Gå til innhold

Noen av dere som har diagnosen ADD?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal til utredning for dette og lurer veldig på hvordan det kan påvises i voksen alder. Jeg er i midten av 30 årene.

Har lest meg frem til symptomer på nettet og de fleste stemmer skremmende mye med min "vanskelige" personlighet.

Har vært tungt å leve med megselv i perioder både i barndommen og i voksen alder.

Er det vanlig å gi medisiner når det påvises så sent i livet?

Event. hvilke og hvordan virker de?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt på sidelinjen, men det er veldig spennende forkning som har pågått en stund om sammenhengen mellom mat og ADD/ADHD.

Ubalanse i tarmhormon, osv. Med andre ord: Ikke sikkert du trenger medisiner, kan kanskje forsøke kostholdsendring først. Er du testet for melkeproteintoleranse, osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke testet for så mye annet enn stoffskiftet.

 

Har slitt sosialt i alle år. Dagdrømt og levd mye gjennom fantasien.

Trukket meg unna venner og ønsket å være alene.

Kunne liksom ikke være meg selv sammen med andre. Dette har jeg trent meg litt opp til, men sliter fortsatt.

 

Liker ikke å være i store grupper men heller ikke sammen med bare en for da føler jeg sånn prestasjonsangst når det gjelder å prate,

Har alltid vært veldig humørsyk og ustabil. Veldig opp og ned, men åsså langsint. Blir jeg uvenner med noen er det ofte for livstid.

Blir irritert for den minste ting og da koker det i meg.

 

Jeg kommer ofte i konflikter fordi jeg kan si mye rart til folk. Prater veldig åpent om mye personlig og angrer etterpå. Kan ikke holde på hemmeligheter.

 

Har gått på Cipramil siden 2003 pga depresjoner. Kuttet ut mens jeg var gravid og ammet, men det var en lettelse å begynne på igjen.

Har gått til psykolog og samtaler med lege.

 

Er nokså knøvlete av meg. Velter kaffekopper, sparker borti ting osv.

Takller ikke ballspill.

 

Jeg har en konstant uro i kroppen både dag og natt. Anspent i overkroppen.

 

Mann og barn klager på oppførselen min. Jeg angrer og unnskylder meg, men klarer ikke å endre.

 

Dette er så slitsomt. Håper å få svar på hva det er ihvertfall. Kanskje lettere for meg og andre å vite at det er en diagnose.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sakset fra forskning.no:

 

 

Genetisk link mellom ADHD og autisme

Det er en genetisk sammenheng mellom ADHD og autisme, og ADHD kan oppstå på grunn av ubalanse i et tarmhormon, som antagelig kan påvirkes av kosten.

 

Sybille Hildebrandt

journalist, videnskab.dk

 

Fredag 19. august 2011

kl. 05:00

 

ADHD kalles for det skjulte handikap. Lidelsen gjør det vanskelig å holde fokus og konsentrasjonen. Det kan gjøre det vanskelig å studere og ha en jobb. (Foto: Colourbox)

Selv om ADHD er en atferdsforstyrrelse, der man kjenner symptomene godt, vet man egentlig svært lite om lidelsen. Men nå er det offentliggjort to studier som gir oss ny kunnskap.

Den ene viser en genetisk kobling mellom ADHD og autisme – den andre avslører at det er en sammenheng mellom ADHD og et tarmhormon som antagelig kan påvirkes via kosten.

 

Videnskab.dk har vist studiene til professor Arne Astrup fra Institut for Human Ernæring ved Københavns Universitet, som også forsker på sammenhengen mellom ADHD og kosthold, og han mener de er interessante.

 

– Dette er svært spennende forskning. De to studiene er banebrytende fordi de til sammen begynner å gi en forståelse av hvorfor en del pasienter utvikler ADHD, sier Astrup.

 

Sammenlignet DNA-strenger

 

Studien som kobler ADHD til autisme, er blitt gjennomført av Russell Schachar, professor i psykiatri ved Universitetet i Toronto i Canada. Han og kollegene hans påpeker at dette har blitt oppfattet som to vidt forskjellige atferdsforstyrrelser, men at det ser ut til at de er relaterte likevel.

 

– Studien viser at det er en overlapping mellom genene hos barn som har fått stilt én av de to diagnosene, heter det i en pressemelding etter publikasjonen i det anerkjente tidsskriftet Science Translational Medicine.

 

Det har lenge vært kjent at noen pasienter med autisme har noen gener til felles med ADHD-pasienter, men dette er første gang man systematisk har sammenlignet genene fra de to pasientgruppene.

 

Forskerne kom fram til resultatet deres etter å ha samlet inn DNA og opplysninger om atferd fra 248 barn med ADHD og 349 barn med autisme. Innsamlingen varte i fem år.

 

I første omgang sikret forskerne seg at deltakerne virkelig led av en av de to atferdsforstyrrelsene.

 

Deretter gikk de i gang med å analysere DNA-materialet.

 

Særlig genfeil gikk igjen

 

Forskerne var først og fremst på utkikk etter en særlig form for genetisk «feil», kalt CNV-er, som er en forkortelse for Copy Number Variations. Som navnet antyder er det snakk om genetiske variasjoner hvor en DNA-streng gjentar en sekvens for få eller for mange ganger.

 

Da forskerne sammenholdt CNV-er for barn med enten ADHD eller autisme, oppdaget de at flere gikk igjen. Det viste seg at 22 barn med ADHD hadde en genetisk variasjon som ikke opptrådte hos friske barn, og fem av disse barna hadde et avvik som også opptrådte hos barn med autisme.

 

Granskingen avslørte et lite genetisk sammenfall. Selv om sammenfallet ikke er stort, er det statistisk signifikant, det vil si at man ikke kan avvise det som en tilfeldighet.

 

Ubalanse i tarmhormon kan føre til ADHD

 

Man har lenge hatt en mistanke om at ADHD delvis skyldes miljøpåvirkning, og dette har fått støtte av en studie fra en kinesisk forskergruppe, under ledelse av professor Rong Gong ved det kinesiske akademiet for medisinsk forskning i Beijing.

 

Gruppen har gjennom studier av mus avslørt at et hormon som virker i tarmen, også har en effekt i hjernen.

 

Tarmhormonet Guanylyl cyclase-C blir ifølge undersøkelsene tatt opp via reseptorer i den sentrale delen av hjernen, som håndterer inntrykk fra syn og hørsel og regulerer temperatur og søvnrytme.

 

Hormonet virker indirekte ved å styre dopamin, som ifølge tidligere studier har vist seg å spille en sentral rolle for utviklingen av mange atferdsforstyrrelser. Er dopaminproduksjonen ute av balanse, har man økt risiko for å utvikle atferdsforstyrrelser som ADHD.

 

Schachar og teamet hans viste at mus som var genetisk manipulert til å ikke ta opp hormonet, ble ukonsentrerte og hyperaktive; det vil si at de utviklet samme symptomer som mennesker med ADHD.

 

Dansk forsker er glad

 

Arne Astrup påpeker at man lenge har visst at ADHD utvikles i et samspill mellom gener og miljø, men at forståelsen nå begynner å få substans.

 

– Jeg er særlig fascinert av koblingen mellom tarmen og hjernen – nå begynner vi kanskje å forstå hvorfor bestemte matvarer kan framkalle ADHD, sier han.

 

– Under alle omstendigheter gir funnene mulighet for å identifisere det biologiske grunnlaget for ADHD, og dermed også forebygging og behandling uten sterke legemidler, avslutter han.

 

_________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sett diagnoser i hodet hennes! Herre jesus.

 

Jeg har ADHD, og har det ganske sånn som deg. Eneste er at jeg kommer ikke ofte i konflikter, og jeg holder på venner.

 

Er en dagdrømmer, i stor grad.

Har depresjoner og angst.

Taler i tunger:-p Greier ikke å holde den rett i munnen, så jeg høres full ut til tider. Derfor tror noen at jeg er dum.

Dårlig konsentrasjon.

Alltid en underyter

Trives godt alene.

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett diagnoser i hodet hennes??, også er det det innlegget handler om..selv opplyser du at du har en diagnose.. interessant..jeg tenker at HI og alle dere andre med ADHD, les litt sosiologi..en diagnose er uansett en kategori, skapt av MENNESKER for å strukturere virkeligheten..Hva er normalt kontra unormalt? Jeg er meget kritisk til at alt skal diagnostiseres men hvis du VIL ha en diagnose, så skal jeg love deg at hvis du leter lenge nok, så vil du finne en som passer deg..det som er så fantastisk med ADHD er at den tilpasses hver enkelt etter behov! Det jeg umiddelbart tenkte, slik som HI beskriver seg, er Asberger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også utredes for ad(h)d og asperger. Dvs, legen har sendt henvisning for utredning og jeg har tidligere t\gjort "første screening" der man ser om det er behov for å utrede videre. Jeg scoret høyt både på adhd og asperger, så jeg håper jo jeg får en utredning nå.

 

Jeg kjenner meg mye igjen i det du skriver. Alltid utafor sosialt, men jeg er mer den stille typen. Sier altfor lite, snakker kronglete og glemmer ofte ord, argumenter etc når noen prater til meg.

 

Jeg har alltid følt meg annerledes og i voksen alder har jeg søkt mye etter hva som kan feile meg. Hvorfor jeg er som jeg er. Jeg har vært innom mange konklusjoner, men det var først da det ene barnet mitt fikk diagnosen asperger syndrom at jeg virkelig fikk øynene opp. Alt jeg leste var jo som å lese om meg selv! Plutselig var svaret rett foran meg på hvorfor jeg er som jeg er. Dvs, jeg er jo ikke utredet enda, men plutselig visste jeg hvor jeg skulle søke.

 

Jeg syns det er en spennende tid foran meg. Legene jeg har vært hos har ikke trodd meg når jeg har sagt at jeg ønsker utredning for adhd og asperger. De har syntes at jeg er "for oppegående". Men når jeg har begynt å fortelle hvordan jeg har det, så har de skjønt at det er noe.. Men jeg har blitt flink tl å skjule vanskene mine med årene, det syns jeg. Likevel er det jo sinnsykt slitsomt å hele tiden skulle huske ting, være normal, fungere i hverdagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utredning for ADHD nå og det første de sa til meg var at man får ikke medisniner som voksen lenger. Det er hvertfall det aller aller siste løsningen. De lærer deg heller mestrings teknikker, som å puste og lære å slappe av og sånne hverdagsting. :) Noe jeg synes er mye mye bedre. har gått på angstmedisin i nesten ti år og synes det er kjipt å vite at jeg har putta i kroppen så mye kjemisk i alle år. Håper jeg klarer å slippe å begynne igjen på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest om Asperger åsså og er inne på den tanken. Men, det sto at de med diagnosen ikke skjønner seg på metaforer o.l. og har sær form for humor. Jeg elsker metaforer og ordspill og er gla i å lese og skrive.

 

HI

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...