Gå til innhold

Jernmangel?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har tatt blodprøve hos et privat labratorie og nå har jeg fått resultatene.

Der står det at jernverdiene (ferritin)i blodet skal være mellom 10 og 291ng/ml, mens jeg har 7ng/ml.

Lurer på om jeg skal bestille time hos legen for å høre om jeg skal begynne med jerntabletter eller bare begynne å ta jerntabletter?

Symptomene mine er tretthet, vektoppgang og tidvis balalanseproblemmer.

Noen som vet noe om dette?

Grunnen til at jeg gikk privat er fordi det er tre-fire måneders ventetid hos min lege.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først av alt. Er det 3-4 måneders ventetid hos legen din så bytt fastlege!!!

Jeg har hatt ferritin på 5 og måtte gå på jerntabletter. Anbefaler deg å begynne med jerntabletter, for så å sjekket nivået om en del måneder. Det tar lang tid å bygge opp tomme jernlagre.

Jeg greide ikke å få opp jernlageret med tabletter og måtte til slutt få 10 sprøyter med jern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig nok så er det min lege som har kortest ventetid i den lille byen min så bytte hjelper nok ikke.

 

Har alltid slitt med litt lave jernverdier ( aldri under 6) og har alltid blitt godt oppfulgt av legene der jeg bodde før, men nå er det litt anderledes.

Tar deg på ordet og begynner over helgen med jerntabletter, for jeg vil ikke ha sprøyter!

 

Takk for svar, Hi

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde blodpsosent på under 6, måtte ta beinmargsprøve i brustet. Fytti katta det var ont.. det var på grunn av mistanke om blodkreft.. Helfigvis var det ikke det. Nå er blodpsosenten på 11,7, og den har gått opp av seg selv, uten jern :) Fikk beskjed om at kroppen ikke klarte å holde på jernet, men det klarer den visstnok nå.. hurra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, 3-4 mnd for å ta blodprøve?

 

Her så kan vi komme på dagen hvis det bare er blodprøve. Men det tar par uker for å få time hos legen. Så heldigvis trenger vi ikke time hos legen for å ta blodprøve.

 

Trodde det var slik overalt, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legekontoret samarbeider gjerne ved akutte tilfeller, men i dette tilfelle fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne bestille en blodprøve uten å ha henvisning av legen. For å kunne få henvisning av legen måtte jeg først ha legetime, siden det ikke var akutt så kunne jeg få time i slutten av slutten av november. ( dette var i slutten av august). Hun lurte også på om jeg ville ha to timer med det samme, siden jeg måtte ha en for å få henvisning og en for å få resultatene...

Jada, lettvint!

 

Uansett, så har jeg jo nå fått resultatene og har en historik som jernfattig så jeg skal ta en telefon til den gamle legen min for å høre hva han mener om dette.

 

Hi

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...