Gå til innhold

Blir gal av mannen snart:( Kjøper ting vi ikke har bruk for med engang lønna kommer:(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Greit nok, han har overført cash til regningskontoen slik at vi ikke får inkasso og det som verre er, men i går var han og kjøpte 2 nintendo 3 ds til ungene fordi de ønsket seg slike:( Forsøkte og forklare mannen at det snart er jul og at de kunne fått dette da, men det var som og snakke til en død vegg:(

 

I tillegg måtte jo ungene få spill til dette og inkl både konsoller og spill kostet herligheten nærmere 3000 kroner:(

Ungene trenger også nye vinterjakker og andre ting nå som det er snart vinter, men det ser ikke ut til at min mann skjønner dette.

 

Vet ikke hva jeg skal gjøre føler ikke at han hører på meg:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta han med på rådgivnong for familier. Der MÅ han sette seg inn i det du sier til han.. Han må jo forstå at han gjør dere en bjørnetjeneste, gjør ungene deres bortkjemt i lengden.. Etter hvert er ingenting bra nok, for far pleier jo å ordne med nytt og flott hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var som å lese om min pappa. Han har bestandig vært slik. Mamma spinket og sparte slik at vi hadde til mat, klær og det nødvendige, men han kunne godt finne på å kjøpe dyre sykler eller en overpriset vekkeklokke kun fordi den var "best i test".

 

Jeg trenger vel ikke nevne at de er skilt i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi mannen ansvar for innkjøp av vinterklær denne høsten, så skjønner han kanskje at det trengs prioriteringer.... Og når barna spør etter vinterjakkene sine får du si at de må prate med pappa om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt å innvolvere barna i dette og å risikere at det går utover barna når far ikke klarer å prioritere riktig. Barn skal ikke bli brukt som middel i slike disputter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dette faktisk et problem for innkjøp av vinterjakker? Er det slik at de 3000 tipper hele økonomien?

Dersom det er det, må dere snakke om det!

 

Er det heller slik, at du hi, ikke ville at han skulle bruke pengene sine akkurat på ds, syns jeg du er smålig!

Jeg spør ikke min man om slike innkjøp, sålenge totalen går opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke hun er smålig for å ville holde litt igjen på dyre gaver til barna (særlig nå når det ikke er lenge igjen til jul) slik at de ikke blir bortskjemte og kravstore.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

09.44

Syns du virkelig ikke HI er den fornuftige her?

Er de ikke to om d?

Hun er lagt fra smålig! FORNUFTIG HETER D!

Og dømmer du hvis folk har forskjellig økonomi?

 

Rull inn surleppa errru snill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellig økonomi... Jo, jeg skriver jo, dersom det går utover slike viktige innkjøp, så forstår jeg problemet.

Ellers ikke!

09:44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår altså ikke at barn kan bli borskjemt og det at man som samboere / gifte bør snakk sammen om slike dyre gaver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med en slik far. Jeg er langt fra ufornuftig og bortskjemt når det gjelder ting og penger! Jeg har derimot lært, at vil man, så kan man.

09:44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går jo ikke konkurs av at han handler slike ting, men jeg synes det er mer fornuftig og spare penger til noe vi virkelig trenger. Ungene maser stort sett hver gang vi er på lekebutikker og klesbutikker om noe de kan få, vi driter da ikke penger.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du er så fornuftig så vet du da sikkert også at alle blir ikke som deg. Og når det kommer til penger og økonomi så henger ikke alltid "vil" og "kan" sammen, noe du sikkert også vet.

 

Poenget er at i de fleste normale familier så snakker man om slike ting og blir enig om slike ting. Man overkjører ikke den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at jeg er så superøkonomisk, har f.eks ikke 300.000 på sparekonto for de som måtte lure på det! Men jeg liker at barna f.eks kan spare opp litt penger selv også kan vi foreldre legge til resten om det er noe de ønsker seg spesielt.

 

I tillegg er det som sagt ikke mange månedene igjen til jul og ungene våre ønsker seg carvingski, langrennski, flatskjerm for og ha på rommene sine, ++ og dette koster jo endel penger!

 

Sist jeg sa til gutten min at han måtte betale 50% av et spill han ønsket seg begynte han og gråte og mente det var urettferdig at jeg ikke betalte hele summen. Hvordan skal dette gå når de blir voksne og skal starte sitt eget liv?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner fant ut at mannen hun var gift med hadde brukt hennes mastercard (som var til nødsfall) for å få råd til dyre ting. Han spanderte fine og dyre klær på seg selv og ungene og kjøpte ny tv og masse nye spill og duppeditter. Hun jeg kjenner gikk og kjøpte seg nye ting på salg for å ha råd til det..

Hun fant ut av det en dag da banken hennes lurte på hvorfor gjelda hennes hadde kommet så langt opp igjen på mastercardet for hun hadde nedbetalt på dette i flere år (betalt ned studiegjeld på 50.000 f.eks.) .. Hun fikk sjokk..

Kan nevne at her endte det i skilsmisse (men ikke bare pga økonomien..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI.

 

Tror du er nødt til å prate skikkelig med mannen din om dette. Vent til barna har lagt seg, og si at du ønsker å prate med ham. Ikke bli sint, prat med rolig stemme og hør så klart på det han tenker og mener. Kanskje han har dårlig samvittighet for noe? F eks at han jobber så mye at han er lite sammen med barna, eller lignende.. Er jo kjempefint at han bruker lønna si på barna sine, men som du sier, så gjør han barna deres en bjørnetjeneste. Ingen leker eller ting blir magisk mer, når de får alt de peker på. De får heller ikke noe forhold til penger, og man ser jo at svært mange unge som flytter hjemmefra, ender opp med skyhøy forbruksgjeld fordi de ikke er vant til måtehold hjemmefra. Som foreldre, så er det vår oppgave å lære dem om dette.

 

Både mannen min og jeg er kirurger, og tjener godt over 2 mill i året. Men våre to barn måtte fint vente til de hadde bursdag for 3 uker siden, før de fikk Nintendo DS (de har bursdag med 3 dagers mellomrom). Halve magien ligger i at de skal gå og ønske seg disse tingene før de får dem trykket oppi hendene; først da blir lekene virkelig stas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Både mannen min og jeg er kirurger, og tjener godt over 2 mill i året."

 

Nettopp! Det var jo meget sannsynlig, eller hva? Og utrolig viktig å få poengtert det med lønna.... ;p

 

Og før noen kommer med "Du er bare misunnelig...." Jeg er jo ikke det da, -jeg skal jo bli dronning en vakker dag!

 

Hilsen Mette Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, de kan vel godt være kirurger begge to??

 

HI, jeg syns du er fornuftig jeg. Ungene trenger ikke å få hele tida, bare fordi de vil. Det har jeg lært den harde veien at skaper drittunger!

Selv fikk jeg aldri noe som liten, og har nok prøvd å gjøre alt for at mine unger ikke skal føle seg sånn som jeg gjorde. Men takke meg til! Her er det slutt på alt. De får det de MÅ ha (som nye klær, vintertøy osv) men alt annet må de spare til, eller ønske seg.

 

Syns ikke noe om å gi unger dyre ting i enninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at du ikke tror at begge i et par kan være kirurger?? Er du skikkelig whitetrash? Det er faktisk vanlig at to leger finner hverandre! Og hennes poengtering av lønn går jo bare på at selv barn med bemidlede foreldre har godt av å skjønne at de ikke kan få alt de peker på. Hva søren er galt med det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurimalla! Dere er søte.... Og ganske lett å trekke opp. Og ja, jeg finner det ganske usannsynlig at hun (og han) er kirurger. Nettopp fordi det var så viktig å poengtere det. Anonymt.

 

Kall meg gjerne whitetrash. Hvis det får deg til å føle deg bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...