Lille Ballerina Skrevet 3. oktober 2011 #1 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg fødte i ryggleie sist, men hadde problemer med å få barnet langt nok ned i bekkenet til tross for full åpning, og når han endelig kom gikk det veldig fort. Ble kjempetrangt siden det ikke hadde hatt tid til å utvide seg gradvis, og det ble både klipp og revning, fundustrykk og klargjort for vakum pga fosterlyden. Heldigvis var han relativt liten og kom raskt ut av seg selv, så alt gikk fint, men jeg hadde trøbbel ganske lenge etterpå.... Den gangen var det imidlertid ikke snakk om andre fødestillinger etc, og jeg hadde heller ikke tenkt på noe selv. Denne gangen har jeg lest litt mer om det, og det ser jo ut som det kanksje kan være mer gunstig med knestående eller noe? Noen som har prøvd noe annet og kan fortelle litt om det? Man må vel bare ta ting som de kommer og føle seg frem under en fødsel, men tenker det er greit å vite litt om mulighetene i alle fall
lisstupp Skrevet 3. oktober 2011 #2 Skrevet 3. oktober 2011 ryggleie med nr 1, bestemete meg for å prøve å stå med nr 2. Gikk og gikk uten at det skjedde så mye, syntes det gikk fryktelig sakte fram til 7 cm. måtte ligge og hvile litt innimellom. Så når det var klart til og begynne å presse stanset det hele opp. Jordmor lurte på om jeg orket å opp å stå igjen. Selv om jeg da var fryktelig sliten etter mange timer på bena, kom jeg meg da ned på gulvet. Og da skjedde det fort, to pressrier og så var gutten ute. Jormor rakk ikke å ta på seg hansker en gang. Så skal nokk prøve å stå denne gangen også, men jeg skal ta det mer med ro i starten og spare krefter til slutten, kanskje jeg kan korte ned på tiden. Brukte ca 8 timer på fødsel nr 2.
Fjellrypa venter gutt nr 2 Skrevet 3. oktober 2011 #3 Skrevet 3. oktober 2011 Hørtes ut som om forrige fødselsopplevelse ikke var av den beste sorten...! Ryggleie er en stilling som er veldig komfortabel for de som skal ta i mot barnet, men den er ikke den mest fordelaktige for mor og barn. Det finnes stillinger som øker åpningen med 30-40 % ved at man f.eks. er på alle fire eller prøver delvis huksittende. En annen stilling som flere jeg har snakket med har prøvd i det siste er å ligge på siden. Da får man ikke det samme presset på bekkenet som når man ligger. Jeg var på fødselsforberedende kurs nå nylig og min mann fikk "opplæring" i gravidmassasje og fødselsmassasje. Da forklarte jordmødrene som holdt kurset at man ville se en kul nederst på ryggen under utdrivelsesfasen og at dette er barnets hode. Man kunne massere mor under denne fasen ved å presse lett mot hodet. Da kan man tenke seg at ryggleie ikke er særlig hensiktsmessig i forhold til å få barnet ut...
mjs Skrevet 3. oktober 2011 #4 Skrevet 3. oktober 2011 Sist stod jeg så og si hele tiden i prekestolen for at tyngdekraften skulle hjelpe barnet langt nok ned. Etterhvert satt jeg på huk v/sengekanten. De trodde de mistet hjertelyden på barnet, så jeg endte med å føde liggende,men hjertelyden ble visst bare svakere fordi barnet allerede var på vei ut Det var aldri snakk om at jeg fikk ligge eller sette meg ned underveis. Ganske tungt på beina etterhvert, men alt i alt et veldig fint fødselsforløp og de sydde bare noen kjappe pyntesting etterpå. Håper på en noenlunde lik fødsel denne gang.
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 3. oktober 2011 #5 Skrevet 3. oktober 2011 Alle stillinger som gir deg hjelp av tyngdekraften er å anbefalle mener jeg å ha lest. Fødte selv de to siste stående på knærne i sengen mens overkroppen støttet seg opp mot hodebrettet, som da var nærmest vertikalt. Å presse i liggende er for meg fåfengt; føler lite trang og har lite kraft, i oppreist stilling har de kommet ut på 2-3 pressrier. 1. mann ble tatt med vakuum i ryggleie; fødselen stoppet opp pga. epidural (skjer i 50% av tilfellene der fødende mottar epidural). Også da hadde jeg kun presstrang i stående, men pga vanskelige overvåkningsforhold/ikke full åpning etc. måtte han forløses i ryggleie. Dette er ikke fordi det er "behagelig" for fødselshjelperne som det nevnes over, men fordi det gir dem best kontroll med forløpet og dermed best mulighet til å hjelpe.
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 3. oktober 2011 #6 Skrevet 3. oktober 2011 De 2 første ryggleie og med nr 3 det samme som henne over her. stående på kne. En fantastisk stilling og jeg slapp å sy:) Skal gjenta denne stillingen denne gangen også hvis det lar seg gjøre:)
septemberpiken Skrevet 3. oktober 2011 #7 Skrevet 3. oktober 2011 Jeg prøvde vel alle mulige stillinger tror jeg, knestående, prekestol etc, men hodet kom aldri langt nok ned i bekkenet, så endte opp i ryggleie og med vakuum uansett. For min del var jeg uansett utslitt, så det var så vidt jeg klarte å holde noen av de alternative stillingene til slutt, men det er jo verdt å forsøke i alle fall.
gullfisken83 Skrevet 4. oktober 2011 #8 Skrevet 4. oktober 2011 Jeg var minst mulig oppi senga ved fødselen til 1.mann. Forsøkte å utnytte tyngdekraften mest mulig, så stod mye. Når pressriene kom valgte jeg "fødekrakk" - kommer til å prøve det denne gangen også )
LeMaRa Skrevet 4. oktober 2011 #9 Skrevet 4. oktober 2011 Sideleie med førstemann, og det funket fint det, i sykehusseng. Samboer holdt ene beinet oppe. Litt kjedelig kanskje, men jeg var helt i min egen verden så jeg enset ikke så mye rundt meg. Med andremann hadde jeg planer om å holde meg på beina lengst mulig, gå rundt i stua. Gikk fint i et par timer, men så begynte beina å gi etter da smertene (i lårene) ble for intense, så da var det ned i sitte/liggestilling på madrass på gulvet. Mannen satt bak meg så lente meg på han og holdt han i hendene. Jordmor ville ha meg opp og stå litt like før pressriene startet for at babyens hode skulle komme over "kanten", fikk meg så vidt opp på beina, men måtte sette meg ned igjen etter 10-15 sekunder for beina ga etter, så fødte Vesla sittende/liggende. Funket greit det også. Vet at jeg ikke skal satse på å klare å stå mot slutten av fødselen nå, men kommer til å holde meg oppe på beina så lenge jeg klarer. Tror heller ikke jeg klarer å sitte på huk når lårene og beina blir så vonde og numne. Ellers skulle jeg gjerne fått til det hehe... Får satse på omtrent samme stilling som sist, med mindre jordmora kommer med noen bedre tips underveis, som jeg mestrer
Mamma i lykkerus Skrevet 5. oktober 2011 #11 Skrevet 5. oktober 2011 Jeg kan ikke se for meg å føde liggende, fødte for 6 dager siden og var avhenging av tyngdekraften. Byttet mellom stående i prekestol, liggende på alle fire over saccosekk, liggende på utsiden på enden av sengen med beina på puff, liggende på enden av lenestol med beina på puff. Fikk presse 5-6 press før jeg måtte bytte. Ungen satt fast, så det var en litt annerledes fødsel. Men jeg vil virkelig anbefale å bytte stilling ofte, man føler liksom hver gang man bytter at man får "ny" energi og en "ny" start, slik at det blir lettere å holde motet oppe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå