Gå til innhold

når man er under nav dekker de barnehagen for barn??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

22.22 svarer på ting hun ikke vet...

 

Om du deltar på tiltak gjennom nav kan du få stønad til barnetilsyn utifra gjeldende satser. Kommer litt ann på hvilken ytelse du har i bunn.

 

Dagpenger, AAP, individstønad..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22:22 Jeg svarer ikke på ting jeg ikke vet nei. Er bare lei spørsmål som har gale antakelser som utgangspunkt, og derfor ikke kan svares på uten å måtte gå i dybden. Derfor sier jeg "Nei", da dette mest sannsynlig passer best.

 

 

Å være "under NAV" gir ikke krav på noe i seg selv. Dvs mottak av det som tidligere het dagpenger, sykepenger, svangerskapspenger, uførestønad, sosialstønad m.m. kvalifiserer IKKE til dekning av barnehage.

 

DERSOM du er i en spesiell midlertidig situasjon i tillegg som arbeidstiltak (inkl utdanning dekket av NAV) eller mottar hjelp av barnevernet så vil du få dette dekket. Men dette er unntak!

 

Mer generelt:

 

Enslige forsørgere med inntekt opp til 6G får alltid dekket 66% av utgiftene til barnepass, UTEN å være "under NAV" ellers, men de mister det skattemessige forelderfradraget.

 

Ellers har alle husstander med dårlig økonomi (under NAV eller ikke) mulighet til å søke både bostøtte og nedsatt oppholdsavgift i barnehage.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dere andre som ikke vet hva dere svarer på:

 

Arbeidskurs ved nylig arbeidsledighet varer omtrent 5 uker, og arbeidstiltak får du gjerne ikke før du har vært langtidsledig opp mot et år eller mer. Så sjansen for at han er arbeidsledig og må dekke regningen selv er langt større enn det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du 22.22.. du skriver at enslige forsørgere får dekket 66% av utgiftene til barnepass, også uten å være "under nav". Jeg får AAP, men er for tiden ikke i noe tiltak.. Har vært singel i ett år nå. Men har ikke fått dekket fem øre av barnepass (barnehage og SFO). Noen har fortalt meg at så lenge jeg er alene så har jeg rett på å få dekket 66%. Men så ringer jeg NAV, og de vet egentlig ikke noe.. forstår på dem at jeg kun får dekket utgiftene om jeg er under tiltak. Stemmer dette? Ungene mine har faktisk godt av å være i barnehage og SFO pga min sykdom, og jeg har godt av at de er der.. så det er ikke sånn at jeg velger barnehage som en enkel løsning når ungen heller kunne vært hjemme med meg. Det er til deres beste at de også får et sosialt liv og får være ute i frisk luft, og ikke bare hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke praksis på deres nav- kontor, 23:40, men der JEG jobber får arbeidsledige tilbud om praksisplass på et tidlig tidspunkt, gjerne innen 3 mnd. ledighet Særlig unge foreldre etc. Da får de stønad til barnetilsyn. Vet ikke om du er klar over det, men arbeidspraksis er et veldig bra tiltak i fht til å få ledige i arbeid igjen kjapt, dersom man har god markedskunnskap.

 

Vi tilbyr AMO kurs med 6 mnd varighet dersom vedkommende er i rett "servicegruppe" uavhengig av om de er langtidsledige eller hva de er.

 

Hilsen hun lenger oppe som faktisk selv jobber i nav.. Og forøvrig vet hva jeg svarer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kun støtte til barnetilsyn om du er i aktivitet (som jobb, skole, kurs ol.).

 

Du kan søke kommunen om redusert betaling pga. lav inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...