Gå til innhold

Trenger råd- Hvordan ville du gjort det om du var hjemmeværende, men ville at barnet ditt skulle ha en kombinasjon av hjemme og bhg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mener i utgangspunktet at jeg vil ha ungen hjemme, men vil samtidig ikke frarøve all den leketiden med venner, så da blir det en kombinasjon. Men hvordan? Hva lønner seg, og må/bør det være enkelte ukedager, eller hver dag men bare et par timer om dagen? Hva er best, og har man lov til å sjonglere som man vil egentlig? La oss si at jeg får tildelt full plass. Da må jeg vel ikke bruke den 100%? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har man lov til å hendte tidlig fordi man plutselig fikk lyst, og til å holde hjemme en dag og ringe og si at ungen blir hjemme uten at det er annen grunn enn at vi vil leke/kose eller dra noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selv velge å hente barnet ditt tidlig og ta noen fridager når du har lyst til det!

Jeg tror jeg ville valgt å beholde full plass og tatt fri/korte dager når det passer. Greit å se det litt an og ha mulighet til å bruke barnehagen hvis det kommer en baby med kolikk eller eldste blir supersjalu f.eks.

Det kommer litt an på hvor gammelt barnet er, men jeg ville passet på at barnet fikk vært nok i barnehagen til å ikke føle seg utenfor i gruppa. Snakk med barnehagen og les ukeplanen og prøv å sørge for at barnet er der når de skal gjøre spesielle aktiviteter og utflukter f.eks?

Jeg tror at jeg ville sent barnet i barnehagen som vanlig den første tiden. Da slipper barnet at det blir for mye forandringer på en gang og du får nok ro og tid til å komme i gang med amming, rutiner og bli kjent med den lille. Så kan du begynne å ta fridager eller hente tidlig når du kjenner at du er klar for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan benytte plassen slik du vil (men de setter pris på at man ringer og gir beskjed når man ikke kommer til kjernetid).

 

Jeg studerer på heltid og har fulltidsplass i barnehagen. Men det skjer ofte at jeg leverer sent og henter tidlig, at jeg har henne hjemme en fredag vi har studiedag osv. Det bestemmer jeg selv så lenge jeg ringer innen kl.10 om hun ikke kommer og at hun har spist frokost om jeg leverer senere enn kl.08:45 (er frokost fra 07:45-08:45).

Utover det så bestemmer jeg selv. Men det er veldig kjekt å ha en heltidsplass og har mulighet til fulle dager når man har behov for det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henter og leverer i barnehagen helt som det passer meg. Prøver å holde orden på måltider og på turdager etc, slik at det ikke blir konflikt med barnehagens program. Holder dem hjemme en hel dag når det passer meg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har gått 3 dager i uka 6 timer hver gang fra de var 2.5-3 år. Barnehagen har en kjernetid fra 9 -14 så innenfor det tidsrommet er det best at de er der. For da har de mulighet til å være med på utflukter, prosjekter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville valgt å ha barnet i barnehagen i kjernetiden, og minst 3 dager i uka. Blir det mindre tror jeg ikke det vil være så lett for barnet å finne plassen sin i gruppa i barnehagen. Jeg ville ikke latt barnet være der bare et par timer. Det passer dårlig i forhold til turer og aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de barneparker der du bor? De er åpne fra 10-14 :-)

 

Og jeg har hørt erfaringer om at å ha annenhver dag i bhg og FOR korte dager (spesielt i starten) blir forvirrende for barnet så sats på en dugelig lengde på dagen og sammenhengende dager.

 

Og vi har hatt full plass siden januar, da jenta mi var 1 år. Jeg kan vel telle på én hånd de ukene hun har hatt full uke frem til hun var 1.5. Jeg har hatt en permisjonsdag i uka som jeg har sjonglert litt med og vi har en mormor her som elsker å ha jenta en dag. Det er bare å si ifra til bhg det! Men har du full plass så kan du en uke levere alle dager uten noe problem. :-) Det har fungert supert for oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som skriver som om Hi er gravid med en ny unge, HVOR FÅR DERE DETTE FRA? hI har da aldri skrivd et ord om at hun er gravid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har valgt 60 % plass. er da i bhg fra 8 til 15:30 tirsdag, torsdag og fredag. jeg er mye hjemme, er bare vikar på ett legekontor når de trenger litt ekstra hjelp. Syns det er godt å slippe å reise i bhg hver dag.. de dagene vi er hjemme sammen koser vi oss lenge i senga, enten med film eller bok, tusler i pysj til langt på dag og tar det helt med ro, drar på formiddagskino eller bibliotek. nå får jeg sikkert kjeft, men hvem ville ikke hatt det slik når en har sjangsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...