Gå til innhold

Dere kattemennesker: Hva er kjekkest? Gutt eller Jente-katt?


mitt hjerte ❤ mitt liv

Anbefalte innlegg

Vi klarer ikke å bestemme oss. Har hørt at om man kastrerer hann katten er han mer avslappet og kjærlig enn en hunkatt uten at han går rundt og markerer. Men jeg har bare alltid hatt lyst på en hunnkatt da....

 

Vi skal ikke bruke katten til avl.

Det gjelder en hellig birma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har mer sansen for hannkatter, for de er ikke humørsyke!!!! Vi har hatt og har begge deler og hunkatter (ihvertfall våre) er så innmari humørsyke, kosete ett øyeblikk, og sur og gretten i neste... Men alle er like gode da =) =)

 

Dyrere å kastrere hunkatt også... Og hannkatter trekker ikke til seg et tonn av andre hannkatter i brunst.....(hele sommerhalvåret) Det gjør jentene =) =) =(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig bare hatt hunnkatter, så hvordan hannkatten er vet jeg ikke helt!

 

Tidligere har vi ikke kastrert hunnkattene, så jeg skjønner hva solfrøken mener med å tiltrekke seg hannkatter!! Men etter at de ble kastrert, har det ikke vært noe problem.

 

De har heller ikke vært veldig humørsyke, ihvertfall ikke at jeg har lagt merke til det. Tror det har litt å si hva man gjør det til selv også. En katt kan nok være veldig sær om den bare er der og uten å få opmerksomhet, eller den kan bli "menneskets beste venn" om man gir den kjærlighet og kos.

 

De har jo forskjellig personlighet uavhengig av kjønn også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har fått os to hannkatter nå.. de er blanding av mor og nabo-katten eller noe slikt spesifikkt ;)

 

vi ville ha kosepuser da, gjerne noen som blir stooore og late.. :) planen er å kastrere begge for at de skal bli enda roligere og ikke renne rundt i hele bygda å markere på biler og leker osv.. de er bare til kos, men det blir satt pris på om de klarer å holde musene unna fjøsen og andre katter unna sandkassa..

 

har hatt både hunnkatter og hannkatter oppgjennom oppveksten der alle hankattene har vert kastrert og hunkattene har fått 1-3 kull før de har blitt sterilisert. må si hankattene er koseligst, mindre humørsyke og late! :) hunkattene har alltid dratt med seg mye dritt inn, mus, fugler og ekkorn ++ om sin skal gå ute er sterilisering et must, ellers er det ca 100% sjans for at det blir unger av det.. selve prosessen der er også veldig forskjellig, en hankatt kommer seg gjerne greitt i løpet av et døgn eller to etter kastrering, men det er mer omfattende for en hunnkatt (og de anbefaler at hun har fått et kull før en steriliserer)... en hunkatt som ikke er sterilisert kan bli utrolig irriterende kåt når det er parringstid, de gneldrer, kan være borte i dagesvis og skal gni seg inntil alt og alle..

 

men om dere vil ha det en dame kan by på, med kattunger før sterilisering så er det vel verdt slitsom parringstid altså! :) selv om kattunge-tiden er enda mer slitsom.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare i gamledager dei sa at hunnkatter bør ha kattunger før dei blir sterilisert. Vi spørte om dette før vår ble sterilisert og veterinæren bare sa at det er best å kastrere dem mellom 6mån og 1 år gamle og var ikke noe å bekymre seg over. I løpet av 1 døgn var hun den samme som før etter inngrepet. Det var ikke noe styr. Etter vi hentet henne på ettermidagen så begynte hun så vidt å gå og da gikk morfinen fort ut av kroppen. Hoppa og spretta samme kvelden alerede.

Så jeg kan ikke si noe gale om en hunkatt. Har hatt mange katter når jeg var lita også men da var ingen av dem steriliserte og da er jo dei litt annerledes. Mere ute.

Og det der med koselig katt er jo litt av rase avhengig. En skogskatt vil nok like mere å gå ut enn en anna katt tror jeg. Vår liker seg veldig godt ute men det er hun vant med fra barndommen av også.

Jeg tror du kan se en kattunge an og bestemme deg ut fra farge, ut fra det hvordan den oppfører seg når du er der. Det er sånn jeg plukket ut min ;) Jeg bare visste der og da, denne katten vil jeg ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilket kjønn du velger vil jeg anbefale kastrering/sterilisering.

Det gjør uansett at katten ikke har kjønnsdrifter er mer kontaktsøkende og kosete.

Min erfaring er at hun katter (steriliserte) er mye mer kosete enn hannkatter for selv om han er kastrert har jeg opplevd at de tar seg en rundtur iblandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...