Gå til innhold

Tatt hull i ørene - hvordan rense?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 10 år har tatt hull i ørene i dag. Fikk beskjed om å rense med klorhexidin morgen og kveld.

Men, fikk med en brosjyre fra BLOMDAHL som er de som har laget øredobbene, og der står det bare vann og flytende såpe og sånne renseservietter.

Går jo utifra at det holder med klorhexidin da, er det jeg brukte når jeg tok hull selv for mange herrans år siden. Men tenkte spørre her alikevel.

Og en ting til. Det står ingenting i den brosjyren om at man skal snurre på øredobbene, er det noe nytt eller?

Husker jeg fikk beskjed om at jeg måtte snurre på de hver dag, men trengte ikke snurre første dagen da, for da var det jo ganske ømt, men at jeg måtte snurre fra dagen etter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke snurre på øredobbene lengre og trenger ikke rense mer en enn gang for dagen den første uken og så bare av og til etter det.

Skrevet

Vet du hvorfor man ikke skal snurre lengre?

Skrevet

Pyricept på bomullsdott holder vel?

Skrevet

Hi her

Var innom apoteket for å kjøpe noe å rense hullene med, og hun sa at klorhexidin var det riktige å bruke til å rense hull i ørene og ikke pyrisept. Det var mer til blodige skrubbsår og sånt.

Skrevet

jeg er frisør og bruker blomdahls sitt system. du kan bruke enten såpe og vann, klorhexidin eller som jeg bruker å annbefale pyricept. en skal ikke leger snurre på øredobbene ettersom det blir større infeksjonsfare og en får eventuelle skorper rundt hullet til å blø\væske.

Skrevet

Okay, takk for svar! Da vet jeg hvorfor man ikke skal snurre. Jentungen fikk streng beskjed av hun på frisørsalongen om å ikke ta på de eller la andre gjøre det (vi har blitt enige om at jeg renser de og ikke henne, i hvertfall de første ukene).

Men vet du hvor lenge det er størst infeksjonsfare? Er det sånn at om hun forsiktig bare tar på dobben etter 2 uker så er det fare for infeksjon? Eller har det nogenlunde grodd da?

Jeg er så redd hun skal studere litt nærmere i speilet og sånn når det ikke er ømt lenger, og jeg får jo ikke passet på henne hvert eneste minutt.

Og renser jeg med klorhexidin i 6-8 uker som frisøren sa?

Skrevet

det er svært sjelden en får infeksjon, så om jenta de vasker hendene godt før hun tar på øredobbene skal det gå greit:)

jepp, renser i 6-8 uker og kan bytte øredobber etter 3 mnd. det første året er det også viktig at en ikke går uten øredobber- for hullet gror veldig fort sammen igjen.

Skrevet

Takker for svar igjen:))

Men en ting til (hehe) det står at det nesten aller viktigste er å holde det rent og tørt. Hvordan får jeg det tørt? Da må jeg jo gnikke da? Og at jeg skal holde det luftig?

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...