Gå til innhold

Kjøpe kaniner til 3 åring? For dumt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på "gies bort" på finn at det er ei som skal gi vekk to husrene og "pottetrente", kosete renrasete innekaniner i nærheten av her vi bor. Føler også med alt av utstyr til dem.

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt og ha dyr. Men sønnen min er veldig gla i dyr og veldig fasinert av dem. Og jeg tenker at barn har godt av og lære seg og håndtere og leve med dyr. At dette er noe som er positivt?

Jeg forstår jo at det er jeg som vil ha ansvaret for dem. Men at de kansje kan bo på rommet hans?

Jeg har også en et åring i hus. Så er litt skeptisk til at hun vil være stygg med dem og sånt.. og vet jo egentlig ikke hvordan 3 åringen vil være med dem heller..

Så er det en dum ide?? :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det å gi dyr til barn som ikke er gammel nok til å ta ansvar for dyr er i utgangspunktet en dårlig idè. Sikkert morsomt for barnet til å begynne med, men barn har en tendens til å gå lei og da blir dyret ditt og far sitt ansvar.

Om hele familien ønsker dyr og vil stille opp for å ta vare på dyret så er det en god idè å skaffe et dyr som er hele familien sitt dyr.

Skrevet

Ja, dette forstår jo jeg og. Som sagt skjønner jeg at det blir jeg som har ansvaret for dem. Han er jo for liten til og ta vare på de selv.. Tanken var at de skulle være hele familiens kjæledyr isåfall:).

Men jeg er veldig usikker... God sjansge for at jeg vil angre på det...

Skrevet

http://www.dagbladet.no/2011/09/30/tema/klikk/helse/foreldre/18374474/

Artikkel verdt å lese hvis familien tenker på å skaffe seg dyr

Fin video å se hvis du tenker på å skaffe deg en kanin :)

Husk at en kanin kan leve i 12 år. Husk også at et dyr er et liv og ingen bruksgjenstand. Er hele familien klar for å ta hånd om et levende vesen i 12 år fremover og sørge for at kaninen har mulighet til et stort nok uteområde der den kan leve et verdig kaninliv, og dere har tenkt godt igjennom det så lykke til! :)

Skrevet

Hvis du som mor er klar for å ta deg av kaninene og sørge for at de har det bra i de 12 årene de lever: go for it! Men du gir ikke ansvaret for levende vesner til en 3 åring!!

Jeg gråter innvendig når jeg tenker på alle de stakkars små burdyrene som står å støver ned i sitt eget piss på barnerommet fordi poden har mistet interessen.

Skrevet

Vi ga marsvin til jenta da hun fylte to år. Helt greit synes jeg så lenge det er en overveid beslutning og du er inneforstått med at det er du som må ta ansvaret. Jenta mi har hatt masse glede av sine marsvin, hun mater dem og klapper dem og nå som hun begynner å bli større (4 år) kan hun også løfte og bære dem selv. Hun plukker løvetann til dem og om sommeren går hun tur med dem i bånd i hagen. Men vi må hele tiden passe på at hun er forsiktig og ikke herjer med dem og det går veldig opp og ned hvor interessert hun er i dem. En stund er det veldig stas å kose med dem og så er hun plutselig ikke interessert i dem en lang stund. Så det er min jobb både å stelle dem og ta meg av dem samt å passe på at hun behandler dem pent når hun er sammen med dem. Synes uansett det er verdt det da hun i det store og hele har mye kos med dem, er stolt av dem og lærer seg å ta ansvar og være snill og forsiktig.

Skrevet

Hvis du er usikker: ikke gjør det!

Skrevet

Der må alltid være voksne med når små barn skal kose med kaniner..... De tåler lite, og å bli knepet rundt/under magen, er nesten den sikre død for kaniner.

De bør IKKE bo på et soverom uansett! Kaniner er noe av det mest allergifientlige dere kan skaffe dere.

JA, det er en DUM ide!

Skaff dere heller en katt eller noe. Og jeg har både katt og kaniner.

Skrevet

Har DU lyst på kaniner? For de blir jo dine/ditt ansvar!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...