JulieF Skrevet 30. september 2011 #1 Skrevet 30. september 2011 Hvordan er praksisen hvis man har barn som har vært med på å ødelegge rundballer? Er der slik at man skal erstatte de utgiftene som følger med at fòr går tapt?
Ubrukelige hengerumper... Skrevet 30. september 2011 #2 Skrevet 30. september 2011 Ja, det synes jeg dere skal gjøre! Rundballer koster penger, så det blir reint tap til bonden om de blir ødelagt å han må kjøpe nye!
Gjest Orkideen Skrevet 1. oktober 2011 #3 Skrevet 1. oktober 2011 Har barnet ditt ødelagt rundballer er det en selvfølge at dere erstatter det. Bonden skal jo ikke tape økonomisk på at barnet / barna dine ødelegger foret.
Tommage♀♂ Skrevet 1. oktober 2011 #4 Skrevet 1. oktober 2011 Det kommer an på hvor gammelt barnet er, du kan sjekke om det går på forsikring. Kan hende eieren får det dekket av sin forsikring.
Ubrukelige hengerumper... Skrevet 1. oktober 2011 #5 Skrevet 1. oktober 2011 Vi har gård, å fikk en del rund aller ødelagt ifjor...ingen forsikring som dekker dette, og bonden taper ca 250 kr + moms pr rundball! (momsen får bonden tilbakebetalt). Så er det snakk om mange baller?
Gjest Filifjonka Skrevet 2. oktober 2011 #6 Skrevet 2. oktober 2011 Jeg mener at det ikke bør være noen forskjell på om barna har ødelagt en bil, knust vinduer eller ødelagt rundballer for eksempel. Moralsk mener jeg at du skal erstatte alt. Juridisk vet jeg ikke. Det finnes en beløpsgrense, men det kommer også inn vurderinger ifht aktsomhet og barnets alder og slikt. Moralsk: Ja, det bør du absolutt erstatte.
___ Skrevet 2. oktober 2011 #7 Skrevet 2. oktober 2011 Dere må erstatte kader på opp til 5 eller 10.000,- pr barn hvis dere ikke er å klandre på noen måte. Om dere burde passet bedre på barna eller liknede er det ingen øvre grense.
ellen-propellen Skrevet 2. oktober 2011 #8 Skrevet 2. oktober 2011 Ja,alt barn ødelegger er foreldrenes ansvar i erstatte. Noen har dette i hus/innbo forsikringen. Her jeg bor koster en rundball 1250+ moms. De er dyre
Ubrukelige hengerumper... Skrevet 2. oktober 2011 #9 Skrevet 2. oktober 2011 Oi, å jeg som synes 250 kr er mye for en rundball :-p glad vi bor der vi bor, å somregel har nok rundballer selv :-)
*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 3. oktober 2011 #10 Skrevet 3. oktober 2011 Har de allerede begynt å råttne? For om det er oppdaget tidlig slik at det ikke har kommet fukt inn kan man tape med en tape fra FK. Når det gjelder prisen på rundballer varierer den nok noe. Men her jeg bor tror jeg nok at det er ganske mye høyere priser i år pga alt regnværet er det dårlig med dyrefor på markedet og bøndene som har vært heldige å fått slått kan ta seg litt ekstra. Jeg bruker runnball av ensilage til hestene mine å gir ca 450+ mva for mine. Når det kommer til den juridiske vet jeg ikke hva som er loven. Men er enig med de over her som sier at ødelegger man noe må man erstatte det å be om unnskyldning, det er hvertfall slik jeg er oppdratt og oppdrar mine barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå