Gå til innhold

fordeler og bakdeler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan noen fortelle meg fordelene og bakdelene med å velge 100% permisjon fremfor 80% og omvendt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordeler: Pupper

Bakdeler: Rumpe

Skrevet

100% gir lavere utbetaling pr md, men mer tid med barnet... Økonomisk prioritering med andre ord. Kan du klare deg med mindre penger velger du 100%.

Skrevet

du mener vel omvendt 22.38?

og til dere andre 2- er det vits å komentere slike unødvendige ting? kan man ikke svare seriøst på noe her??

jeg tror om jeg ikke har missforstått at om du velger 80% får du mindre penger og mer tid, og ved 100% mer penger og mindre tid. det jeg ikke kan svare på deg på og heller ikke forstår selv er jo at om en velger 80% så får en jo penger lenger, og vil ikke det da svare seg i lengden?

hjalp vel egentlig ikke så mye HI, men kansje noen andre kan svare på dette..

Skrevet

du må velge selv hva du vil .kan iikke spør oss andre må du da forstå..

Skrevet

22,38 her. Hun spør ikke om 100% vs 80% utbetaling, men om 100% vs 80% permisjon. Da blir det mindre penger, men mer tid til barnet. Hva totalen blir må hun regne ut selv, jeg valgte lengst mulig permisjon og litt mindre penger.

Skrevet

Google dette spørsmålet for å få et riktig svar i forhold til det økonomiske. For der er det noe i forhold til mannen din sin inntekt. Og om hva arbeidsgiver betaler han. Jeg skal prøve å forklare.

Uavhengig om du velger 100% eller 80% permisjon så har mannen din 12 uker pappa perm. I disse 12 ukene får han lønn utifra hva du har valgt. Det vil si, velger du 80% lønn, så vil han og få 80% av lønna si i disse 12 ukene. Velger du 100%, så får han og 100% lønn. Tjener han da opp mot maksgrensen på 6G så er det 10-15 tusen han taper på den ene prosent satsen i forhold til den andre. Så her er det snakk om at det kan lønne seg å velge 100% lønn og heller ta noe ulønnet permisjon i tillegg.

Har han derimot en arbeidsgiver som betaler full lønn, altså dekker mellomlegget mellom utbetalingene fra NAV og hans lønn så vil ikke dette ha noe å si. Da vil dere sansynelig vis ikke tape noe på det uansett hvilken form dere velger.

Men, som jeg nevnte innledningsvist, Google det så finner du artikler som forklarer dette bedre og mer riktig en meg.

Det siste dere må se på er no og tiden. Det er raskt snakk om to til tre mnd i forskjell på alderen på barnet når permisjonen er over i forhold til 80 og 100%. Jeg personlig kunne ikke tenke meg å ha sendt et 9 mnd barn i barnehagen.

Skrevet

du forklarte det veldig bra. men hva betyr\ er "maksgrensen på 6G"

tusen takk

Skrevet

Grunnen til at jeg valgte 80 % dekning : Vi har ikke b.hage plass og vil helst være lengst hjemme med barnet . Rett og slett. 100 % gir jo mer penger, men så lenge vi kan omjustere litt på forbruket vil jeg heller ha 10 uker lengre med lillegutt :)

Skrevet

får en egentlig mer penger når en velger 100% ettersom en får betalt for ti uker ekstra hjemme ved å velge 80??

ikke HI

Skrevet

Ja man gjør det uansett.. Et enkelt regnestykke.. Si man har 20 000 i mnd lønn, dette gir en ukebetaling på 5000 kr

100% dekning : 47 x 5000 = 235 000

80% dekning : 57 x 4000 = 228 000

Man får altså 7000 kr mer ved å velge 100% dekning kontra 80% dekning.. Man kan da ha 47 uker permisjon + 10 uker ulønnet = 57 uker og likevel få 7000 kr mer utbetalt... Dess større lønning dess større forskjell...

Skrevet

NAV dekker kun 80-100% av lønnen opp til 6 ganger grunnbeløpet. Grunnbeløpet er pr dags dato kr 76 541. Det vil si av det du tener mer en kr 459246 vil ikke være med i beregningen for permisjonspengene dine og mannen din.

Du får permisjonspengene dine ut i fra din inntekt og mannen din får beregnet det ut fra sin lønn. Og som jeg prøvde å forklare så vil hans 12 uker og bli beregnet ut i fra samme prosentsats som du velger.

Som du ser på et svar lenger nede så kan det for enkelte lønne seg å velge 100% lønn. Dere får da en kortere permisjonstid, men dere har og rett på inntil et år med ulønnet velferdspermisjon etter at permisjonstiden er over.

Lykke til hilsen hun som ba deg Google :-)

Skrevet

Kjære 23:43

Hva er bare tull? Kanskje du skal lete frem kalkulatoren din og mattekunskapene dine fra ungdomsskolen. I tillegg kan du ta og se litt på NAV sine sider. Du vil da oppdage at alt dette stemmer.

Mvh hun som ber HI Google :-)

Skrevet

Forutsatt at kvinnen tar all permisjon utover 12 uker, vil hennes lønn ha LANGT mere å si enn hans lønn i forhold til hva man taper hvis man tjener mer enn 6G. Forstår ikke at du bare nevner mannens inntekt i denne sammenhengen......

Skrevet

Velger du 80% får du litt mindre penger enn om du velger 100% og så tar ulønnet permisjon. Det som også skjer ved valg av sistnevnte løsning er at du vil miste en haug av rettighter dersom du skulle være uheldig å bli syk eller ufør eller lignende.

Jeg vil anbefale 80% og beholde rettighetene selv om det gir et lite inntektstap.

Skrevet

Hvis du ser svaret mitt kl 13:05 så vil du se jeg tar med både mor og far i forhold til 6G. Det var rett og slett en forglemmelse i første svaret mitt.

Men, her og er det avhengig av arbeidsgiver. Enkelte arbeidsgivere vil dekke mellomlegget mellom 6 G og den lønnen man opprinnelig har. Så i de tilfellene har ikke 6 G regelen noe å si. Da får man 80-100% av aktuell lønn. Jeg var i den heldige situasjonen med begge mine:-)

Der da tror jeg at jeg har fått rettet opp dette og.

Mvh ho med Google svaret

Skrevet

men hva om en skal ta ulønnet permisjon itillegg uansett , mister man også da rettigheter?

jeg tror jeg MÅ ta ulønnet permisjon ettersom jeg ikke får barnehageplass ved endt permisjonstid om jeg velger 80%.. og har ingen andre som kan passe barnet.. men ville dere da valgt 100% eller 80% når jeg skal ta ulønnet perm uansett? da svarer det seg vel egentlig å ta 100%?

ikke hi..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...