Gå til innhold

Tidlig ul før uke 12, farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst til å bestille meg en UL time, jeg er 6 uker på vei. Men har jo ikke noe grunn til å bestille time annen enn at jeg gjerne skulle sett ett bankende hjerte. Men så vil jeg jo ikke forstyrre for mye nedi der da, har lest litt om at vi ikke vet konsikvensen av tildig ul?redd for å gjøre skade...Er jeg bare tullete?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke farlig. Jeg tok UL da jeg var 8 uker på vei, MEN jeg gjorde det fordi at jeg ikke visste hvor langt jeg var på vei grunnet uregelmessig menstrasjon (pcos). Så jeg måtte få klarklagt hvor langt jeg var på vei.

Skrevet

Jeg er også 6 uker på vei, og har samme tanker som deg.

Mener Gro Nylander skriver noe om dette i en av sine bøker (lånte boken i mitt første svangerskap for 5 år siden), og hvis jeg ikke husker feil mente hun at tidlig ultralyd hadde hatt en eller annen effekt på dyr (rotter eller mus eller hva slags test-dyr de bruker), men at man ikke kjenner effekten på mennesker.

Med tanke på alle som tar tidlig UL tviler jeg STERKT på at det har det noen betydning for mennesker.

Jeg har likevel bestemt meg for å vente med UL til uke 12. Tenker at hvis jeg tar UL i uke 6/7 - da er det fremdeles mye tid å bekymre seg for om alt er ok frem til de magiske 12 ukene..

I uke 12 har jeg imidlertid lyst på UL - for å sjekke at alt er i orden, Hvis noe *BANK i bordet* ikke er som det skal, vil jeg vite det før vanlig UL i uke 17-20.

Lykke til med valget - skjønner veldig godt hvis du tar tidlig UL - og da må du oppdatere oss om resultatet!! :):)

Skrevet

Jeg spurte jordmødrene her inne om dette. Fordi ei jeg kjenner mistet babyen i SA på vei hjem fra tidlig ul.

Men fikk til svar at det var veldig liten sjanse for at dette var tilfelle. At hun mistet pga ul.

Tror nok ikke du skal bekymre deg, man hadde ikke fått lov til å ta innvendig ul om det kunne skade!

Jeg har av medisinske årsaker vært på to innvendige og en utvendig ul allerede (er nå 14+5), og babyen min har det helt fint. :)

lykke til med valget:-)

Skrevet

Takk for svarene:) jeg tror nok jeg venter til uke 12 jeg da:) tar ikke sjansen når jeg ikke har noen god grunn til det!!

Phu....deilig å få bestemt seg hvertfall ;) hihi takker

Skrevet

jeg har aldri hørt at det er farlig. Det er jo så mange som gjør det, og hadde det vert noe negativt med det, som fare for SA, så hadde de nok ikke hatt tilbud om tidlig UL engang.

Jeg har vert på tidlig UL med alle mine, og har ikke angret på at jeg gikk. Da har jeg sluppet og lurt i ukesvis på om hjertet banker der inne..

Skrevet

nei men det er som 3d UL, 'De' sier ikke at det er farlig, men man vet ikke hva det gjør!!Som i sverige får man ikke 3d uten en god grunn. Ikke sånn som her hvor man får det bare man betaler nok. Jeg lar det være jeg, så er jeg hvertfall på den sikre siden!

Var på UL i uke 7 i forsje svangerskap, å kan ikke se at hun har tatt noe skade av det:) Men da hadde jg en god grunn til det liksom.

Skrevet

På hvilken måte "kan det være farlig"? Altså, jeg tenker jo også det at dersom det hadde vært en risiko, så skulle man fått beskjed om dette!

Er ikke ultralyd bare lydbølger?

Og hvis det er den staven man bekymrer seg for, så er det jo ikke farlig å ha sex, hvor mye større skade kan ul staven gjøre da?

Jeg bare undrer meg... for jeg har aldri hørt om noen risiko forbundet med ul..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...