Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 Holder det ikke at ungen får 30-40 julegaver på julekvelden, må de virkelig få 24 pakker til, før det i det hele tatt er julaften? For et vanvittig bruk-og-kast samfunn! Og setter ungene virkelig pris på disse lekene i pakkekalenderen? Eller er det bare stas i 5-10 minutter, så er hele pakken glemt og det er neste pakke som teller? Ikke rart at så utrolig mange unge har enorm forbruksgjeld; det er ikke akkurat måtehold som læres hjemmefra!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #2 Skrevet 2. oktober 2011 jeg vil ha pakkekalender til min unge:) fordi jeg alltid hadde det selv og gledet meg hver dag til den:) hører til synes jeg. nå kommer jeg til å gå for kun snop på lørdag, opplevelse på hver søndag og noe slikt som en duplopakke delt opp til resten av dagene, synes ikke det er bruk og kast... I såmåte synes jeg en pakkekalender er bedre en en kalender med sjokoladebit i hver dag. Men det er min mening. synes det blir feil å skjære alle over en kam HI.. OG, du skal lete lenge etter noen med bedre økonomisk sans enn meg...på TROSS av at jeg fikk pakkekalender fram til jeg var 20. Men, fikk aldri 30-40 julegaver eller da.. Poenget er vel at det er helt individuelt hvordan man vil ha det! Vitsen er å glede seg til jul, og da hører kalender til i min verden:)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #3 Skrevet 2. oktober 2011 Det kommer vel helt an på innholdet i kalenderen? Kalenderen er jo til for å markere nedtellingen til den store kvelden og jeg er helt enig i at kalenderen i seg selv ikke bør overgå selve julekvelden, men det trenger den da heller ikke nødvendigvis gjøre. Sønnen min får pakkekalender før jul fordi dette er en tradisjon jeg satte stor pris på selv som barn. Men han får ikke store, dyre pakker hver dag. I fjor fikk han en liten matchboxbil hver dag og på julaften fikk han en bil m/henger. Han er, som dere sikkert har skjønt, bilfrelst og syntes kalenderen var helt topp! Bilene kjøpte jeg på ToysRus, tror jeg betalte i underkant av 200 kr for en pakke med 24 biler, så en veldig dyr affære var det ikke heller. Om han trenger 24 matchboxbiler? Sikkert ikke, men han har satt stor pris på dem og leker med dem nesten hver dag ennå, så jeg vil si det var verdt pengene! Ikke tror jeg han har blitt en bortskjemt og materialistisk unge av det heller... Men jeg ser poenget ditt HI
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2011 #4 Skrevet 3. oktober 2011 Mamma kjøpte en sånn jule blandepose med sjokolade og marsipan og delte de opp til 24 pakker. Hadde ikke så god råd, men jeg synes det var kjempestas med en liten godbit før skolen Og man gleder seg jo til hver dag. Er som en nedtelling til julaften. Men å bruke mange hundre kroner på det er jo egentlig bare tull. De får nok på julaften. Her er vi 4 stk så vi tar hver fjerde dag i kalenderen, så får hele familien litt å se frem til også lærer unga å dele håper jeg
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #5 Skrevet 14. oktober 2011 De er morsomme å lage - OG morsomme å få!
CN89 Skrevet 29. oktober 2011 #6 Skrevet 29. oktober 2011 Ikke alle unger får 30-40 julegaver på julaften. Mine får 5-6 hver. Og om du ikke visste det så går det an å lage miljøvennlig pakkekalender. Vi er nok ikke de beste der men prøver så godt vi kan, lager 24 små pakker med ting som de trenger, bruker eller aktiviteter man kan finne på. f.eks ullsokker, strømper(med motiv), skrive f.eks bake pepperkaker i en "pakke" og andre juleaktiviteter, lørdagssnacks osv. Klarte å fylle ut pakkekalenderen ifjor med slike ting, og de var storfornøyde. Det er bare å google miljøvennlig julekalender så får du opp mange bra tips:) Dessuten synes jeg det er superkoselig at ungene gleder seg til noe på morgenen i Desember. Hadde det ikke selv som liten, og det var noe jeg absolutt kunne ha tenkt meg fremfor disse med sjokoladebiter i.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2011 #7 Skrevet 30. oktober 2011 Å ja, for det er bare unge som kjøper pakkekalendere til barna sine. Ikke rart det finnes fordommer med slike som deg.
lol:-) Skrevet 31. oktober 2011 #8 Skrevet 31. oktober 2011 Jammrn gjør det noe at du ikke fatter dette? Vi gjør alle forskjellige ting, du har muligens ting du gjør som jeg ville riste kraftig på hodet for... Her i huset koser vi oss veldig med kalenderen, jeg med å lage den, og hun med ¨åpne den:)
Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #9 Skrevet 22. november 2011 Til anonym 21:31 Da misforsto du hva jeg skrev. Jeg skrev IKKE at det nødvendigvis er unge foreldre som gir barna pakkekalendere, det vet jeg da at foreldre i alle aldre gjør Jeg prøvde bare å få frem at det er barna som vokser opp med bruk og kast metoden (som får mengder av leker og/eller snop både på hverdager, i helger og ekstreme mengder når det faktisk ER pakketid, som f eks julaften/bursdag), som forventer drømmehus og drømmejobb når de er 20 år. Og at de dermed sliter med forbruksgjeld og høyt kredittkortforbruk, da de er vant til nye og fine ting hele tiden. Gir ikke pakkekalendere skylden, men mener at de er en del av denne bruk- og kast-kulturen, og dermed er med til å bidra at unge forventer å ha utrolig mye mer enn de som er litt eldre. Jeg er f eks 30, og når jeg var 22 år bodde jeg på studenthjem med 17 til og hadde alt jeg trengte. Leser imidlertid ofte "tåredryppende" historier i avisen om studenter på 20-21 år som er fortvila fordi de ikke får lån til til å kjøpe seg leilighet i Norges dyreste boligområder (f eks Majorstua i Oslo). Miljøkalender høres forøvrig helt topp ut, og aktivitetskalender, men her foretrekker jeg å dra på aktiviteter med barna året rundt i stedenfor bare på søndagene i desember måned. HI
Gjøkeredet③ Skrevet 22. november 2011 #10 Skrevet 22. november 2011 Mine barn er snart 3 og rett over 1,5 år, så foreløpig kjører vi sjokoladekalender/godterikalender her i huset.. Det blir nok pakkekalender når de blir noen år eldre, men akkurat for øyeblikket syntes de det er mer stas med godterikalender. Tror et barn som får en sjokoladekalender er like fornøyd som et som får pakkekalender. De vet jo ikke om noe annet ;o) Men det som funker for oss, er ikke nødvendigvis det som funker for andre )
Ida-Sol Skrevet 22. november 2011 #11 Skrevet 22. november 2011 Vi gir nyttige og morsome, billige ting i kalenderen. Vesla har akkurat sluttet med bleie og synes det er stas med truse. Så tre av pakkene har 2par pene truser hver seg. Litt hår strikker og spenner, pepperkake former (dette trengte vi jo:) lite kjevle osv. Er jo hva en gjør det til selv. Husker når jeg var mindre og gikk på skolen, så fikk jeg tusjer og penner, notis blokker, hår pynt, kino bilett osv. Skal en ha pakke kalender er det nok en fordel å ha litt fantasi og tenke igjennom og ikke bare så på det som tullete gaver en ikke har bruk for, for det er jo opp til deg! Andre liker kanskje ikke at barna skel ha sjokolade hver dag heller )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå