru av lys i rom som ikke brukes. MIndre varme i rom som ikke brukes.

si opp unødvendige abonnement som aviser og hustelefon. Unngå å kjøpe ukeblader. Les heller sladder på nett. TV_guide finner du også på nett.

Begrens mobilbruk. Bestill fri familie e.l.

begrens helgekosen. Finn rimelige men fullgode løsninger

Handle neste sesongs utstyr på vårsalget.

Bruk finn.no dersom dere trenger noe men som ikke nødvendigvis trenger å være splitter nytt fra butikken.

Bruk sykkelen eller beina og la bilen stå når dere har mulighet.

Unngå småhandling for enhver pris. Kjøp kun det du trenger.

Selg ting dere ikke lenger bruker/trenger.

Det høres jo litt strengt og kjedelig å leve slik men det er jo bare snakk om rutiner. og mulighet til å skjeie ut får man også om man lever litt nøkternt til vanlig;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...