Gå til innhold

Barn med dysleksi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har barn med dysleksi? Hvordan blir dere og barnet møtt av skolen? Hvilke hjelp får barnet? Er dere fornøyd?

Er det noen av dere her som jobber med barn med dysleksi? Kan du fortelle litt om det? Hvilke arbeidsformer og metoder bruker du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har 3 barn med Dysleksi og den hjelpen som barna har fått har variert veldig med hviken lærer dei har hatt.

Selv om eldste fekk litt ekstra hjelp på skulen var det ikkje før han gikk i 9 kl at han endelig vart utreda og han fekk då 5 timer i uken med spesialundervisning.

Litt min feil og som stolte for mye på læreren, beskjeden jeg fikk var at han slet men ikke nok til å få spes.undrevisning.

De 2 andre har jeg fått meg mer erfaring selv og vet hvilen krav jeg kan stille og mase der de trengst.

Alle har tydelige konsentrasjons vansker og lærer best når de har øyekontakt med læreren(vanskelig med 20 andre elever i klassen) og allt som skal læres tar lenger tid en for andre barn.

Slitsomt, for all lekse må følges opp grundig.

Skrevet

Takk for svar. Kan tenke meg at du/dere har mye jobb rundt tre barn med dysleksi. Hvor gamle er barna? Jeg kjenner en jente som, etter det forldrene forteller, ikke får annet en datamaskin som hjelp. Hun har diagnosen dysleksi. Nå har jeg jobbet i skolen selv og vet at ressursene til spesialundervisning er svært knappe i dag. Det kan jo godt være at skolen har satt inn tiltak som foreldrene ikke ser. Uansett får jenten altfor lite hjelp. Og foreldrene føler at de stanger hodet i veggen i sin kontakt med skolen.

Skrevet

Min datter på 8 år har synsrelaterte lærevansker med symptomer som dysleksi.Vi bruker e-lector programmet til skriving,hun hadde ikke greid seg uten.

I vårt tilfelle så håper jeg at intensiv trening hos synspedagog kan rette opp mye.

Skolen er jeg kjempefornøyd med,hun har 15 timer i uken fordelt på assistent/spes.ped og lærer.

Her er det andre lærevanskediagnoser inni bildet.Hun har egen lesebok og mattematikkbok som er forenklet.

Men det er masse gråt og slit for tiden,bokstavene krysser seg og det er ikke lett å lese og skrive.

Skrevet

Dytter. Flere med erfaringer?

Skrevet

Har en kamerat med dysleksi, og dette er jo arvelig så begge barna hans har også fått det.

Barna går nå i 5. og 10. klasse, de har alle lærebøker på lydbok, pc, ekstra tid på prøver, tilrettelagt engelsk (de sliter jo med å lese norsk, tenke hvordan det blir med engelsk), har litt ekstraundervisning osv.

Foreldrene er ganske fornøyd, eneste de er misfornøyd er at ungene ikke får noe undervisning på pc. De har jo pc både på skolen og hjemme, med rettprogrammer osv, men har ikke fått noe opplæring på skolen i praktisk bruk av denne. Foreldrene leser seg opp så godt de kan på pc-bruk selv, men er ikke verdens flinkeste og ønsker seg mer datahjelp til ungene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...