Gå til innhold

Slutte med dagsøvnen - når blir de "normale" igjen...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I høst sluttet vi å la poden sove på dagen i barnehagen, etter en del prøving og feiling i vår og sommer der han sluttet og begynte igjen. Han er nå straks 3 år. Vi sluttet fordi han var så vanskelig å legge på kvelden (tok 1-2 timer), når han ikke sover på dagen sovner han fint om kvelden. MEN han er trøtt i 3-4-tiden på ettermiddagen og tar vi en biltur da eller koser litt for mye i sofaen så sovner han. Kjempelurt av oss å flytte luren fra kl 12 til kl 15, det hjelper ikke akkurat mer på leggingen om kvelden.... Men nå har han også begynt å protestere veldig på å skulle sove i 12-tida så å gå tilbake til soving er heller ikke så enkelt. Hvor lang tid tar det fra man slutter med dagsoving til han er opplagt nok på ettermiddagen igjen? Synes så synd på ham når han er så trøtt, og humøret er jo ikke på topp heller. De dagene han har tatt seg en lur en han sitt gamle jeg, men så styrer vi på kvelden igjen da. Og når han legger seg for seint våkner han enda tidligere på morgenen så det er heller ingen løsning.

Ser at flere søvnforskere snakker om at barn bør ha seg en lur eller hvilestund på dagen minst til de er 3 år og kanskje opp til skolealder. Kjenner ganske få som lar 3-åringen sin sove på dagen, men de burde kanskje gjort det?

Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vel ingen tips men er i samme situasjon.. han er "bare" drøyt 2.5 år da- men har vært litt på og av dagsoving etpar mnd. Vil ikke sove, men kjører vi tur eller triller vogn sovner han ofte. Og de dagene han ikke sover merker vi det på ettermiddag/ kveld ja... er mere seg selv de dagene han får en liten dupp... så jeg har konkludert med at han fortsatt trenger en liten dupp, ikke krise om han ikke sover en dag, men prøver å få han til å sove litt hver dag...merker jo på han at han har det bedre om han sover litt, så tenker at han må få lov til det:) Så blir litt trilling her ja- greit nok så blir det litt trim på mor;) -er ikke i bhg nei.

Skrevet

Vi er i akkurat samme situasjon, bare at vår er nettopp fylt 2 år. Det hele begynte i somer da det ble tull med leggingen og vi kuttet luren ned fra 1 time til 45 minutter. Dette funket helt perfekt i 1 mnd tid, så blr det tull igjen. Så vi kuttet ned på luren til 30 min og det funket kjempebra i ca 1 mnd, så ble det tull, men denne gangen både med legging, om natten, og altfor tidlig våkning om morgenen. Så vi kuttet hele luren. I bhg gikk det helt fint, de sa hun var i topp form og trengte ikke luren lengre, men på bussen på vei hjem fra bhg blr hun stuptrøtt og sovnet ofte. Om hun ikke sonet hadde hun de verste raserianfallene du kan tenke deg. Helt frem til leggetid! Og dette gikk seg ikke til. Så etter 3 uker uten daglur bestemte vi oss for å prøve 20 min lur. Og det har vi nå prøvd i 2 uker som har vært fantastiske. Ingen raserianfall, ingen soving på vei hjem, lett å legge, sover hele natten :) Fremdeles kan hun våkne litt tiig noen dager, mens andre dager sover hun lengre. Litt av et styr hehe men nå har vi funnet det som er perfekt for vår unge. Utrolig at å sove bare 10 min for lenge kan ødelegge så mye!

Skrevet

Vi har kuttet ut dagsoving hos vår 2 åring, pga mye problemer om natta. Av og til er hun stuptrøtt på dagene, og da får hun en powenap på 10-15 min i bilen eller lignenede. Ikke mer! Det fungerer for oss!

(i forhold til bilkjøring anbefaler de feks soving i 10 min hvis man er trøtt. Så tror det har en hensikt å ikke la de sove for lenge. -hvis man tenker å kutte ut dagsoving vell og merke!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...