Gå til innhold

Valpen min tisser inne!!

Anbefalte innlegg

Gjest LonleyGirl
Skrevet

Hun er snart 4 mnd og tisser overalt! Hun tisser i alle kurver, sofa, gulv osv! Hun er ofte ute og tisser da og! Har hatt flere hunder før, men aldri som har tisset så mye og ofte! Jeg blir helt sprø! Værsåsnill å kom med råd!!! Hun bare ute, aldri inne..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan absolutt ingenting om hunder altså, men lukter det? Kan det hende hun har urinveisinfeksjon?

Ellers må du nok bare løfte henne opp straks hun setter seg ned, og løpe ut med henne for at hun skal skjønne tegninga.

Skrevet

En ting jeg ikke får til å stemme; du skriver at hun er bare ute, aldri inne...

Hvordan kan hun da tisse på alt?

Uansett -her er noen tips:

* Ta henne ut rett etter hun har spist og etter hver gang hun har sovet.

* Gjerne si; "kom, så skal vi gå ut å tisse".

Hørest kanskje litt rart ut, men jeg er av den oppfatningen av at om du snakker til hunden din så kan du siden få svar. Jeg har en gammel hund, og når hun sutrer og skraper på døra, kan jeg spørre:

Skal du ut og tisse? Hvis jeg ikke får noen respons -kan jeg spørre:

Skal du ha vann? Når jeg treffer det hun vil, så begynner hun å logre med halen og da har jeg svaret...

*Når hun er uheldig og tisser inne, dra henne med ut, selv om det vil etterlate en lang stripe istedet for en liten dam. Når du gjentar dette, så vil hunden etterhvert forstå at tisse -det gjør vi ute.

Du kan også snakke med oppdretteren; mange oppdrettere legger ut avispapir som hundene skal tisse på. Dersom hun er vant til dette, kan du legge avispapir ute, hvor du ønsker at hun skal tisse...

Du må nok bare smøre deg med litt tolmodighet, ikke alle valper er stuerene etter 4 mnd, selv om de fleste er det...

Lykke til!

Skrevet

Jeg har et lignende problem, men min er bare 3 måneder... Har hatt henne i nesten 3 uker nå... Jeg sier nå går vi ut og tisser og hun forstår det... men innimellom alle tisseturene gjør hun fra seg inne en haug med ganger... slitsomt! men har håpet om at det vil hjelpe jo mer trening vi gjør. Jeg gir henne nå litt hundegodis når hun har klart å holde seg og hun gjør fra seg ute...

Skrevet

Tisser hun inne og du klarer å ta henne på fersk gjerning bare løfter du henne opp med halen mellom bena hennes (for det stopper henne fra å tisse ferdig) ikke gi noen oppmerksomhet før du setter henne ut og hun gjør seg ferdig ute. Da overøser du henne med ros! Gi gjerne en godbit også. Positiv energi gjør de alt for å få. :)

Hvis hun tisser ute -> igjen overøs henne med positiv energi.

Jeg syns det er for tidlig å straffe henne for at hun tisser inne men når hunden har passert 6-7 mnd kan du begynne med å si fy når den ar uhell inne, bære den ut og igjen overøs den med positiv energi.

Jeg har en bull terrier selv og han har så og si vært husren siden han var 10-12 uker. Har han gjort fra seg på gulvet er det min egen feil for at jeg ikke har luftet han i tide eller nok...

Lykke til :)

Skrevet

Du må finne en rutine som passer henne.

Vi slet i ukesvis med vår valp, vi kunne være ute i timesvis, uten at noe skjedde, det øyeblikket vi kom hjem, gjrde hun alt mulig inne.

Det tok en god stund men vi fant ut at hun ikke vil ut rett etter hun har spist, det går gjerne en halvtime og lengre før hun må, ofte ville hun sove en stund etter maten før hun ville ut.

Tok (tar, det skjer noen uhell fremdeles, hun er snart 4 mnd) får hun kjeft, tar vi henne ikke på ferksen, skjer det ingenting.

Hvis hun tisser veldig hyppig (vår tisser ca 1-2x i timen på dagtid) kan det være urinveisinfeksjon, kanskje få dette skjekket hos dyrlege?

Vår valp glemmer hva hun skal ute hvis det skjer noe spennende, da må han ha tålmodighet til hun husker dette igjen.

Skrevet

Tolmodighet tolmodighet og atter tolmodighet er det som skal til. Hunden min var også sånn at han tisset inne til han var bikket 4 mnd. Noen er bare veldig trege, men det som vi gjorde og som fungerte veldig bra var at vi la noen sånne " tisselaken" (som du får kjøpt på apoteket) ut over gulvet. (Valpene trekker ofte dit det er noe mykt og noe som absorberer urinen) legg det utover på gulvet overalt til å begynne med kanskje i 3 4 dager, hver gang du ser hunden er i ferd med å tisse på noe annet så løfter du den bort på en sånn tissekladd og skryter mye når han t der

Skrevet

Tolmodighet tolmodighet og atter tolmodighet er det som skal til. Hunden min var også sånn at han tisset inne til han var bikket 4 mnd. Noen er bare veldig trege, men det som vi gjorde og som fungerte veldig bra var at vi la noen sånne " tisselaken" (som du får kjøpt på apoteket) ut over gulvet. (Valpene trekker ofte dit det er noe mykt og noe som absorberer urinen) legg det utover på gulvet overalt til å begynne med kanskje i 3 4 dager, hver gang du ser hunden er i ferd med å tisse på noe annet så løfter du den bort på en sånn tissekladd og skryter mye når han tisser der. Etterhvert skjønner hunden at han skal tisse der og går på de tissekladdene, og da kan du begynne å ta bort noen , flytte de mer og mer mot ytterdøren og etterhvert så er det bare en i gjen og den ligger ved utgangsdøren. Men selfølgelig viktig å fortsette å lufte hunden minnst like mye som du gjør nå. Du slipper bare så mye rot og du har kontroll på hvor han tisser og det er lettere å ta han i gjerningsøyeblikket. Og en ting til IKKE kjefte på hunden når han tisser inne det er ALLTID eigerens feil, vi som ikke er observante nok :) lykke til.

Legger bare til en liten ting til små hunderaser bruke ofte mye lenger tid

på å bli stuerene en store hunderaser, vet ikke helt hvorfor :)

Gjest LonleyGirl
Skrevet

Takk for gode råd! Får gå å kjøpe tisselaken til uka!

Skrevet

dyrlegen vår er veldig i mot tisselaken

Vi la ut inkontinens nderlag rundt matskålene fordi hun ofte tisset når hun drakk, men trenger det ikke lengre.

Passe på energien din når du er ute med valpen, er du stresset, blir valpen stresset og da funker det ikke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...