Gå til innhold

Lære barnet tre språk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Morsmorsmål er norsk, fars morsmål er irsk gælisk og sammen prater de engelsk siden ingen kan den andres språk. Begge ønsker jo selvsagt at barnet skal lære deres respektive morsmål. Jeg kjenner flere to-språklige smp barn. Går det an med tre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går helt fint det :) Jeg er norsk, mannen er fransk og vi snakker engelsk sammen, han kon noe norsk, og jeg har lært meg fransk, men er gamel vane å snakke engelsk sammen.

Barna våre er 3, 5 og 7 år, og de læres alle opp på alle tre språk..Tenk om vi ikke lærer de fransk feks, og skal besøke besteforeldrene som er veldig gebrokken på engelsk, skal de ikke få kunne prate sammen med de da, bare fordi vi kun lærer de norsk og engelsk? Nei, de snakker 3 språk, og det går så bra så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går om regel helt fint. Har hørt at unger kan takle opp til 7 språk parallelt.

 

Mine barn snakker norsk tyrkisk og kurdisk, pluss at de gjør seg helt greit forstått på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror engelsken vil lide (evt kun bli et stumt språk) hvis de bor i Norge. Jeg snakker norsk, min mann spansk og vi bor i et tysktalende land. Foreløpig ser det ikke ut som om det er noe problem for lillemann, men han har mange kilder der alle snakker sitt morsmål.

 

Det er anbefalt at man prater sitt eget morsmål med barnet, så hvis de ønsker at engelsken også skal ha et ordentlig fokus burde de vurdere engelskspråklig barnehage e.l.

 

Vi kjenner mange i vår situasjon med to foreldre-morsmål og et landsspråk og for ingen av barna har det bydt på problemer, men noen har et språk som er litt svakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen problem!! barn lærer seg det som trengs :-)

Vi er en 3 språklig familie.

Men barnet vårt snakker norsk siden vi bor i norge, 2 språk (fars morsmål) og sammen snakker vi 3 språk (engelsk)

barnet vårt er utrolig heldig spør du meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...