Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2011 #1 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg er sjeldent syk, men nå har det vært litt den siste tiden. Var syk for et par uker siden, og er syk igjen nå. Men lurer litt på hvordan egenmeldingen egentlig fungerer nå til dags. I hvertfall før vet jeg at det var slik at dersom man var syk en dag, så kunne man være syk i inntil 3 dager før en måtte ha sykemelding. Men jeg forstod det slik at dette kan man bare gjøre 3 ganger på ett år? Altså at om en er syk 3 ganger, men bare vekke fra jobb 1 dag pr gang, så mister man likevel alle de andre egenmeldingsdagene sine. Stemmer dette? Prøvde å google litt, men er så bomull i hode at jeg ikke klarte å lete igjennom lange skrifter etter svar. Håper noen her kan svar.
3 nøtter til Askepott Skrevet 3. oktober 2011 #2 Skrevet 3. oktober 2011 Det er vel 4 ganger og 3 dager etterhverandre du kan bruke egenmelding. Hvis dere er IA-bedrift, kan man være vekke 24 dager og det er bare de dagene du er vekke som teller.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2011 #3 Skrevet 3. oktober 2011 Hos oss han vi 26 eller 28 (husker ikke helt) egenmeldingsdager i året.. og vi kan ta ut tilsvarende egenmedlinger.. Altså jeg kan være syk 26/28 enkeltdager..
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2011 #4 Skrevet 3. oktober 2011 Har man "vanlig" egenmelding (altså bedriften er ikke IA bedrift) så kan man ha 4 egenmeldinger a 3 dager hver.. Så ja, er man syk 4 ganger men bare en dag hver gang så mister man retten på flere egenmeldinger... Det er jo pga dette uttrykket "å ta en 3 dagers" er kommet - folk er litt syke men tar ut maks egenmeldingsdager for ikke å "gå glipp av" egenmeldingsdager... Andre regler gjelder om det er en IA bedrift...
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2011 #5 Skrevet 3. oktober 2011 Reglene er forskjellige avhengig av om du er ansatt i en IA-bedrift eller ikke. Ikke IA-bedrift: Egenmelding inntil 3 dager, inntil 3 ganger i løpet av året. IA-bedrift: Egenmelding inntil 8 dager, ubegrenset antall tilfeller så lenge man ikke overstiger 24 egenmeldingsdager tilsammen i løpet av året. Ved begge disse ordningene gjelder det at det må gå minimum 16 dager mellom to egenmeldingsperioder (hjemme med sykt barn er ikke medregnet her).
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2011 #6 Skrevet 3. oktober 2011 Unnskyld, 4 ganger i løpet av året på ikke-IAbedrift. 13:16
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2011 #7 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg er kommunalt ansatt. For noen utrolig tåpelige regler da! Det er jo nesten som å oppfordre til dårlig arbeidsmoral... Jeg vil gå på jobb igjen i morgen dersom jeg er frisk nok, selvsagt, men kan lett se for meg at motivasjonen for å komme seg på jobb igjen hadde vært langt større dersom man hadde et bestemt antall dager som løp uansett når man tok dem. Men takk for svar, da vet jeg hvordan det fungerer. HI
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2011 #8 Skrevet 3. oktober 2011 Såvidt jeg vet er alle kommuner IA bedrifter så da gjelder ikke den regelen for deg.. Da har du totalt 24 dager du kan ta "når som helst" og også en og en om gangen.. Det må likevel gå minst 16 dager mellom egenmeldingene... Sjekk med arbeidsgiver så er du sikker..
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2011 #9 Skrevet 3. oktober 2011 Alle kommuner i norge er IA-bedrifter, så da har du 24 egenmeldingsdager i året, og "mister" ingen dager ved å ikke utnytte en egenmeldingsperiode fullt ut. Men vær obs på at det må gå 16 dager mellom egenmeldingsperiodene, uansett hvor lange periodene har vært. Hvis ikke må du ha sykemelding for å ikke få trekk i lønna. Er forøvrig enig med deg når deg gjelder arbeidsmoral. Er man frisk, så går man på jobb. Som et lite apropos: En kommune i norge innførte i samarbeid med NAV 365 egenmeldingsdager i året som prøveordning for sine ansatte. Hensikten var å lette presset på legetjenesten i forhold til å måtte bruke tid på å skrive ut sykemeldinger til mennesker som ikke trengte legetilsyn for tilstanden sin. Kommunen vedtok med andre ord at de stolte på at de ansatte møtte på jobb når de var friske nok til det. Resultatet var at sykefraværet var mye lavere dette året. Det var to grunner til dette mente man: Ved belastningslidelser kom fraværet tidligere før tilstanden hadde utviklet seg, slik at man ble fortere frisk. Og ikke minst: leger har en tendens til å skrive sykemeldinger ut uka, og man holder seg hjemme selv om man kunne gått på jobb mot slutten av sykemeldingen. Når man selv vurderer tilstanden sin, går man på jobb når man er frisk. I tillegg sparte fellesskapet og den enkelte penger fordi man slapp å betale legen for å skrive ut sykemeldingene. Kjempesmart, etter min mening
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2011 #10 Skrevet 3. oktober 2011 Uff, nesten pinlig så lite oppdatert jeg er, men det sier jo litt om hvor sjeldent jeg er syk Da vet jeg hva jeg skal forholde meg til i det minste. Takk for god informasjon! Og jeg er helt enig i at den siste løsningen var utrolig lur. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå