Gå til innhold

Dere som har hatt babyer som ikke ville spise annet enn pupp...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

... hvordan fikk dere til slutt i babyen fast føde? Og hvor lenge prøvde dere før babyen spiste?

Babyen på 5 mnd. går opp for lite i vekt så helsesøster sa jeg skulle begynne å introdusere fast føde, men han NEKTER!

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

min ville heller ikke. Hun gikk veldig godt opp i vekt på bare mm da, så det var ikke noe stress. Men vi drev med smaksprøver frem til hun var 7 mnd før det kunne begynne å kalles en liten porsjon med grøt. Det gikk seg til etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kutter ut grøten til barnet kan bruke skje selv. Det er nok ikke lenge til heller om barnet får prøve.

Du gir heller biter av ordentlig mat. Gulrot, potet, kylling, søtpotet, avokado, banan, bløt pære osv i biter som er like store som hennes knyttneve. Riskaker og kavring (grov gjerne da) funker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke fare for at barnet setter biter i halsen? Og det er ikke meningen at han skal bite av biter, tygge og svelge? Det er bare for at han skal sutte på og smake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn som får biter istedet for skjemat setter veldig sjeldent i halsen. Det står mye i den linken, blant annet om det. Han lærer seg fort å spise fremfor å sutte på. Du kan selvfølgelig kombinere med skjemating selv om det da strengt tatt ikke er BLW. Poenget her er matglede. Mat blir spennende, ikke bare noe som man passivt får servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tålmodighet er nøkkelen. Vi startet med grøt ved fem mnd. Etter to mnd spiste han noe som kunne ligne på en posjon. Du kan prøve å blande litt fett(olje) i den lille maten han får i seg i løpet av dagen for å øke kalorimengden litt i mellomtiden. Visstnok et vanlig problem at de ikke vil ha...

 

Jeg fikk også beskjed om at det var viktig å amme FØR maten p.g.a. melkeproduksjon m.m. Det rådet funka jo helt elendig. En mett og fornøyd unge ville i hvertfall ikke ha grøt.... Min hadde ikke vektproblemer da. Startet med grøt tidlig i håp om mer nattesøvn. Funka heller dårlig:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle barn som liker grøt, kanskje ditt barn er en av dem. Gi heller et alternativ som fruktmos. Det fungerte fint med datteren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet med ene barnet mitt. Endte ned å fullamme til han var over åtte mnd. Smaksprøver fra fem mnd. Gjorde ikke noe annet enn å tilby mat hver dag. Han gapte alltid, men maten kom sprutende i retur hver gang:)

Hadde masse melk, så det var ikke noe problem, men måtte passe på å gi mat når han var sulten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det er veldig frustrerende! Gutten min var akkurat lik, det tar TID, men det går til slutt! Jeg trøsta meg med tanken på at det finnes ikke et friskt menneske her på denne jord som lever på pupp resten av livet;o) alle lærer å spise til slutt! Ikke stress med vekta, ting tar den tiden det tar og er du stressa vil barnet jaffal ikke spise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var veldig fornøyde da vi kunne begynne å fullamme fra bryst ved 5 måneder vi!

Men så hadde vi en snupp som ikke var glad i annet enn brystmelk/mme.

Det gikk gradevis greiere. Begynte med fruktbegre og velling, det var var stas.

 

Ved 7,5 mnd fikk vi inn litt grøt - hipp med eple 8-mndgrøt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...