Gå til innhold

Alenemødre som lever med sosial satser hvordan syns dere den økonomiske hverdagen er?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sånn delvis. Det er begrenset for hva vi kan delta på av aktiviteter som koster penger og hun har måttet stå over noen bursdager fordi jeg ikke har penger til gaver. Heldigvis så er hun såpass liten enda at hun skjønner ikke så mye av det og får ikke med seg så mye.

Vi har det viktigste: Husvære, mat, klær, omsorg og kjærlighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattigdommen? Haha! Jeg har mye bedre råd enn mange jeg kjenner som ikke er alene :)

 

Barnet mitt har alt hun trenger og mer til :) Jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du å leve for i mnd da,??Til mat og fornøyelser.er du sosial klient? Har du ett barn.Jeg har ett barn.og nå er overgangsstønaden over og jeg er syk.det blir tøft..Hva ligger satsene på for ett barn og en voksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke satsene for en voksen og ett barn er på 9700 krpluss barnetrygd.Hørtes mye ut.Jeg lurer på hva staten mener jeg skal klare meg på med ett barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja..hva skal man si...

Jeg har vel i grunn hatt bedre råd nå som jeg har vært alene,enn sammen med mannen. Hatt muligheten til å jobbe på helt andre tider,når jenta har vært hos far annenhver helg.

Eneste ytelsene jeg har hatt er dobbel barnetrygd,og stønad til barnetilsyn. Ikkenoe bidrag fra far

men fått utbetalt over 30 000 i mnd i to år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, lønner seg jo i Norge å være alenemor! Barna lever slett ikke i fattigdom, mange av oss som bor med barnefar som har mye dårligere økonomi.. Flere som har fått råd fra NAV om å flytte fra bf, tragisk utvikling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke de jeg tenker på de som har utbetalt over 30 000 kr i mnd.Tenker på de som er syke eller lever på sosial hjelp.De som har veldig lite å rutte med.Hva de har igjen til mat og fornøyelser.Hva staten mener de skal klare seg på...Kommer snart i samme situasjon desverre og gruer meg.Syk og alltid dårlig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønner seg å være alenemor.??Kankje de første årene når barnet er lite .men når overgangsstønaden forsvinner er det ikke mye å rope hurra for.skjønner at du ikke er tørr bak øra som skriver sånn..En enslig mor som er syk eller mottar sosial hjelp har ikke mye å rutte med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke alenemor, har en mann som tjener godt. Men har selv vært syk å får aap, men det er ikke såå lite da...11000 kr.

Hadde jeg vært alene hadde jeg fått ca 20 000 kr utbetalt, men velger heller å være sammen med mannen i mitt liv, han tjener mye mer uansett.

 

De som er SYKE er ikke fattige som regel, har gode ordninger her i norge vet du HI!

 

De som går sosialen er det nok verre med..men de er nok ikke her inne..og har de barn så får de støtte!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner vel at hun som har utbet. over 30 000,- i mnd. selvfølgelig jobber for pengene. Det kan du som er samboer også gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er studenter og får 7500 kr hver i måneden pluss barnetrygd. Hadde jeg ikke hatt mer i måneden hvis jeg hadde vært alene? Forresten ferdig utdannet og rett etter fødsel og vil dermed ikke få studielån etter jul.. Dvs vi har ikke rett på noe som helst. Hadde det fortsatt ikke lønnet seg å vært alene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alenesatsen for en mor med et lite barn er 8000,- eller 9000,- alt etterson hvilken kommune man bor i, og om man holder barnetrygden , dvs en barnetrygd, utenfor livsoppholdsatsen.

Det er det man skal sitte igjen med etter at

Alenemor på et slikt nivå får også hjelp til boutgifter, delt mellom sosial og boligkontoret, og hjelp til å dekke strøm om hun ikke greier dekke det selv. Barnehagen vil også bli dekket.

Det kommer også tillegg til medisiner, og tillegg til egenandeler, og muligens til transport om man søker om dette ved behov. Kan også søke om hjelp til å få kjøpe ting til huset som vaskemaskin og kjøleskap ved behov. De kan også søke om juletilskudd og feriehold og til ekstra utgifter i forbindelse med barnet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde ikke lønt seg når du tar med i regnestykket at dere nå er to som deler på utgiftene mens du som alene vil måtte betale alt alene.

 

Jeg er student jeg også og jeg er alene. Jeg har inn 15 000,- i mnd. Altså samme som dere har og jeg er en som betaler alle utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger da plass til en mindre, det er en mindre som spiser av de pengene, det er kun du som bruker strøm/dusj osv! Hvordan får du det til å bli det samme for samme beløp? Vi er tre for det beløpet, dere er to :) og dessuten får vi ingenting etter jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger fortsatt en 2-roms, strømregning, husleie, internett, tv osv. er det samme om man er 1 eller 10 som bor i husstanden. Ja, det blir litt mindre matutgifter, det stemmer. Du tok meg der... Spiller ingen rolle at dere to kan dele på barnehageregningen, klær til barnet, bensin, forsikringer osv. Eller?

 

Får ingenting etter jul? Kanskje du kan få lønn fra en jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har nå fortsatt samme beløp å betale det for da.. Minus mat! Nei ingen intensjon om å sende min to mnd gamle baby i barnehage så derfor har jeg jobba meg gjennom bekkenløsinga og spart opp :) lets agree to disagree!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...