Gå til innhold

hvem skal "stå" for utgiftene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når ei jente på 15 år bor hos sin far, og skal besøke sin mor, hvem skal betale utgiftene? er snakk om lang reise, og utgiftene er på 450-500 kr tur/retur.Pleier alltid å ta buss, selv om noe kan kjøres med tog.

Far mottar alle stønader, og mor betaler bidrag.

så hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er reglene klare: Foreldrene skal dele på reiseutgiftene..

Skrevet

Man skal dele på utgiftene etter betalingsevne. Det vanlige ved samvær er at man betaler en vei hver (altså betaler 50/50 av kostnadene)

Skrevet

En skal dele på utgiftene etter inntekt. Dvs at dersom far har 100 000 brutto i året og mor har 300 000 brutto i året, så skal mor dekke 2/3 av reiseutgiftene og far 1/3.

Har de noenlunde lik inntekt, så blir det 50% på hver.

Nå er det ikke annen "stønad" enn skatteklasse 2 og en ekstra barnetrygd siden barnet er 15 år.......

Skrevet

det er vel bidrag,ekstra barnetrygd,skatteklasse 2 som er vanlig??

her er jeg ufør,med ca 150- i året, og x som har i overkant av 400 ville jeg tro, hvis ikke mere.....

så er litt skjevdeling her ville jeg tro, men jeg kan ikke snakke med min x, det er umulig,så da lar jeg heller være,og betaler, men er ikke noe kjekt, for jeg har ikke så god råd, og det er jo fælt at det er økonomien som bestemmer om jeg kan ha besøk av henne eller ikke, men er mange ganger jeg har måtte finne på noe for at hun ikke kan komme,egentlig pga at jeg ikke har penger...

HI.

Skrevet

Du skal jo ikke betale bidrag, dersom du har så lav inntekt brutto. Når var det sist søkt om endring der?

Brutto kan du ha rundt 200 000 om enn ikke mer, og blir erklært betalingsudyktig. Du SKAL først og fremst ha nok til ditt liv.

Skrevet

kanskje ikke,men det gjør jeg.det blir indeksregulert hver juni eller juli hvert år, og da øker det alltid med 50 lapp eller noe...

men all min inntekt er fra nav i utgangspunktet,så vet ikke hva som er rett jeg.

har 50 % ufør, søkt om de siste 50 % nå....og jeg har 2 barn til under 18 år, men jeg er gift med en mann som er i 100% jobb da, men det skal jo ikke ha noe å si....

HI

Skrevet

regnet det nettopp ut og du skal ikke betale birag! og max 26,1% av transport kostnadene....

Skrevet

nei, er det sant?? har betalt bidrag i alle år jeg, og det er nå 11 år....

og alltid betalt halve reisa,dvs betalt ho tilbake...

men det som kanskje spiller litt rolle er jo det at jeg er under nav, og de legger jo til et tillegg,for så å ta det tilbake, men jeg har jo krav på barnetilleggene....

ville dere ha sendt klage til nav på det her?? min tanke er jo at dette må være rett fra nav sin side, siden jeg har hatt denne ordningen i alle år.

jeg betaler 1900 pr mnd i bidrag.eller det blir trekt fra min uføre.

Skrevet

dytter opp for å se om det er flere synspunkter på det i kveld...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...