Gå til innhold

Når man er gravid i 6 uke

Anbefalte innlegg

Skrevet

og er lærling, har man rett på noe hjelp fra nav.., som fks og få dekt husleie? og man er snart 19 år gamme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke helt se at det å være gravid skulle gi rett til det. Når man har fått barnet derimot, kan det være hjelp å få(om man er enslig vel og merke)

Skrevet

Graviditeten utløser ikke noen rettigheter. Men når barnet er født, er det en person mer i husstanden, og det kan gi utslag i forhold til søknad om bostøtte. Blir du alenemor når barnet kommer, vil du også få diverse andre stønader i tillegg til ordinær barnetrygd.

Skrevet

ja da vet jeg man har rett på noe.

Har ei veninne som bos sammen med ei men som flytter ut da hun skal flytte sammen med samboeren sin.. Hun jeg snakker om er ca 6 uker på vei og vil ikke flytte hjem til foreldrenne, men tror rett og slett nav ikke kommer til og hjelpe i og med hun er så lite på vei og foreldrenne bor ca 500 meter unna henne sikkert ikke så langt en gang så hun kan jo egentligt flytte hjem, men det vil hun ikke. Bf til barnet ser det ikke ut som det vil funke mellom, de har ikke vært sammen bare friends with benefits...

Skrevet

Nei, det gir ikke grunnlag for noe mer hjelp, det er først når ungen kommer til at NAV gir støtte, for da er det en til å regne i husholdningen. Men ikke forvent deg for mye hjelp, her er jeg og bf sammen, og når ungen kom, regnet NAV ut at vi skulle klare oss på 8000 i månden, og siden samboeren tjener 13 000, så fikk jeg avslag, spilte ingen rolle for dem at samboeren må betale billån, forsikring osv. Fikk halv husleie av husbanken da, og det var jo godt.

Skrevet

???

Flere enn meg som ikke finner noen mening i dette innlegget?

Skrevet

Nei, det har man ikke, jeg fikk ikke noe økonomisk hjelp før jeg fikk ungen min jeg, og jeg bodde ikke med bf eller noen andre.. Så hun venninnen din har nok fått hjelp fordi hu ble sittendeigjen med hele husleia alene, da venninna flyttet, ikke pga graviditet.

Skrevet

Veninna mi har ikke fått noe dekket enda fra nav, men skal opp og høre... men som jeg har sagt til henne så vil hun neppe få noe dekket fordi hun ikke har rett på noe og har ikke flyttet hjemmefra grunnet skole eller lærlingplass, hun kan fint flytte hjem til foreldrenne som bor rett nedi gata.

Far til barnet vil ikke flytte sammen med henne eller bli sammen med henne. Hun vil jo egentligt ikke flytte hjem igjen. Jeg har tilbudt meg og flytte inn til henne mot at vi deler utgiftene 50/50 av husleie,strøm og tv/internett. Men hun veninna som bor der nå men skal flytte er visst ikke helt enig i dette, litt sjalu muligens siden hun må flytte(hun venter også barn og kjæresten hennes vil ikke bo der hun bor nå)

Skrevet

Nei, å være gravid gjør ikke at du får noen ekstra penger fra nav.

Er du sikker på at du vil klare et barn om 9 mnd?

Skrevet

Graviditeter blir ikke "anerkjent" fra nav før etter uke 25. Man får ikke penger da, men man kan begynne å legge inn søknad da. Man får ikke penger av å være 6 uker gravid.

Skrevet

NEI, det får man ikke. Er man lærling får man derimot lærlinglønn + stipend(?) dersom man har krav på det. Det fikk jeg som 19 åring når jeg gikk gravid. Dersom man er aleneforelder når man føder barnet, da stiller rettighetene seg annerledes. Har man lav inntekt kan man søke bostøtte, men som par er det svært lite sannsynlig det går igjennom.

Skrevet

For det første er det ikke meg selv jeg skriver om her...

Hun får 7000 i lønn husleia er på 9000, hun har ikke søkt på stipend men da må hun nok gjøre det og i tillegg se om hun kan få bostøtte fra kommunen dersom hun vil fortsette og bo der.

Men det beste er jo heller og flytte hjem og spare penger...

Var ganske sikker på selv man ikke får noe støtte fra nav før etter uke 25.. ble selv gravid som 18 åring og nav sa til meg at så lenge jeg holder på med utdannelse så har enda mine foreldre forsørgeleplikt ovenfor meg helt frem til barnet blir født. Så det samme burde jo gjelde henne, eneste hun kan få støtte fra er fra lånekassen og eventuelt kommunen(bostøtte)

Hilsen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...