Gå til innhold

Ingen å leke med på SFO:((


skilpaddemadde

Anbefalte innlegg

Uff, er så lei meg i dag, da sønnen min klart og tydelig har gitt uttrykk for at han ikke liker seg på SFO lenger, fordi han ikke har noen å leke med der.(begynte i 1.klasse nå i høst). Til vanlig har han flere fast kompiser i nabolaget, og i barnehagen hadde han mange å leke med, er til vanlig en sosial og utadvendt gutt. Men på 1.klasse trinnet er det kun 3 andre gutter, og han har ikke knyttet seg spesielt til noen av dem da de har andre venner og interesser.

Når jeg henter han på SFO leker han stort sett alltid alene eller "på siden" av de andre. Flere som erfarer dette? Er ikke de på SFO opptatt av samspill mellom barna? Vil ikke være en hysterisk mor heller, men er vondt når han kommer og betror seg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, skjønner at mammahjertet ditt verker...

Men jeg er enig i at du bør snakke med personalet. Han har helt sikkert en kontaktperson, som er litt ekstra ansvarlig for han.

Vi som voksne skal hjelpe til slik at alle barn blir inlemmet i leken, men likevel så kan man ikke tvinge barn til å være sammen med hverandre.. Når det er en så liten guttegruppe i klassen, så blir det jo litt vanskeligere. Men kjente han ingen fra før? Du sier han har flere kameranter i nærmiljøet? Går ikke de på samme skole?

Det er jo en fordel at barna har gått i barnehage med flere som de skal begynne på skole med. Overgangen blir litt lettere.

Så kommer det jo veldig ann på barnas personlighet. Alle er forskjellig og har forskjellige behov.

Grunnlinjene er i alle fall at ingen skal være slemme med hverandre, og ikke stenge noen ute, men hvordan er din gutt på SFO? Har ingen å leke med, eller vil ikke leke med/ bli kjent med de andre guttene?

 

Dette er muligens noe personalet har observert, og det vanlige er jo et kontaktmøte på SFO på høsten, men du kan gjerne be om et møte før du innkalles.. :)

 

Hilsen ei som jobber på SFO :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, takk for svar!

Han kjente et par gutter fra før, men de går i klassen over og har også andre eldre kamerater som de er med, så jeg har sett han noen ganger leke vedsiden av dem, men ikke MED dem.

Det står ikke på VILJEN, for han har et sosialt behov og var vel en av de mest etterspurte lekekameratene i barnehagen da han gikk der, men ingen av disse går på samme skole som han nå. Han er selv inkluderende og jeg vet at han forsøker å få kontakt med en av guttene i klassen, men han gutten virker lite interessert i det, og har i tillegg virket litt avvisende og "småertet" han litt.

Han har ingen fast kontaktperson på SFO, og det er ikke noe oppsatt foreldresamtale med SFO heller, så blir liksom litt usikker og redd for å være en "typisk bekymret og masende mor". Når jeg har spurt gutten min om situasjonen sier han at han kan leke alene og at det går greit, men jeg ser at han ikke er helt lykkelig, og nå når han også har begynt å ønske seg å bli hentet rett etter skolen er slutt, så...

uff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er å ta dette opp før det går enda lengere, og det kanskje blir en sirkel man ikke klarer å bryte ut av..

Selv om det ikke er satt opp foreldresamtaler, så er det helt sikkert på gang fra personalets side. I tillegg til kontaktbarn.

Hos oss er hvertfall barna fordelt på de voksne allerede før oppstart :)

 

Du vil jo ikke vite hva de voksne observerer o.l før du har pratet med dem. Du trenger ikke ta dette i hente/bringe situasjon, men ta en telefon til sfoleder, og be om et møte.

 

Du sier han andre gutter er avvisende, og "småerter". Det er fort at det blir slik når de skal vise seg frem, også vet de liksom ikke helt hvordan de skal gjøre det. På det punktet håper jeg personalet har øynene med seg, men uansett hvordan man snur og vender på det, så vil det være lettere for dem å holde et ekstra øye med det når du har sagt ifra om det!

 

Jeg håper håper håper dette ordner seg, før det blir slik at han ikke vil på skolen i det hele tatt!

La meg høre fra deg da, om hvordan det går :) Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta det opp med en gang, med personalet; spør også kontaktlærer om det er tilsvarende problem i skoletiden/friminuttet. Vår eldste endret seg totalt da han begynte på skole (der han ikke kjente noen, og "alle" andre kjente hverandre), men takket være stor innsats fra oss og læreren klarte vi å snu det i løpet av vinteren i 1. klasse... Men det må tas tak i før mønsteret får sementert seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...