Gå til innhold

Fjerne ene etternavnet til sønnen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie kort:

Var sammen med bf når sønnen min ble født, tok kort tid før det ble slutt pga vold mot både meg og sønnen min. politi anmeldelse.

Null kontakt med sønnen i ettertid.

Jeg har full fordeldre ansvar, men han har erkjent farskap.

Kan jeg da fjerne ene etternavnet til sønnen min uten fars tillatelse?

Sønnen min har farens etternavn som første etternavn og mitt sist....

Det har nå gått over 4 år, og vi har enda ikke hatt noe kontakt med bf.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har fullt foreldreansvar så kan du fjerne og bytte navn på barnet.

Skrevet

Så fremt etternavnene er skrevet med bindestrek, så er ikke det du kaller første etternavn et etternavn.

Iflg. navnelovgivningen i Norge, så kan ingen ha mer enn ett etternavn.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil ta bort dette navnet, som da sikkert pr. definisjon er et mellomnavn. Hvorfor vil du ta i fra gutten muligheten til å bruke farens navn, selv om han ikke har hatt kontakt med ham så langt. Hvorfor er det en avgjørelse du skal ta? Hvorfor kan du ikke la gutten beholde navnene til gutten blir stor, voksen? Slik at han selv kan velge.

Skrevet

Jeg hadde ville tatt det bort. Men du burde høre med sønnen din hva han tenker om det.

Skrevet

Har sønnen kontakt med farens familie? Siden den kun er mellomnavn, ville jeg latt sønnen få beholde navnet til faren.

Skrevet

Hadde fjernet det. Teoretisk kan det vel søkes om å få det tilbake dersom ting skulle endres. Ser ikke helt hva barnet skal med dette navnet som mellomnavn sånn som situasjonen er.

Skrevet

vold som at jeg havnet på legevakten pga et lag i lungen som gjorde at jeg hadde vondt for å puste i flere dager, 2 år med psykisk vold mot meg som gjorde at det var vanskelig for meg å komme meg unna,

vold mot sønnen min som at han daska han på magen om han ikke lå stille på stellebordet (3 mnd), kasta dyna over hele ungen da han skrek da han var 2 mnd. ungen var helt blå før jeg så det.

trusler som at han skal drepe meg osv for å få gutten når det ble slutt.

han har også sagt at han ønsker barnet dødt så han slipper bidrag osv.

mannen er syk og er nektet av meg, barnevernet og politiet å se han, men han vil ikke se han uansett om han hadde fått lov.

nei barnet har ikke kontakt med andre i familien til far.

de bor flere timer unna, men når det ble slutt med meg og bf, drev dem å kjørte og oppholdte seg rundt huset vi flyttet til, truet med å ta sønnen min osv.

ALT som har noe og alle som heter dette etternavnet har gjort oss vondt.

Barnet er nå bare 4 år, vet ikke at han har dette navnet, fordi jeg aldri har sagt det, å han har heller aldri blitt ropt det opp hos lege osv....

å nei jeg kommer ikke til å snakke med sønnen min om å fjerne/beholde navnet....

HI

Skrevet

Uff... Sier det igjen - fjern navnet!

Godt du kom deg bort fra dette.

Skrevet

jeg tenkte på det i helgen jeg også, vil fjerne etternavnet til sønnen min og la han heller få bruke mitt etternavn..

Skrevet

Ok, jeg som spurte om vold. Har en tidligere venninne som holder sønnen borte fra far og hans familie pga. at han ville flytte fra henne. Hun som terroriserte han, provoserte, dyttet og dyttet, ropte han i fjeset. Har vært vitne til dette. Da han dro, anmelte hun han for vold, ja hun hadde blåmerker pga. selvforsvar. Hun fant på de utroligste historiene. samboeren som ikke er så sterk psykisk ga opp samværet. Så det finnes onde kvinner.

I ditt tilfelle ville jeg fjernet navnet, så kan sønnen evt. ta det når han blir eldre. Trist at resten av familien også svikter den lille gutten din :(

Skrevet

ja, synes det er trist, men er på en annen måte litt godt også at dem ikke har kontakt, både faren og moren til faren hans er alkoholikere.

hi

Skrevet

Er det forresten noen av dere som vet om man må begrunne hvorfor man fjerner et navn?

evnt, hva jeg skal skrive på begrunnelse? kan jo ikke rable ned hele historien til dem....

HI

Skrevet

Bare for deg å fjerne det navnet. Trenger ingen begrunnelse.

Skrevet

ok, da skal jeg dra innom skatteetaten i morgen og sende søknad om å fjerne navnet...

så slipper det irritere meg mer...

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...