Gå til innhold

Blir liksom ikke helt frisk... kontakte lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en som sjeldent blir skikkelig syk. Av og til litt forkjølet, og en og annen "ett-døgns-influensa" som jeg kaller det, altså influensalignende symptomer, men det varer bare i ett døgn før jeg er bra igjen. Og så en og annen omgangssyke når ungene får dette. Men bare det siste er nok til at jeg er holder meg hjemme fra jobb. Sist år hadde jeg ingen fraværsdager pga egen sykdom, året før bare 1-2 dager. Så ja, lite syk.

Nå derimot... Jeg vil begynne med å si at jeg har et ganske sunt kosthold, er slank, trener mye og røyker ikke og drikker sjeldent mye alkohol, noe jeg hele tiden har tenkt er med på å bidra til god helse og at jeg er såpass lite syk. Men for 4 uker siden ble jeg syk. Influensa mente legen og sykemeldte meg i en uke. Var helt ute, og ble veldig, veldig slapp. Så karret jeg meg på jobb igjen, fortsatt slapp og nå godt forkjølet. Kanskje jeg burde holdt meg hjemme likevel? Men jeg følte meg ikke så syk som uken før, og klarte jo å jobbe selv om jeg ble helt utslitt av det. Kom meg langsomt og uken etter tvang jeg meg på trening igjen også for å komme i gang igjen. Bare veldig lett trening, turde absolutt ikke presse meg i frykt for å bli verre. To ganger da, og to ganger sist uke. Følte meg bedre midt i sist uke, endelig litt mer energi, men mot slutten av uken ble jeg plaget av hodepine. Noe jeg omtrent aldri har. Den ble verre i helgen, og i dag var jeg småkvalm, dotter i ørene, vondt i hode og bihuler, veldig slapp og nok en gang sår i halsen. Brakk meg da jeg stod opp og har motvillig holdt meg hjemme i dag. Har fått sovet noen timer og føler meg litt bedre, men langt i fra bra.

Så slik er det nå. Småsyk, men ikke så dårlig at jeg føler jeg kan løpe til legen med det heller. Men litt bekymret over å ha vært småsyk så lenge nå uten å bli helt frisk. Er rett og slett veldig usikker på hva jeg bør gjøre nå. Bør jeg ringe lege? Har det egentlig noen hensikt? Altså kan egentlig en lege gjøre noe når en bare er sånn småsyk som jeg er nå? Om jeg er litt bedre igjen i morgen, hva bør jeg gjøre da? Gå på jobb, eller holde meg hjemme en ekstra dag slik at jeg får kommet meg litt mer ovenpå igjen? Æsj, er ikke vant til å være syk, og innser at jeg både syter og er veldig heldig som tross alt ikke er kronisk syk! Men håper noen kan svare skikkelig selv om de synes jeg syter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette ville nok jeg sett på som normalt, men jeg er kroniker...

Kan jo være greit å få tatt en crp hos lege bare for å sjekke..

God bedring!

Skrevet

Du syter ikke.

Du har nok gått ut før du hadde hentet deg ordentlig inn igjen og har fått noe nytt. Man har et svakere immunforsvar *rett* etter sykdom, og da kan man lett bli smittet med annet rusk.

Noen får også ME etter influensa, men dette er sjeldent.

Hadde jeg vært deg hadde jeg holdt meg hjemme, sovet mye, drukket enda mer og spise veldig, veldig sunt. Har du vitaminmangel? Det kan man også bli lett dårlig av.

4 uker er mye, så blir du ikke frisk etter litt tid hvor du slapper fullstendig av hadde jeg gått tilbake til legen, kanskje ringt i morgen bare for å hørt.

Husk at leger er der for DEG, ikke føl at det er dumt å snakke med dem :)

Skrevet

Tusen takk for fint svar :) Jeg tror ikke det er så ille som ME, har to bekjente med dette, og det var anderledes med dem, er mer at jeg blir småsyk på nytt og nytt. Holder også en knapp på teorien om at jeg gikk på jobb igjen for fort. Er blitt verre igjen nå, så tror jeg skal holde meg hjemme i morgen også uten altfor dårlig samvittighet.

HI

Skrevet

Jeg opplevde akkurat det samme for noen år siden, ble liksom ikke frisk, var tappet for energi, trøtt og sliten. Jeg var faktisk hos legen flere ganger i løpet av 2-3 mnd siden det utviklet seg til hoste og bronkitt, feber osv. Var ikke hjemme fra jobb en eneste dag, men var slettes ikke frisk..

Til slutt var jeg helt kaputt, da hadde jeg gått slik i nesten 3 mnd, fikk time hos legen igjen og var faktisk redd det skulle være noe alvorlig galt. Jeg ba legen sjekke meg for alt fra blodkreft til kyssesyken, for noe måtte det jo være. Legen svarte med at det er veldig sjelden voksne mennesker får kyssesyken, de fleste blir immune som barn osv. Men han tok ta en haug med blodprøver.

Da resultatene fra prøvene kom ringte legen meg og sa at jammen hadde jeg kyssesyken!

Da det ble konstatert var jeg jo allerede over det værste og på bedringens vei, men siden jeg hadde presset meg sånn hele veien ble tiden frem til jeg følte meg helt frisk igjen ganske lang. Tok flere måneder før energien var tilbake, til sammen ble det over et halvt år hvor jeg var trøtt, slapp og lav på energi..

Om jeg var deg ville jeg tatt en ny tur til legen for en sjekk, er det bare virus må du bare la det gå sin gang, men er det noe annet er det like greit å komme seg til lege med en gang.

God bedring!

Skrevet

Takk for svar :) Jeg valgte å bli hjemme i dag også selv om jeg er bitte litt bedre enn i går. Vet at jeg hadde klart å gå på jobb i dag, men også at jeg ville gjort en dårlig jobb og ikke fungert som mamma hjemme senere på dagen. Jeg har hatt kyssesyken da jeg var tenåring, og jeg tror ikke man kan få den igjen? Men ellers takk for tips! Ringer lege i morgen dersom jeg ikke er bedre igjen til det.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...