Gå til innhold

Hjernehinnebetennelse i barnehagen...What to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et barn i vår lille barnehage mistet i dag livet trolig pga hjernehinnebetennelse. En tragedie jeg ikke har ord for...

Mange tanker og følelser i en slik situasjon. En ting jeg er redd for er å sende barnet i barnehagen i de nærmeste dagene. Kommunelegen sier at det ikke er noen fare, og alle barna har nå i kveld fått antibiotika. Men jeg synes det allikevel er guffent å skulle sende barnet mitt dit i morgen.Og hvordan kan de være sikre på at det ikke er smittefare?

Huff, hva mener dere? Sende barnet i barnehage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hysterisk som jeg er hadde jeg holdt barnet under oppsikt hjemme.

Kan du si hvor i landet dette er?

Skrevet

Ja hvor er dette. Står det på nett? her hadde det blitt hjemmeuke. men her snakker vi hysterisk.

HUff så trist altså:(

Skrevet

Jeg hadde holdt barnet mitt hjemme noen dager. En stor tragedie er dette, jeg føler med familien til den lille.

Skrevet

Huff, så tragisk! Det var en gutt i barneparken jeg gikk i som barn, som også døde av hjernehinnebetennelse. Da tror jeg barneparken var stengt en en stund (kanskje en uke?). Jeg ville nok holdt barnet mitt hjemme noen dager dersom jeg hadde hatt mulighet.

Skrevet

Tror kanskje jeg hadde holdt henne hjemme for en dag eller to.

Kan du si hvor i landet dette er? Ikke sånn nøyaktig, av hensyn til de pårørende, men i hvilket fylke.

Skrevet

Det er i Nord-Trøndelag. Vil ikke gi noen nærmere beskrivelse på nåværende tidspunkt. Ikke kommet i nyhetene enda.

Spørs nok om det blir hjemmedag i morgen. Magefølelsen min sier det.

HI

Skrevet

Tror ikke du vil angre på det:)

Skrevet

Veldig greit å få vite litt mer om ting også. Veldig merkelig at de ikke stenger barnehagen en stund. Smittsom hjernehinnebetennelse av typen "dø av" er vel ikke å spøke med.

Skrevet

Ville uten tvil holdt barnet hjemme. Mulig det er unødvendig, men den sjansen hadde jeg ikke tatt, her hadde magefølelsen bestemt.

Forferdelig for de som har mistet barnet sitt i dag.. . jeg har ikke ord.

Skrevet

Jeg vil gjerne vite hvilken kommune. For datteren min går i bhg, og det i nord trøndelag...

Nå ble jeg skikkelig urolig her!!

Skrevet

Uff så grusomt!!! :( Jeg hadde holdt barna mine hjemme!!!

Skrevet

Anni 21.14, gikk vi i samme barnepark som små? Samme skjedde der jeg også gikk, en gutt døde og parken holdt stengt til dem fant ut om det var smittsom hjernehinnebetennlse.

Jeg tror du HI vil få det litt bedre med deg selv hvis du holder barnet ditt hjemme noen dager, uansett om det er smittsom eller ikke. Jeg hadde gjort det samme selv.

Stakkars lille gutten og foreldrene hans. All medfølelse for dem.

Skrevet

Jeg kan dessverre ikke gå ut med kommune, av hensyn til pårørende. Men forstår veldig din bekymring. Men det jeg kan si er at vi er en liten bygd med få barn, så er nok ikke mange som er eksponert. Og de involverte barna og foreldre er informert, og forholdsregler er tatt.

HI

Skrevet

Hadde holdt banret hjemme, antagelig hele uken.

Har en del venner som også har barn i samme bhg så hadde alliert meg med dem slik at vi kunne rullert litt på å ha barna hjemme så en kunne jobbet litt også;)

Har også besteforeldre som kunne passet så hadde alldeles ikke sendt i bhg.

Mine tanker går til foreldrene til barnet- så forferdelig tragisk:(

Skrevet

21.38

Men hvis dere hadde hatt barna fra barnehagen sammen hjemme, ville dere jo vært like langt smittemessig.

Skrevet

Nå må jeg si jeg ble veldig nysgjerrig, bor i namsos vi...

Skrevet

Eg skjønar at de er engstelege, men det er utarbeida gode rutinar for slike tilfelle. Om barnet ditt får antibiotika no, så kan det ikkje få smittsom hjernehinnebetennelse. Penicillin er veldig effektivt mot hjernehinnebetennelse. Ei anna vurdering er det jo korleis borna best skal bearbeide dette som har skjedd.

Skrevet

Vet du hva, helt ærlig. Er mamma og jobber selv i barnehage...jeg hadde holdt ungene mine hjemme fra barnehagen en stund. Rett og slett for at jeg skulle klare å leve med meg selv om ungene mine skulle blitt syke.

Bra at de har fått antibiotika, den dødlige varianten kommer av en bakteriell infeksjon og da skal antibiotika ha effekt. Så det er i allefall positivt :)

Skrevet

Jobber ikke i bhg, men hadde det skjedd her, så hadde jeg holdt barnet mitt hjemme noen dager. Hvertfall i et par dager.

Skrevet

Jeg er anonym 21.14. Kan godt være vi gikk i samme barnepark. Jeg gikk i Lillehammer, og det kan vel ha vært en gang mellom 1983 og 1985, tenker jeg, antakelig i 1984. Mamma har vært fullstendig hysterisk hver gang jeg har vært syk med feber og hodepine etter det - og hun er like bekymret for mine barn...

Skrevet

Eg har sett og behandla mange tilfelle av hjernehinnebetennelse i jobben min. Eg hadde ikkje vore redd for at barnet mitt skulle bli smitta når alle barn og tilsette har fått penicillin, slik det er tilfelle her. Heldigvis er hjernehinnebetennelse ikkje så veldig smittsomt, men konsekvensane kan vere så store at ein tek smitteførebygging svært alvorleg.

Skrevet

Er hjernehinnebetennelse noe man blir vaksinert for eller tar jeg helt feil? :s HI, skjønner det er kjempe ekkelt å sende barnet i bhg hvor et annet barn har dødd av sykdom. Kjempetrist... :( Men men.. Står jo på siden at det ikke er anbefalt å stenge bhg/skoler etter noe slikt, så man får vel stole på hva legene sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...