Gå til innhold

Er det virkelig helt OK med skoene på feil fot i barnehagen (storebarnsavdeling)??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun er 3 år gammel og har flere ganger hatt skoen på feil fot når jeg kommer og henter henne. Skjønner at de øver seg på å kle på selv, men det må jo en voksen til for å knyte skoa, og vedkommende må da se at skoen sitter på feil eller?? Ser jo ikke videre behagelig ut med skoene sånn på feil fot og ikke kan det være særlig bra for føttene heller... Er det liksom noe man bare må forvente på en storebarnsavdeling, skjedde aldri på småbarn...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var vikar i en barnehage for et par dager siden og en jente på 3,5 år tok på seg skoene på feil fot. Jeg roste henne for at hun hadde vært flink og tatt på skoene selv og så sa jeg at det var feil fot. Hun ville ikke bytte om! Jeg valgte å la henne gå ut og tenkte at hun kunne gå sånn en stund og kjenne litt på det, så skulle jeg overtale henne til å bytte om etterpå når jeg var ferdig å kle på de små. Men så ble hun hentet før jeg rakk det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde IKKE giddet å gjøre noe nr ut av det. De fleste barn ville sagt fra hvis det var ubehagelig.

 

Henter stadig vekk min 3,5 åring som har gummistøvlene på feil bein...verden raser ikke av den grunn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tvillinger på 3,5 år som skal gjøre alt selv. Hvis jeg prøver å rette på når de har satt skoene på feil bein får jeg ganske direkte vite hvor skapet skal stå, ja...her skal alt gjøres selv.

 

Synes du er temmelig hysterisk, HI....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysterisk? Går du med skoene på feil fot selv eller? Synes det er skikkelig ubehagelig jeg da, så kan ikke tenke meg at det føles noe bedre for henne...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 3 åring gir høylydt beskjed hvis noe er ubehagelig. Hun får gå med skoene på feil fot en liten stund hvis hun har tatt dem på sånn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i en barnehage etter Reggio Emilio-prinsippet. Og vi ansatte lærer å ikke bytte skoene på barn så lenge dem ikke ber om det. Dette gjelder selvsagt barn som tar på skoene feil selv.

Dette fordi barn skal oppleve mestring - og ikke lære at de gjør noe feil.

Det finnes hundrevis av bhg i Norge som gjør det på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, hvor langt strekker man dette prinsippet?

Spise med kniven?

Gå uten jakke i 10 minus?

 

Barn trenger jo faktisk rettledning innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter! For barn er veldig myke i foten og kjenner ikke så godt at skoen er feil slik som oss.

Er utrolig mange barn som går med for trange sko og klager ikke fordi foten er myk, og dette kan gjøre at man får problemer med føttene.

Så jeg tenker det er best å bytte.

Jeg og oppfordrer barna til å kle på seg selv, og når de har klart å ta på skoene (selv om det er feil fot) så sier jeg at det er kjempebra jobba og barnet er veldig flink. Så sier jeg at neste gang skal vi øve på å få på skoen på rett fot. Så viser jeg hvordan det skal være.

Noen protesterer, men vi tar oss god til å kunne prøve på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå stor forskjell når vi voksne går med sko på feil fot enn når barna gjør det. Tror ikke et barn på 3 år vet at hun går med sko på feil fot. Blir det ubehagelig så sier hun ifra. Men hvis hun ikke føler noe ubehag, så la henne få gå slik. La henne få kjenne hvordan det er å gå med feil sko på feil fot.

 

Det er måte på hvor hysterisk man skal bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter ofte personalet på plass når det er noe jeg ikke er fornøyd med. Nå har de lagt feil jakke inn i hylla til mitt barn to dager på rad og hengt sekken på feil knagg. I dag bare eksploderte jeg da jeg til og med så feil sko på feil bein.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg setter ofte personalet på plass"

 

Ohlalla, stakkars de ansatte i barnehagen om du skal fortsette med dette!

Feil jakke i hylla?? UFF! For en grusom feil! Og sekken på feil knagg??! It`s the end of the world as we know it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hva er galt med det? Jeg finner meg ikke i at sekken til lille jenta mi henger på feil knagg. Tenk om jenta mi var tørst og ikke fant sekken sin? Er lei av å finne ting i hylla hennes som ikke tilhører oss. I går fant jeg en lue. Min jente har ikke begynt med lue engang. Jeg skjeller de ikke ut direkte, men ber dem ta seg kraftig sammen. Ble riktignok sint på de idag da jeg så skoa på feil bein. Hun kan faktisk få store ryggproblemer av dette.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG ER HI.

Jeg har ikke gjort noe av det som står beskrevet over. Men jeg kommer til å be om et møte med ped.leder til uka ang det å sette feil sko på feil bein til jenta mi. Det synes jeg faktisk er ganske alvorlig. Grov feil av personalet!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber på storbarnsavdeling og de fleste der tar på seg skoene på feil fot. De fleste bytter om når vi sier det, noen bryr seg ikke, for de har jo klart det helt alene og da er det godt nok for dem.

De som syntes det er ubehagelig/vondt er kjapp med å gi beskjed. De forstår nok ikke at skoen er på feil fot, men vil gi uttrykk for at det er vondt, akkurat som når de har stein i skoene. De kommer og gir beskjed.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som ped.leder og jeg synes absolutt ikke du er hysterisk. Jeg hadde nok sagt i fra selv om mitt barn ofte hadde skoene på feil fot, men hadde ikke blitt sint.

 

Selvfølgelig skal barna oppleve å mestre, men de trenger ikke gå med skoene på feil fot for å oppleve mestring.

 

Mange barn vil nok si fra dersom det er ubehagelig, men ikke alle. Som en annen nevner. Barneføtter er myke og barn føler mindre smerter i føttene enn vi voksne. Å gå ofte med skoene på fel fot er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 5 år tar alltid skoene på på feil bein. Ser jeg det ber jeg han bytte. Hvis jeg ikke ser det før han kommer inn igjen, så gidder jeg ikke engang nevne det for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med HI. Iallefall den biten med skoene.

 

Det er supert at barn får lære seg å kle på seg selv, men de kan også lære seg å gjøre det riktig. Bagateller kan man overse, men f.eks å kle på skoene er viktig lærdom. Hvis man tillater at barna går med skoene på feil fot gjør man de en bjørnetjeneste. Dessuten er det riktig som en over her sier: Det er ikke bra for foten.

Man skal selvsagt rose barnet for at det faktisk har kledd på seg selv. Men så kan man veilede barnet til å da kle skoene på riktig fot.

 

Jeg har flere ganger kommet i bhg å hentet snuppa vår , på snart 4. Hvor hun har buksa feil vei, genseren på "ranga" , er mellabær og manglet sokker. Å dette synes ikke jeg er greit. Dette tar jeg opp tvert! Supert at hun kler på seg selv, men en voksen kan godt gå over kjapt å se at ting er greit. På en diskre måte. Å gå med overtrekbuksa feil vei er ikke spes behagelig. Skal de lære noe, så kan de godt lære det ordentlig.

 

En annen ting er at jeg hentet jenta vår for en uke siden. Da kom hun mot meg med et ukjent pannebånd. Det er forsåvidt greit nok.

Men ikke greit i disse luse-tider. Der er gått ut lusevarsel på bhg med streng beskjed om at vi må være flinke til å merke klær slik at det ikke byttes på hodeplaggene .feks.

I pannebåndet jenta vår gikk med var det merket med et guttenavn...............

 

Dette synes ikke jeg er greit, å jeg tar dette opp med engang slik at det ikke går å bygger seg opp en ekkel irritasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...