Gå til innhold

Beste tips for en trøtt og sliten småbarnsmamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går ikke en måned uten at noen av oss er syke, er alltid trøtt og mangler energien for å ta tak i ting.

Vurderer grønn supermat om dagen. Aner ikke hva jeg skal gjøre, føles som om jeg kan sove bort hele dagen om jeg hadde hatt muligheten. Er ALLTID trøtt. Ser at min søster om mor er helt like, og vil ikke ende opp som de, hvor det er det eneste de kan snakke om til tider. Jeg vil LEVE livet, ikke sove det bort.

Og jeg trenger tips fra dere!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst sjekk om du mangler B-vitamin. Hvis du gjør det, så vil en sprøyte kvikke deg veldig opp.

Og for det andre, kom deg bort en helg alene eller sammen med venninner. UTEN BARN! Det gjør godt for kropp og sjel;)

Skrevet

Hvis du er trøtt hele tiden ville jeg vurdert å ta en kikk på kostholdet mitt, evt. hvor aktiv du er (trening / gå tur m.v)

Jeg var som deg, trøtt hele tiden. Tok en skikkelig analyse av mitt eget kosthold. La om kostholdet til mye grovt brød, frukt og grønnsaker, regelmessig måltider og ikke minst - jeg gikk en laaaang tur i raskt tempo hver kveld. Det gjør jeg ennå.

Og ikke minst, jeg var nøye med alltid å legge meg senest kl.23.

Skrevet

Da jeg var på mitt trøtteste i livet, og sov minimalt pga nattevåk og jobb, begynte jeg med herbalife-shake hver morgen. Den innneholdt sikkert ting jeg ikke fikk i meg i mitt ellers så kjedelige kosthold. Jeg følte meg mye piggere. Problemet er å finne en shake man liker, de er ikke kjempegode, men gjorde susen :) Nå som jeg sover bedre, tar jeg en shake innimellom når jeg ikke har lyst på vanlig frokost, eller ikke har tid til å spise en vanlig frokost.

Ellers anbefaler jeg små luftehull som café med venninner selv om du er trøtt.

Har selv valgt å ikke fokusere så mye på lite søvn og mye sykdom. Kan uasett være lurt å be om blodprøver hos legen for å bekrefte at du ikke mangler noe som gjør deg trøtt.

Skrevet

Få nok søvn

Spis ren og sunn mat

Tren!

Kom deg bort fra sofaen. Ikke sett deg ned der rett etter ungene er i seng, da blir du garantert slapp og sliten!

Skrevet

Søvn avler søvn, stemmer også med oss voksne. Er aldri så trøtt som jeg er de søndager jeg sover utpå, da greier jeg ofte en ettermiddagsdupp OG legger meg tidlig,- og sovner kjapt på kvelden....

Ang sykdom, så er det perioder det bare er slik. Særlig med småbarn i barnehage..VI har hatt perioder vi har vurdert og ta barn ut av barenhage, for han har vært så mye hjemme at det liksom ikke var noe vits :o) Nå er han eldre og det går mye bedre.

Ellers så er trening og et noenlunde ok kosthold alfa og omega ang energi og helse. Men vær obs på at i starten så kan man bli oftere syk,- ikke kjempesyk, men småforkjøla og "urven";- rett og slett fordi kroppen får et lite sjokk,- den rører mer på seg og den vet ikke helt hvordan disponere energi ut og energi inn i forhold til evt bakterier/virus som angriper...Er min teori..Men etter den første vinteren med mer bevegelse og bedre kosthold, så merker jeg STOR bedring.....Jeg er sjelden/aldri syk med feber om jeg er forkjøla, og istedet for at den henger i i 3-4 uker, så er det hele over på ei drøy uke fra første symptom til siste host :o)

Også er noe av det verste man kan gjør og telle antall timer søvn..Særlig når barna er syke og man får dårlig nattesøvn..og tenke på at "siste uka sov jeg i snitt 5 timer pr/natt, hvorav maks 1,5 t sammenhengende...) da BLIR man trett...Tro meg, vi har 7 ÅR; med mer eller mindre HVER natt våkennatt på et barn .....

Legge seg i rett tid og tilpasse døgnet SITT til evt barn som er morgenfugler er også viktig..Legg deg klokka 2200 om du må opp 0600...Sånn er det bare, etter 2200 er det ingenting annet alikevel enn og se på TV,- og det er IKKE like avslappende som og sove..:Tro meg..

Tja,det er vel det jeg kan komme med....SOm også har vært sliten, tung i kroppen og tiltaksløs..Mye ligger i hvordan man tenker..Og tenke at man er trett og sliten,- gjør en mer sliten, det samme og tenke på hva man BURDE gjort og ikke tenke på hva man HAR fått gjort:o).

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips

hi

Skrevet

Ja, ta en tur til legen. Se om du mangler noe. Gå deg en tur. Deretter tar du deg en dusj, skrubb det ene og det andre. God krem. Ha litt spa. Alt dette mens mannen passer ungene. Lavt stoffskifte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...