Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #1 Skrevet 2. oktober 2011 Hei, jeg skal kjøpe huset min mor eier. Jeg har ingen søsken. Mor skal fortsette å bo i sokkelen med borett. Noen her som er jurist eller advokat, som vet hvordan vi kan løse dette på billigst måte med tanke på arveavgift/gveavgift. Huset er takstert til 1.8 mill for 3 år siden. Jeg har brukt ca 300000 på oppussing i disse årene, i rene kroner, samt hatt jobben med oppussingen. Mor er 65 år.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #2 Skrevet 2. oktober 2011 arveavgifft/gaveavgift...skulle det stå..
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #3 Skrevet 2. oktober 2011 Hvis du kjøper huset av henne, så arver du ikke.. Du kan motta arv på 470 000 fra hver av foreldrene dine uten å måtte betale skatt.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #4 Skrevet 2. oktober 2011 Ja, mulig jeg var uklar i spm, men hvordan øverføre det til meg på billigst mulig måte, hun vil ha ca 1 mill for det, må jo dekke de testerende 800000 på et vis, vet man kan trekke fra for bruksrett, men dette er jo borett... om jeg ikke betaler til takst, vil jo skattetaten se på de 800000 kr som gave og jeg må betale gaveavgift på disse kronene...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #5 Skrevet 2. oktober 2011 Er dette et hus som faren din også eier/har eid er det ikke noe problem. Da kjøper du det for en mill og resten er avgiftsfri gave. Dersom du kjøper huset for et lavere beløp enn taksten, så er ike dette totalt uvanlig... Vi kjøpte vårt hun for 400 000 under takst.. Og det var ikke fra familie.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #6 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg er ikke jurist, men jeg tror den billigste måten å gjøre det på er å få en vurdering av hvor lenge din mor sansynligvis (det finnes lister over hvor gammel folk i snitt blir når de ha ndd en viss alder) vill leve, for eksempel til hun blir 80 og hva leieverdien av sokkelen vil være. Da kan det trekkes fra taksten. Om man ikke gjør noen renteberegning og vurderer leieprisen til for eksempel 8000,- pr mnd kan dere trekke fra ca 1,4 millioner på grunn av boretten. Da sitter du igjen med å måtte betale 400.000,- som muligene se under grensen for arveavgift. Likevell vil det være lurt at du låner pengene av din mor rentefritt. Det er lov. Deretter kan moren din ettergi drøyt 70.000,- i året uten at noe av dette skal betales arveavgift av. På denne måten kan hele verdien av huset overføres til deg i løpet v rundt 6 år og du har fortsatt fribeløpet til gode når du en gang skal arve henne. Bruk imidlertid litt penger på en avokat slik at dere er sikkre på at dere gjør dette riktig. Ellers kan det komme overaskelser fra skattemyndighetene.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2011 #7 Skrevet 2. oktober 2011 Ebn annen mulighet er at du kjøper huset, mens hun eier sokkelen. Da synker verdien på huset og hun eier sokkelen og når hun går bort arver du denne eller du kan kjøpe den ut på sikt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå